Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi wachtwoord [Opgelost]  (gelezen 7684 keer)

Offline ace

  • Lid
Wifi wachtwoord [Opgelost]
« Gepost op: 2010/12/18, 14:10:56 »
Hi,

Na er een tijdje uitgeweest te zijn ben ik toch maar weer met ubuntu begonnen. 10.10 had ik al wel geüpdated.
Maar nu krijg ik geen verbinding met mijn draadloze netwerkverbinding. Als ik de WEP-code invoer kan ik niet op connect drukken.
Ben er al wel achter gekomen dat hij het met een bepaald aantal karakters het opeens wel doet.
Hoe kan ik de code ombouwen zodat ik wel verbinding kan maken met mijn draadloze netwerk?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/29, 11:27:06 door ace »
Microsoft-logica: Op start drukken om af te sluiten.

Offline joop905

  • Lid
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/18, 22:20:56 »
WEP-beveiliging gebruiken
Dit is een zeer zwakke beveiliging, die een aanvaller binnen de 2 minuut kan kraken. Het is beter dan helemaal geen beveiliging, maar daar is dan ook alles mee gezegd....

Kies voor WPA
De beveiliging moet minimaal staan op WPA Personal. WPA2 Personal is nog beter, indien dit mogelijk is voor de router en voor de draadloze kaart in uw computer. Elke redelijk moderne router biedt de mogelijkheid om de beveiliging op WPA te zetten. Kan uw router dat niet aan? Koop dan beslist een nieuwe.

Bron: http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid#TOC-Fabel-4:-WEP-beveiliging-gebruiken

grj

Offline ace

  • Lid
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/22, 23:00:36 »
antwoord op de vraag ofzo?
Microsoft-logica: Op start drukken om af te sluiten.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/24, 13:37:58 »
Tja, WEP-sleutels kun je op twee manieren invoeren. Ten eerste kun je de hexadecimale code invoeren. Die codes hebben een vaste lengte, ik dacht 26 bytes voor een 128-bits encryptie. In het tweede geval voer je een password in en genereert software op basis daarvan de bijbehorende hexadecimale sleutel. Dat wachtwoord heeft geen vastgelegde lengte, de code die gegenereerd heeft automatisch de goede lengte.

In sommige gevallen kun je ook aangeven of je de code als password of als hex-code in wilt voeren. Ik denk dat je daar eens even op moet letten. Ik gebruik zelf wicd voor draadloze verbindingen, dus ik weet niet hoe het in de standaard netwerkmanager zit.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/24, 13:45:45 »
Kan je niet in je router komen via een web interface ?
Meestal is dat iets als http://192.168.1.1
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/24, 14:20:26 »
WEP gebruiken is ontzettend onverstandig. Zo onveilig als de pest. Zoals joop905 al, volkomen terecht, heeft gezegd.

Als je ervoor kiest om je niks aan te trekken van joop905's waarschuwing (en die van mij), dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Hoewel ik dat volstrekt onbegrijpelijk zou vinden.  ???

Maar er lezen meer mensen mee in dit draadje, want het is een drukbezocht forum. Dus vandaar hierbij ook mijn waarschuwing voor WEP: Gebruik geen WEP. Nooit. Geen enkele uitzondering.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/24, 15:26:35 »
Gebruik geen WEP. Nooit. Geen enkele uitzondering.
Toch weet ik een uitzondering, je moet daarbij aan het volgende voldoen:
1. Je kunt niet via een draadje.
2. Je hardware is zo oud, dat WPA niet ondersteund wordt (heb ik met een oude Toshiba laptop).
3. Je er voor zorgt, dat het bereik van je router minimaal is. (dus niet op de 12e verdieping de antenne voor het raam :lol:)
4. Als extra, je er voor zorgt, dat je geen bestanden deelt, geen Windows op een computer hebt en samba niet geïnstalleerd is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/24, 15:34:50 »
Toch weet ik een uitzondering, je moet daarbij aan het volgende voldoen:
(....)
Je hardware is zo oud, dat WPA niet ondersteund wordt (heb ik met een oude Toshiba laptop).

Daar zou ik geen uitzondering voor maken, maar er simpelweg een USB-draadloos staafje voor aanschaffen....  :)

Of, schiet me ineens te binnen: een FON-router gebruiken en alleen internetten via het openbare deel, waarop je kunt inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.... Dan heb je helemaal geen encryptie nodig, want de beveiliging zit dan "in de wolken".
http://fon.oeioei.nl/index.php
Voor vier tientjes heb je al een Fonera SIMPL:
https://shop.fon.com

Lijkt me voor jouw geval een uitstekende oplossing. Geen uitzondering voor WEP, dus.  :P
« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 15:38:45 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/24, 18:48:59 »
Lijkt me voor jouw geval een uitstekende oplossing. Geen uitzondering voor WEP, dus.
Mijn probleem heb ik anders opgelost, de HD gedemonteerd en in een andere (=betere/nieuwere) laptop gezet.
Deze draait momenteel als server op http://linux.lyp.nl
Maar je heb wel gelijk, WEP gebruiken geeft (een hoop) risico's.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/24, 19:50:20 »
.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/02, 22:58:05 door MichaelYoshiFan »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/24, 20:11:49 »
maar ik hou het bij onbeveiligd omdat ik toch geen buren heb
Heeft je auto wel een rem?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/24, 20:57:48 »
.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/02, 22:58:12 door MichaelYoshiFan »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/24, 23:19:57 »
@MichaelYoshiFan:
Je antwoord is erg onverstandig en voegt niets toe. Bovendien gebruik je geeneens Ubuntu, maar alleen Windows XP.

