Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] CPU fan rustiger laten draaien/computer stiller maken.  (gelezen 12763 keer)

Goedendag,

Mijn probleem: mijn CPU fan die wilt af en toe wel eens te veel lawaai maken (draait normaal 2300 RPM, met 'vliegtuigmodus' op 3300)  en dit wil ik kunnen verminderen om hem richting de 1800 RPM of mogelijk lager te sturen. Dit lijkt mij geen probleem te zijn, de temperatuur van de CPU schommelt nu tussen de 23C standby of 31C voluit en tot de 40C maak ik me geen zorgen, 50C moet ook geen probleem zijn, maar de richtlijn is niet boven de 40C.
Nu ben ik al aan de slag geweest met lm-sensors, fancontrol en pwmconfig, maar dit lijkt niet te werken. In de BIOS zijn de opties beperkt (2300 op 3-pins, 3300 op 4-pins, 'Cool 'n Quiet' scheelt maar zo'n 100 RPM).

Mijn vraag is nu vooral, hoe kan ik dit lager krijgen, eventueel met pwmconfig maar als het anders kan is dat ook goed, of eventueel andere tips om het geluid te reduceren (vooral de trilling er van, hogere RPM is heftigere trilling).
Het gaat hier om een Xubuntu PC met een oude AMD processor. De fan waar ik last van heb (als ik er niet naast zit) is de CPU fan; de GPU heeft geen fan en de voeding is stil en trilt niet.

Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/09, 12:14:21 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline soppel

  • Lid
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/06, 22:09:18 »
Tsja.....'t moet natuurlijk cheap, maar toch spui ik mijn optie.

Ik werd ook gek van de herrie. Heb een zahlman CNPS 10 quiet koelblok met fan gekocht.
Dat is STIL! Is de beste investering die ik ooit in een pc heb gedaan.
Bij die fan zit ook van zahlman een toerenregelaar. Die kan je ook los kopen.  Een als het echt cheap moet kan je ook gewoon een potmeter ertussen hangen maar heel duur zijn die regelaars niet en met die stekkertjes eraan is ook wel makkelijk. Een kroonsteentje staat ook zo rommelig.

Tussen de fan van de behuizing heb ik ook zo'n regelaar. En daar ook een stiller fannetje in gezet, Ik meen een asaka. Als je 't nummer wil moet ik de bon opzoeken.
Het scheelt echt een hoop.

Wat de trilling betreft, als je 2 fannen in je pc hebt kunnen die gaan resoneren door de (altijd aanwezige) verschil in draaisbelheid.
Overigens heb ik een HD van samsung die zelf ook resoneert en dat wordt weer versterkt door de draaiende fannetjes.

Uiteraard moet je zo nu en dan het stof van de bladen van de fan afzuigen, dat scheelt ook aanzienlijk.

En......je kan wat dempend rubberplaten in de kast plakken. Zodat de grote oppervlakten niet gaan dreunen.

Als me nog wat te binnen schiet wat ik gedaan heb om die pc stil te krijgen meld ik me.
Oh nog een ding...zou ik bijna vergeten, die cooler van zalman is groot dus als je een minikastje hebt wordt dat geen optie.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/07, 09:06:05 »
Nu is het al mijn 2e PC/teststation, dus veel er voor kopen heb ik geen zin in om eerlijk te zijn :P
Het liefste heb ik dus een software oplossing, of een simpele oplossing wat het resoneren betreft. Mij leek het me het makkelijkst om simpelweg de RPM van de CPU te verlagen zodat het trillen lager wordt en ook minder hoorbaar (hopelijk).

Ik hoop dat iemand nog met een software-oplossing komt, anders zal ik hem dit weekend of zo even open maken om te kijken wat er precies aan de hand is.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline joop905

  • Lid
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/07, 09:14:31 »
Met een 4-pins fan
In de bios moet je dit instellen bij power of iets in de richting en dan de fan control
mits je moederbord het ondersteund.

Offline soppel

  • Lid
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/07, 09:52:02 »
Dat het niet teveel moest gaan kosten verwachtte ik al zoals ik al schreef.

Zaakje van binnen eens lekker schoonmaken is gratis en wat rubber in de kast plakken hoeft ook niet veel te kosten. ( ouwe fietsband, sliconenkit,  linoleum, oude rubbertjes van tafeltennisbatjes schoenzolen, 't is maar waar je aan kan komen =D , als er maar geen stof aan blijft hangen dus hoogpolig tapijt dempt wel maar is niet slim )
Let ook op punten waar beplating van de kast waar die los tegen het frame kan rammelen.
Weerstandje of een potmeter tussen de fan kan ook goedkoop. Als je daarmee experimenteert uiteraard wel de temperatuur monitoren.

Feit blijft wel dat sommige designs van koelfannetjes gewoon slecht zijn en een hoop herrie maken. Tuurlijk helpt het toerental, maar soms komt je geluid dan in een andere frequentie terecht die veel irritanter kan zijn dan de decibels. Ons gehoor is logaritmisch  wat tot gevolg heeft dat je nogal wat dB's minder moet wil je het ook kunnen vaststellen dat het geluid zachter is. ( anders gezegd: geluid moet 10x naar beneden wil jij het half zo hard horen) Als de lagers van deze koelfan ( 2e machine= vermoedelijk een oud beestje) dan maken die lagers ook herrie als ze langzamer draaien.


