Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: één Linuxdistributie  (gelezen 6856 keer)

Offline RikRik

  • Lid
één Linuxdistributie
« Gepost op: 2012/09/04, 18:30:36 »
' Is er een manier voor Linux om toch een populair desktopalternatief te worden? De Icaza denkt er het volgende over: “De enige manier om Linux populair te maken, is standaardisatie: werken met één Linuxdistributie en één set basiscomponenten. Laat al de rest vallen en focus allemaal op die ene Linux.”

Het mooie van Linux zijn de vele distro's, voor ieder wat wils , of heeft Icaza gelijk? Waarom concurreren en niet de krachten bundelen...lees hier het hele verhaal:
http://www.zdnet.be/news/142937/linus-torvalds-verdedigt-linux-op-google-/
« Laatst bewerkt op: 2012/09/04, 18:37:51 door RikRik »

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/04, 18:42:44 »
Absoluut. De ideologie die predikt voor een zo groot mogelijke vrijheid is niet verenigbaar met de werkelijkheid. 1 leverancier van desktop-linux, 1 package manager. Ondersteun 1 werkomgeving, maar sta andere toe.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/04, 18:49:33 »
Linux is mijns inziens wel groot (nou ja, redelijk populair dan) geworden door de eigenwijsheid van de ontwikkelaars: niet genoegen nemen met wat er was/is, maar proberen het beter te doen.

Dat neemt niet weg dat er volgens mij wel teveel fragmentatie is in Linuxland. Ik heb dat idee onder andere bij MSN-programma's (emesene, kopete, aMSN, Empathy, Pidgin, KMess).
De oplossing is volgens mij niet om heel radicaal alle alternatieven te laten vallen. Daarvoor zijn er gewoon veel te grote verschillen. Bijvoorbeeld op het gebied van closed source software: Linux Mint levert die gewoon mee, diverse distributies onder geen beding, en Ubuntu gedeeltelijk. Het zou beter zijn om zoveel mogelijk dingen te standaardiseren. Een voorbeeld: één toolkit die met zowel een GTK+ als een Qt-backend zodat het in beide omgevingen er native uitziet, en efficiënter is dan de bijvoorbeeld de Qt-libraries installeren in een GTK-omgeving. Eén package manager zou ook veel beter zijn, maar de pogingen die tot nu gedaan zijn zijn helaas mislukt (Autopackage, ZeroInstall, Runz).
« Laatst bewerkt op: 2012/09/04, 18:51:12 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline RikRik

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/04, 19:03:36 »
De ideologie die predikt voor een zo groot mogelijke vrijheid is niet verenigbaar met de werkelijkheid.
Wat bedoel je precies?.(tien  keer je oneliner gelezen  :D )

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/04, 19:13:53 »
De ideologie die predikt voor een zo groot mogelijke vrijheid is niet verenigbaar met de werkelijkheid.
Wat bedoel je precies?.(tien  keer je oneliner gelezen  :D )

Dat ongelimiteerde vrijheid in het gebruik, aanpassen en verspreiden van software - een ideologie die wordt nagestreefd in de opensourcewereld - gewoon niet past in de realiteit van de markt waarin Ubuntu en andere distro's zich proberen te nestelen. Al die afzonderlijke "ecosystemen" maken het derde partijen ontzettend lastig om software te schrijven, te verspreiden en te onderhouden. Daarnaast heb je natuurlijk de pure verspilling van tijd, geld en energie als verschillende groepen eenzelfde soort software ontwikkelen, omdat zij het op een paar punten niet eens zijn met de "concurrent", of gewoonweg vanuit een aanmatigende houding.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/04, 19:21:48 »
Eenwording gaat niet gebeuren, jongens.... De GPL biedt nu eenmaal alle ruimte voor creatieve anarchie. En wat mij betreft: gelukkig maar. :)

Overigens: jammer dat De Icaza z'n geluidskaart niet aan de praat krijgt. Mijn geluidskaarten krijg ik wel moeiteloos aangezwengeld. En leuk voor 'm, dat-ie blij is met z'n Macje. Ik daarentegen ben blij met m'n Xubuntu.  =D

Tot slot: zonder eenwording is Linux, in de vorm van Android, er toch maar mooi in geslaagd om tweederde van de markt voor slimfoons te veroveren. Zou volgens De Icaza's theorie toch niet moeten kunnen....  :o
http://www.zdnet.com/android-holds-two-thirds-of-eu-us-mobile-markets-7000003670/

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/04, 19:26:40 »
Eenwording gaat niet gebeuren, jongens.... De GPL biedt nu eenmaal alle ruimte voor creatieve anarchie. En wat mij betreft: gelukkig maar. :)

Overigens: jammer dat De Icaza z'n geluidskaart niet aan de praat krijgt. Mijn geluidskaarten krijg ik wel moeiteloos aangezwengeld. En leuk voor 'm, dat-ie blij is met z'n Macje. Ik daarentegen ben blij met m'n Xubuntu.  =D

Tot slot: zonder eenwording is Linux, in de vorm van Android, er toch maar mooi in geslaagd om tweederde van de markt voor slimfoons te veroveren. Zou volgens De Icaza's theorie toch niet moeten kunnen....  :o
http://www.zdnet.com/android-holds-two-thirds-of-eu-us-mobile-markets-7000003670/
Slimfoons, Pjotr, heb je soms een lijstje hangen met de meest onwaarschijnlijke anglicismen? :P