Ik wil je daarom vragen om niet meer te reageren in de ondersteunings-onderdelen van dit forum, maar alleen nog in Off Topic. In de ondersteunings-onderdelen helpen Linuxgebruikers elkaar; jij gebruikt helemaal geen Linux, dus hier heb je niets te zoeken.

Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/25, 00:01:56 »
.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/02, 22:58:18 door MichaelYoshiFan »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/25, 00:20:09 »
Ik zou voor WPA beveiliging kiezen, tenzij je wilt dat eenieder bv. je bankgegevens en je msn gesprekken opsnaait. WEP is simpelweg onvoldoende.
En voor de rest: Makkers, staakt uw wild geraas  ;) . Niemand wilt iemand 'weg' hebben. Luister eens naar elkaars argumenten, capiche;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline ace

  • Lid
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/25, 12:02:51 »
Tja, WEP-sleutels kun je op twee manieren invoeren. Ten eerste kun je de hexadecimale code invoeren. Die codes hebben een vaste lengte, ik dacht 26 bytes voor een 128-bits encryptie. In het tweede geval voer je een password in en genereert software op basis daarvan de bijbehorende hexadecimale sleutel. Dat wachtwoord heeft geen vastgelegde lengte, de code die gegenereerd heeft automatisch de goede lengte.

In sommige gevallen kun je ook aangeven of je de code als password of als hex-code in wilt voeren. Ik denk dat je daar eens even op moet letten. Ik gebruik zelf wicd voor draadloze verbindingen, dus ik weet niet hoe het in de standaard netwerkmanager zit.

Ik zoek het wel even na idd. post het resultaat wel.

EDIT:

het lukt niet echt, ik voer de goede code in bij 128bits en hij weigert te connecten...
« Laatst bewerkt op: 2010/12/25, 16:18:15 door ace »
Microsoft-logica: Op start drukken om af te sluiten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/29, 00:28:55 »
Ben er al wel achter gekomen dat hij het met een bepaald aantal karakters het opeens wel doet.
Hoe kan ik de code ombouwen zodat ik wel verbinding kan maken met mijn draadloze netwerk?
Er is verschil tussen "gewone" en hexadecimale karakters. Hexadecimale karakters zijn alleen 0 t/m 9 en a t/m f.

Verder offtopic:
ik heb helemaal geen wachtwoord op me router onbeveiligd dus :P
Als je afgelegen woont en alles en iedereen zonder gedoe met wachtwoorden je internet verbinding mag gebruiken is dat wel zo handig. In een flatgebouw in de stad kan een slotje wel nut hebben. :)

zeker wel WEP Gebruiken omdat niets met WPA 1 of WPA2 werkt :P
Gameboy: alleen WEP. :(

Ik zou voor WPA beveiliging kiezen, tenzij je wilt dat eenieder bv. je bankgegevens en je msn gesprekken opsnaait.
Goed advies maar bankgegevens moeten anders beveiligd en versleuteld worden (https). Of maakt het je niet uit dat je msn gesprekken (of andere gegevens) gelezen kunnen worden zodra ze je (goed) beveiligd wifi netwerk verlaten?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/29, 10:40:43 »
ik heb helemaal geen wachtwoord op me router onbeveiligd dus :P
Als je afgelegen woont en alles en iedereen zonder gedoe met wachtwoorden je internet verbinding mag gebruiken is dat wel zo handig. In een flatgebouw in de stad kan een slotje wel nut hebben. :)

Zeer slecht advies. Zo maak je je netwerk en je daarmee verbonden computers, nodeloos enorm kwetsbaar.

Als je je internetverbinding wil delen, koop dan bijvoorbeeld een FON-router. Die zendt twee netwerken uit, een beveiligd en een vrij toegankelijk. Kun je tenminste zelf het beveiligde netwerk gebruiken.

Offline ace

  • Lid
Re: Wifi wachtwoord
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/29, 11:26:28 »
Ik heb even WPA2 ingesteld en dat werkt perfect. :D

Het blijkt (zo hoorde ik van verschillende mensen) dat WEP niet zo goed werkt met Ubuntu en dat je dus beter WPA kunt gebruiken.

Microsoft-logica: Op start drukken om af te sluiten.