Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto scherp maken  (gelezen 3546 keer)

Offline Lijn31

  • Lid
foto scherp maken
« Gepost op: 2015/09/22, 11:36:14 »
Hoi weet er iemand hoe je een onscherpe foto terug scherp kunt maken is er een progamma voor ?
groetjes johan uit schoten

Re: foto scherp maken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/22, 11:58:17 »
goede morgen

om foto's  beter te maken gebruik ik Gimp gewoon downloaden in de downloadcentrum.
maak wel even een extra copy van je foto voor je er mee aan de slag gaat.

kijk bij kleuren en probeer eerst automatisch. en anders met de hand bij stellen.
werkt bij mijn heel goed
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline MKe

  • Lid
Re: foto scherp maken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/22, 12:23:09 »
Wat bedoel je met een onscherpe foto? Als je foto niet in focus is genomen is er geen enkele methode om dat weer scherp te maken. Als je een jpg hebt geblurred is er ook geen enkele methode om daaruit de scherpe foto weer te reconstrueren. Het probleem is dat in beide gevallen informatie mist om de scherpe foto te reconstrueren.
Er zijn natuurlijk wel methoden om een foto er scherper te laten uitzien. Dingen als local contrast en sharpening doen dat. Je kunt dit soort algoritmen vinden in oa. Gimp en Darktable. Wat deze algoritmen vaak doen is overgangen mer accentueren zodat een foto scherper oogt. Dit is echter absoluut geen methode om een foute focus te herstellen. Je kunt hoogstens een lichte onscherpte wat maskeren, maar echt veel beter zal het niet worden.

Re: foto scherp maken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/22, 12:25:45 »
goede morgen

om foto's  beter te maken gebruik ik Gimp gewoon downloaden in de downloadcentrum.
maak wel even een extra copy van je foto voor je er mee aan de slag gaat.

kijk bij kleuren en probeer eerst automatisch. en anders met de hand bij stellen.
werkt bij mijn heel goed
Je hoeft geen copy te maken,pas als je hem exporteert over het origineel is het niet meer terug te draaien,anders dan in het venster bewerkingen helemaal terug te gaan en dan weer te exporteren over het origineel.Dan is alles weer origineel.Overigens als het echt veel scherper moet worden wordt het al gauw onwerkelijk..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: foto scherp maken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/22, 12:42:45 »
In GIMP via Kleuren en dan ook nog automatisch om onscherpte weg te werken? Lachendearend, serieus?

Johan, wat MKe in de vorige reactie aangaf is correct. Van een onscherpe foto maak je vrijwel nooit meer iets fatsoenlijks. Je hebt tegenwoordig wel Lightfield camera's, waarbij je de scherpte achteraf kan bepalen. Maar zo'n buitengewoon ding zal je vermoedelijk niet hebben, gezien je vraag.

Je kan wel een beetje vaagheid maskeren met het Onscherp Masker in GIMP. Zie de afbeelding hieronder:



In de instellingen van het Onscherp Masker zet je de twee bovenste waarden op maximaal 4,0 en 0,4. Meer mag natuurlijk ook. Probeer maar. Dat wordt meestal iets te overtrokken.

Je hebt in diezelfde afbeelding in het menu ook Refocus en Verscherpen. Daaruit heb ik tot op heden geen bruikbaar betere resultaten gehaald. Ook de andere fotobewerkingsprogramma's hebben allemaal een mogelijkheid tot verscherpen en sommigen vind ik een haartje beter. Maar dat ziet mijn publiek echt niet.

Een andere oplossingsrichting is - als het niet zozeer om de foto gaat, maar meer om het instructieve - om op basis van de foto een tekening te maken. Maar ja, daar redt je het niet mee als het bijvoorbeeld een mooi portret had moeten zijn.



De wat vreemde naam van het Onscherp Masker is ontstaan in de tijd van de analoge fotografie, waar men dat al deed. Daar maakte men een tweede plaat met onscherpte en gebruikte dat als een masker bij de goede plaat. Die klassieke goochelaars in hun donkere kamers konden er wat van!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: foto scherp maken
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/22, 12:47:49 »
goede morgen

om foto's  beter te maken gebruik ik Gimp gewoon downloaden in de downloadcentrum.
maak wel even een extra copy van je foto voor je er mee aan de slag gaat.

