Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine  (gelezen 4422 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Wine
« Gepost op: 2009/06/21, 21:04:26 »
Voor onderhoud aan de wiki over wine heb ik de pagina alvast gekopieerd naar:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine

Naast triviaal onderhoud zoals versie nummers enz. heb ik het voorstel ook een hoofdstuk op te nemen voor het gebruiken van wine met de desktop integratie. In Ubuntu 9.04 (wine versie 1.0.1) wordt wine pakket standaard opgezet met desktop integratie.

Naast het gebruik voor spelletjes (mijn favoriet SimCity werkt perfect, inclusief de graphics) kan wine een alternatief zijn om voor Windows gemaakte software te gebruiken naast de favoriete Ubuntu applicaties.

Wine werkt (helaas) niet altijd goed maar als het wel werkt is het een beter oplossing dan een dual-boot of virtualbox, waarvoor een windows licentie nodig is.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/21, 23:47:34 »
Je schrijft goede artikelen, vanuit een duidelijke visie. Bovendien pleeg je veel overleg. Mijn complimenten; de documentatie wordt er beslist beter van.

Maar ik deel jouw visie inzake Wine beslist niet. Wine en Wubi zijn m.i. noodsprongen, die je zoveel mogelijk wil vermijden. Het is gewoon niet goed, om Windows en Linux te vermengen. Daar wordt Linux niet beter van, en zeker niet veiliger.

Tweevoudig opstartbaar is daarom altijd beter, want zo hou je de twee werelden strikt gescheiden. De ellende van de Windowswereld kan zo niet overslaan op Linux. Terwijl men toch de Windowsfunctionaliteit achter de hand heeft.

OK, daar heeft men dan wel een Windowslicentie voor nodig. Maar in de praktijk heeft men die doorgaans toch al, omdat het moeilijk is om een computer te kopen zonder voorgeïnstalleerde Windows.....

De beperking van de integratie van Wine in de werkomgeving vind ik daarom essentieel. Ik vind het een verslechtering, wanneer we die beperking niet meer als standaardoplossing adviseren.

Offline siegi

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/22, 00:12:01 »
Ik vind het een prima keuze van testcees om de keuze te bieden.
Even een voorbeeldje.
Ik gebruik wine wekelijks de laatste tijd. Om een programma de draaien voor elektrische berekeningen.
Klein detail: dit programma is ooit geschreven door mijn docent in vb 6, (onder vista kan het werken na veel prutsen, onder wine werkt het direct).
Aangezien ik constant aan mijn persoonlijke documenten in home map moest geraken was de desktop integratie echt wel handig. De kans op virussen is eigenlijk onbestaand als je betrouwbare software gebruikt, die geen connectie met internet zoeken.

In andere gevallen is het weer handig om de desktop integratie uit te zetten, bijv als je internet explorer in wine draait ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/22, 00:14:15 »
Maar ik deel jouw visie inzake Wine beslist niet. Wine en Wubi zijn m.i. noodsprongen, die je zoveel mogelijk wil vermijden. Het is gewoon niet goed, om Windows en Linux te vermengen. Daar wordt Linux niet beter van, en zeker niet veiliger.
Zowel Wine als Wubi zijn (min of meer) actieve ontwikkelingen van Ubuntu.

Voor wine maak ik dat bijvoorbeeld op uit: https://wiki.ubuntu.com/karmic-wine-integration en
http://anotherubuntu.blogspot.com/2009/05/910-goals-and-disappointments.html

Het is toch ook curieus als Ubuntu deze integratie wil bevorderen en Ubuntu-NL het advies geeft dit gelijk overboord te gooien!

Tweevoudig opstartbaar is daarom altijd beter, want zo hou je de twee werelden strikt gescheiden.
De windows drive zal vaak gemount worden als /media/disk o.i.d. Strikte scheiding is er dan niet. Waarom zou je alles dubbel opslaan? (en NIET gelijkertijd kunnen gebruiken)

De ellende van de Windowswereld kan zo niet overslaan op Linux. Terwijl men toch de Windowsfunctionaliteit achter de hand heeft.

OK, daar heeft men dan wel een Windowslicentie voor nodig. Maar in de praktijk heeft men die doorgaans toch al, omdat het moeilijk is om een computer te kopen zonder voorgeïnstalleerde Windows.....
Sorry maar op 'ellende' kan ik niet ingaan. Uit de richtlijnen: We gaan uit van de kracht van dit linux besturingssysteem, enz.
Bedenk ook dat er soms betaald is (moet worden) voor Windows software en het dus wel heel fraai is als deze gewoon uitgevoerd kan worden.

De beperking van de integratie van Wine in de werkomgeving vind ik daarom essentieel. Ik vind het een verslechtering, wanneer we die beperking niet meer als standaardoplossing adviseren.
De beperking van de integratie moet een keuze zijn van de gebruiker. Hopelijk helpt de documentatie om deze beslissing goed te nemen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/22, 10:54:12 »
Citaat
Het is toch ook curieus als Ubuntu deze integratie wil bevorderen en Ubuntu-NL het advies geeft dit gelijk overboord te gooien!

De keuzes van Canonical vind ik niet altijd even gelukkig. Bijvoorbeeld de keuze om Computer Janitor in de standaardinstallatie van 9.04 op te nemen, vind ik hoogst betreurenswaardig. Met andere woorden: wat Canonical vindt, hoeven wij nog niet te vinden....