Ondanks dat ik je hardwarematig over probeer te halen, draaien mijn hersens op volle toeren, want ik heb ooit een programmaatje gebruikt waarmee je het toerental kon regelen, maar ik kan maar niet op de naam komen....


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/07, 11:22:14 »
Thinkfan, TPfranco etc is vaak bedoeld voor (Thinkpad) laptops, maar werkt soms ook op andere HW.

Fanmate is zeer simpel te monteren, kost €4 en werkt perfekt voor een desktop:
http://tweakers.net/pricewatch/86686/zalman-fan-mate-2.html#filter:TY69CsJAEITfZesU8SBNSgXBwsq8wHK3yML9sbcRo_jubtSA5fcxM8wT_Ny0JJJpqQQj7N0BOggU-UayTJxMumEwxU0xezrjHcY8x_inOG8qFo_KxRhspkggOTLFYFyFPZmseKULP2x31_crLomynsLK3Tf1-6JFMW41FcytFvkk3esN


Er zijn ook versies met een T-sensor, maar die zijn natuurlijk duurder.

Vooral die oude P4's kreeg ik er goed koest mee...  :)

VV
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 11:24:12 door VuurVosje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/07, 11:38:11 »
hoogpolig tapijt dempt wel maar is niet slim
Plus dat het erg brandgevoelig is.... Een fikkie in de PC-kast is ook niet zo jofel.  :P

Offline soppel

  • Lid
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/07, 16:06:25 »
hoogpolig tapijt dempt wel maar is niet slim
Plus dat het erg brandgevoelig is.... Een fikkie in de PC-kast is ook niet zo jofel.  :P

Valt me tegen Pjotr dat je niet alleen echte wol gebruikt. TS doet dat gezien zijn avatar wel natuurlijk.

en on topic:
De fanmate van vuurvosje was inderdaad de regelaar die ik bedoelde.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/08, 20:18:30 »
Inmiddels iedereen bedankt voor de tips! Ik ben even aan de gang gegaan door thinkfan te installeren, maar gaf (wat gek ook) de melding:
/proc/acpi/ibm/fan: No such file or directory
Error opening /proc/acpi/ibm/fan. Is this a computer really Thinkpad? Is the thinkpad_acpi module loaded? Are you running thinkfan with root privileges?
Betekend dit meteen dat het onmogelijk is, of is het laden van thinkpad_acpi een optie? (if so, how?)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/08, 20:24:13 »
lsmod | thinkpad
Wat geeft dit? Krijg je geen respons, voer dan uit
sudo modprobe thinkpad_acpi
en draai nogmaals lsmod.

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/08, 21:13:21 »
lsmod | thinkpad
thinkpad: command not found

sudo modprobe thinkpad_acpi
FATAL: Error inserting thinkpad_acpi (/lib/modules/3.2.0-37-generic/kernel/drivers/platform/x86/thinkpad_acpi.ko): No such device
Lijkt op een no-go. Ik zal morgen denk ik even kijken of ik aan de binnenkant wat stof weg kan krijgen e.d.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline soppel

  • Lid
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/08, 21:54:36 »
Misschien een stomme opmerking.....maar check als je de kast open hebt of de cpu fan wel op de juiste plek is aangesloten.
Als die niet zijn voeding krijgt vanaf het juiste punt op het moederbord reageert ie natuurlijk niet zoals jij dat zou willen. ;)




Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/09, 11:59:50 »
De kast staat nu open en alle stof heb ik even onder de CPU fan vandaan gehaald. Nu zou ik niet weten waar ik de fan anders op zou kunnen/moeten aansluiten, de huidige zit schuin onder de CPU.
Wat ik nog meer merk aan het geluid: na het schoonmaken maakt de CPU fan soms een hoog, irriterend geluid. Misschien komt dit omdat de kap er af is, maar had het nog niet eerder gehoord.
Aan het trillende geluid, dit lijkt een combinatie te zijn van de trillingen van de fans van de voeding en de CPU samen. Deze vormen samen een wisselende trilling die door het metaal van de behuizing van vooral de bovenkant een soort brommend geluid veroorzaken. Deze trilling werkt ook nog door door de harde plastieken voetjes door op het laminaat. De trillingen dempen lijkt mij dus de beste oplossing, aangezien het veranderen van de snelheid van de CPU-fan alleen maar voor een andere trilling zal zorgen.

Bedankt voor de tips, en ik ga denk ik even aan de slag met het hoogpollige tapijt en stukken wol.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/09, 12:13:58 »
Ik heb nu, net als bij m'n andere computer, er een handdoek onder liggen. Dit scheelt genoeg om het meeste trillen te laten stoppen. Sterker nog, het trillen van het metaal is nu ook zo goed als over.
Allen, bedankt voor de tips! :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: CPU fan rustiger laten draaien
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/09, 12:43:29 »
Ik heb nu, net als bij m'n andere computer, er een handdoek onder liggen. Dit scheelt genoeg om het meeste trillen te laten stoppen. Sterker nog, het trillen van het metaal is nu ook zo goed als over.
Een uitstekend idee. Simpel maar zeer effectief. Dank voor het delen!  :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: [OPGELOST] CPU fan rustiger laten draaien/computer stiller maken.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/09, 14:03:11 »
Deze tip werkt niet voor de cpu fan, maar als je nog wat luidruchtige casefans hebt is het wel een handige tip...

http://www.techpowerup.com/articles/other/137