kijk bij kleuren en probeer eerst automatisch. en anders met de hand bij stellen.
werkt bij mijn heel goed
Je hoeft geen copy te maken,pas als je hem exporteert over het origineel is het niet meer terug te draaien,anders dan in het venster bewerkingen helemaal terug te gaan en dan weer te exporteren over het origineel.Dan is alles weer origineel.Overigens als het echt veel scherper moet worden wordt het al gauw onwerkelijk..
dat weet ik maar als er wel wat fout gaat,ben je je foto kwijt. dit is voor de zekerheid voor al als je er nog nooit mee gewerkt hebt.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: foto scherp maken
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/22, 13:03:12 »
Een niet al te onscherpe foto kun je echt nog wel wat verscherpen of verbeteren. Onder filters vind je wat standaard functies hiervoor.
Nee een mislukte foto wordt nooit meer iets.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: foto scherp maken
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/22, 14:09:03 »
Ik vond nog deze tutorial voor Gimp, geen idee of het echt werkt:
http://www.instructables.com/id/Reduce-motion-blur-in-The-GIMP/?ALLSTEPS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: foto scherp maken
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/22, 15:30:44 »
Hoi MKe,

Ik heb die tutorial geprobeerd, maar ik struikel op stap 4. Wat bedoelt hij nu met Grain Extract? Korrel Weghalen geprobeerd en nog een stuk of wat anderen, maar ik krijg dat beeld van hem niet voor elkaar.

Iemand een idee?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Lijn31

  • Lid
Re: foto scherp maken
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/22, 16:18:16 »
ok iederren bedankt zal proberen groetjes joan

Re: foto scherp maken
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/22, 16:23:42 »
Hoi MKe,

Ik heb die tutorial geprobeerd, maar ik struikel op stap 4. Wat bedoelt hij nu met Grain Extract? Korrel Weghalen geprobeerd en nog een stuk of wat anderen, maar ik krijg dat beeld van hem niet voor elkaar.

Iemand een idee?
Het is geplaatst drie jaar geleden,ondertussen is er al een nieuwe versie waar dingen verandert zijn.Dat is het probleem bij dit soort web sites,ten eerste zetten ze er nooit bij om welke versie het gaat en het wordt nooit geupdate.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Lijn31

  • Lid
Re: foto scherp maken
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/22, 17:23:36 »
hoi nu wil ik gimp downloaden maar krijg alleen engels en duits bestaat dat niet in het nederlands?
groetjes johan

Offline MKe

  • Lid
Re: foto scherp maken
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/22, 18:14:51 »
Als jij een nederlandstalige Ubuntu hebt en sudo apt-get install gimp doet, dan krijg je de vertaalde versie van gimp.

Re: foto scherp maken
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/22, 21:51:32 »
Er bestaan nogal wat manieren om een foto scherper te krijgen met GIMP. Mijn (beperkte) kennis van dit programma komt hoofdzakelijk van het wondermiddel 'youtube' waar naast de vele Engelse uitleg ook Nederlandstalige uitleg te vinden is. Wellicht is dat nog makkelijker (af en toe het filmpje op pauze) dan een uitleg in tekst.
Succes!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: foto scherp maken
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/22, 22:32:49 »
goede morgen

om foto's  beter te maken gebruik ik Gimp gewoon downloaden in de downloadcentrum.
maak wel even een extra copy van je foto voor je er mee aan de slag gaat.

kijk bij kleuren en probeer eerst automatisch. en anders met de hand bij stellen.
werkt bij mijn heel goed
Je hoeft geen copy te maken,pas als je hem exporteert over het origineel is het niet meer terug te draaien,anders dan in het venster bewerkingen helemaal terug te gaan en dan weer te exporteren over het origineel.Dan is alles weer origineel.Overigens als het echt veel scherper moet worden wordt het al gauw onwerkelijk..
dat weet ik maar als er wel wat fout gaat,ben je je foto kwijt. dit is voor de zekerheid voor al als je er nog nooit mee gewerkt hebt.
Dan moet je dus twee keer een kapitale fout maken..Maar goed,ik houd je niet tegen. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: foto scherp maken
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/23, 23:43:41 »
Een foto enigszins "kunstmatig" scherp(er) maken zou kunnen met Smart Redux. Mits goed gebruikt kun je er nog best aardige resultaten mee bereiken. Kwestie van uitproberen. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Kees3

  • Lid
Re: foto scherp maken
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/24, 09:06:15 »
Hoi MKe,

Ik heb die tutorial geprobeerd, maar ik struikel op stap 4. Wat bedoelt hij nu met Grain Extract? Korrel Weghalen geprobeerd en nog een stuk of wat anderen, maar ik krijg dat beeld van hem niet voor elkaar.

Iemand een idee?
Ik heb de tutorial ook gevolgd, en krijg best aardige resultaten. Grain extract is volgens mij inderdaad Korrel weghalen. Tussenbeeld ziet er wel anders uit, maar het eindresultaat is best aardig.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: foto scherp maken
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/24, 09:52:46 »
Dank je wel, Kees!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021