Citaat
De windows drive zal vaak gemount worden als /media/disk o.i.d. Strikte scheiding is er dan niet. Waarom zou je alles dubbel opslaan? (en NIET gelijkertijd kunnen gebruiken)

Het gaat mij om een strikte scheiding tussen de "actieve" onderdelen van de besturingssystemen; niet om toegang vanuit Linux tot "passieve" bestanden (muziek, documenten, foto's) op een Windowspartitie. Dat laatste is natuurlijk geen probleem.

Citaat
De beperking van de integratie moet een keuze zijn van de gebruiker. Hopelijk helpt de documentatie om deze beslissing goed te nemen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik kom vanuit dat standpunt op een andere aanpak uit, dan jij...  :-)

Kort samengevat vind ik dit het beste advies aan Linuxgebruikers:
- als je Windowsprogramma's wil blijven gebruiken, kies dan voor tweevoudig opstartbaar en gebruik die Windowsprogramma's binnen Windows;
- gebruik bij voorkeur geen Wine;
- als je toch Wine wil gebruiken, beperk dan de integratie met de werkomgeving.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/22, 11:42:07 »
ik zou dan liever virtualbox adviseren, werkt goed voor de meeste programma's op zware games na.
voordeel, niet meer herstarten om te switchen tussen windows en linux

Dat zou ook nog kunnen, ja. Het is natuurlijk wel iets moeilijker voor een beginner, dan een simpele tweevoudige opstart. En je Linuxkernel wordt er anders door; dat geeft nogal eens vertraging bij kernel-updates (dat was althans mijn ervaring, een paar jaar geleden).

Maar het is inderdaad een mogelijkheid, en beter dan Wine.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/22, 14:53:58 »
Bedankt voor de reacties. Hopelijk zal deze discussie bijdragen aan een goede en gedragen documentatie.

Canonical bepaalt niet wat ik of wij vinden. Althans ik ben daar niet in loondienst. Ubuntu-NL is er voor het promoten van open-source gebruik en wine is open-source. Ubuntu-NL moet met sterke argumenten komen om bepaalde open-source ontwikkelingen te diskwalificeren.

Van de wine ontwikkeling is het jammer dat veel bugs lang open staan maar verder is het een leuke ontwikkeling. En veel Windows programma's (niet alle microsoft programma's maar wel veel Windows open source!) werken prima in wine. Alsmaar de pc rebooten voor een dual-boot is voor veel gebruikers echt niet wenselijk, zeker niet als het ook anders kan.

De Desktop integratie is een wezenlijk onderdeel van wine. Mede door deze integratie kan een windows programma via wine volwaardig gebruikt worden. Ubuntu software en windows programma's kunnen naadloos door elkaar gebruikt worden. De bestaande mapindeling (documenten, foto, enz.) kan worden gebruikt, perfect!

Zonder Microsoft licentie.

Virtualbox is ook top. Maar heeft een hele grote beperking: er is WEL een windows licentie nodig. :( En veel gebruikers hebben ooit een Windows-home versie meegeleverd gekregen. Die werkt prima in Virtualbox maar dan moet je wel de 1e keer opnieuw bij Microsoft registreren. :(
En als je toevallig ook een dual-boot hebt, moet je de volgende keer dat je de Windows partitie gebruikt WEER registreren.  :(
Enz. Enz. Geen optie voor alle Windows home-gebruikers.

In vergelijk met een complete installatie van windows incl. SP, updates, firewall, virusscanner, enz. installeer (en start) je wine in minuten en wordt het onderhouden door de normale update-manager. Wat een vergelijk! ;)
Als programma 'xyz' werkt met wine en je gebruikt voor de rest Ubuntu software: weg die dual-boot, gebruik altijd Ubuntu (met wine)!
Wil je al je vertrouwde windows software (incl. games, office en andere zware pakketten) blijven gebruiken: neem dan een dual-boot.

Wat is het probleem? Als wine echt gevaarlijk zou zijn, hoe kan Google dan wine gebruiken voor Picasa voor Linux? Inclusief de integratie!

We moeten geen welles-nietes spelen, maar voor en nadelen noemen waarmee iedereen zijn eigen keuze kan maken voor wel of geen integratie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/22, 15:31:32 »
Bedankt voor de correctie, het heet activeren. Maar blijft lastig. :(

Of nog erger: een recovery partitie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/23, 12:04:02 »
ik zou dan liever virtualbox adviseren, werkt goed voor de meeste programma's op zware games na.
voordeel, niet meer herstarten om te switchen tussen windows en linux

Dat zou ook nog kunnen, ja. Het is natuurlijk wel iets moeilijker voor een beginner, dan een simpele tweevoudige opstart. En je Linuxkernel wordt er anders door; dat geeft nogal eens vertraging bij kernel-updates (dat was althans mijn ervaring, een paar jaar geleden).

Maar het is inderdaad een mogelijkheid, en beter dan Wine.

Is dat zo? Vindt er echt een kernelaanpassing plaats door installatie VB? Wat kunnen de gevolgen daarvan zijn?

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/23, 13:06:15 »
er worden kernel modules voor virtualbox geinstalleerd.
bij een kernel upgrade moeten deze opnieuw geinstalleerd worden, virtualbox geeft dit zelf aan bij het opstarten, incl het benodigde terminal commando.

Dat had ik afgelopen week idd, bij upgrade naar 2.6.28-13. Dacht al dat er iets misgegaan was :o

Duidelijk, bedankt!