Tja, eerlijk gezegd heeft Ubuntu de reputatie als "Poor man's OS X" gedeeltelijk verdiend. Op het eerste gezicht vernuft en praal, maar zodra je eens goed kijkt, zie je hier en daar talloze kleine foutjes, om maar over de soms gebrekkige hardware-ondersteuning te spreken. Met het bundelen van de krachten zouden "paper cuts" en uiteindelijk bug #1 als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/04, 19:32:02 »
Slimfoons, Pjotr, heb je soms een lijstje hangen met de meest onwaarschijnlijke anglicismen? :P
Kan nog erger, hoor.... wat dacht je van: "sluwe kletsijzers"?  =D

Citaat
Tja, eerlijk gezegd heeft Ubuntu de reputatie als "Poor man's OS X" gedeeltelijk verdiend. Op het eerste gezicht vernuft en praal, maar zodra je eens goed kijkt, zie je hier en daar talloze kleine foutjes, om maar over de soms gebrekkige hardware-ondersteuning te spreken. Met het bundelen van de krachten zouden "paper cuts" en uiteindelijk bug #1 als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen.
Voor mij goed zat. Mag altijd beter, maar ben zeer tevreden. Al jaren.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/04, 20:06:59 »
Linux is mijns inziens wel groot (nou ja, redelijk populair dan) geworden door de eigenwijsheid van de ontwikkelaars: niet genoegen nemen met wat er was/is, maar proberen het beter te doen.

Dat neemt niet weg dat er volgens mij wel teveel fragmentatie is in Linuxland. Ik heb dat idee onder andere bij MSN-programma's (emesene, kopete, aMSN, Empathy, Pidgin, KMess).

Hoho, ga nu niet over één kam scheren... Emesene, KMess en aMSN ondersteunen alleen MSN/Google Talk/Facebook maar Empathy, Pidgin en Kopete ondersteunen zo'n beetje elk protocol. Dus die laatste 3 zijn wel degelijk iets meer dan een MSN-client.

Offline RikRik

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/04, 20:13:27 »
@comulus007, bedankt voor je heldere uiteenzetting.  Vind jij dat die éne Linuxdistributie, Ubuntu zou moeten worden? Het is immers  één van de populairste distro's, en zou GnomeUbuntu eigenlijk geboycot moeten worden? Immers,
Linux-ontwikkelaar Alan Cox diende de Icaza van antwoord: “Het zijn net de mensen van GNOME die hun compatibiliteit telkens opnieuw verbreken, niet alleen bij applicaties, maar ook met de user interface en zo meer.”

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/04, 20:14:25 »
Terwijl De Icaza zelf GNOME heeft uitgevonden...

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/04, 21:59:48 »
Icaza heeft deels gelijk, wel een standarisatie, dat zou de Linux desktop mijn inziens concurrerende positie steviger maken t.ov. de andere twee grote OS'en. Maar waarom daarnaast niet distributies voor de Linux techno's, daar profiteert de Linux desktop op den duur ook weer van.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/04, 22:16:42 »
Het is maar hoe je het bekijkt. Ook hier zijn vele antwoorden mogelijk.
Maar als allemaal die ontwikkelaars samen moeten werken krijg je toch weer met de menings verschillen te maken.
De een wil het zo en de andere wil het anders enz.
Dat zal uiteindelijk helemaal de das om doen voor Linux en dat willen we geen van allen.

En laten we wel wezen, diegene die Linux al ontdekt hebben, hebben er al veel gebruik van gemaakt dat ze kunnen (mochten) kiezen.
Waarom dat waardevol goed wegdoen voor die twee zielen dan dan misschien wel durven over te stappen en het licht zien.
Nee, een goed product verkoopt zichzelf en eerlijkheid duurt het langst.
Of dat ook omgekeerd geld weet ik niet, daar heb ik nooit van gehoord.
Maar als dat wel zo is, heb ik mijn twijfels voor MS.

- Roc

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/04, 22:19:24 »
Als 1 distro zo belangrijk is, waarom is Android dan veruit het meest populaire OS gebruikmakend van de Linux-kernel ondanks dat er ook andere smartphone/tablet OS'en zijn die datzelfe doen zoals webOS, MeeGo, Maemo enz.?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/04, 22:35:58 »
Misschien wordt het tijd voor een UDE, een Ubuntu Debian Editie, een rolling release net als bij Mint ?
[Offtopic]
Voor Cumulus007, wat dacht je van de goede Nederlandse woorden als meeneem-computer, toetsenbord en beeldscherm i.p.v. de Engelse woorden laptop, keyboard en monitor?
Kijk eens naar de huis programma's op SBS6, daar hebben ze het over de master bedroom, wanneer ze de grote slaapkamer bedoelen, of een walkincloset wanneer ze een inloopkast bedoelen.
Pjotr probeert gewoon op een humoristische manier dit aan te tonen :lol:
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/04, 22:42:16 »
Citaat van: Roc.am link=topic=76322.msg837333#msg837333 date
Nee, een goed product verkoopt zichzelf .....

- Roc
[/quote

De eerste zin in de link: "Linux heeft nooit het grote publiek weten overtuigen als besturingssysteem voor de desktop."
Alle hens aan dek, er is blijkbaar werk aan de winkel.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/04, 22:50:03 »
Citaat van: Roc.am link=topic=76322.msg837333#msg837333 date
Nee, een goed product verkoopt zichzelf .....

- Roc
[/quote

De eerste zin in de link: "Linux heeft nooit het grote publiek weten overtuigen als besturingssysteem voor de desktop."
Alle hens aan dek, er is blijkbaar werk aan de winkel.

Vandaar mijn opmerking: eerlijkheid duurt het langst.

Maar ik zal je niet tegen spreken en ik ben het volledig met je eens, er is ver**** veel werk aan de winkel.

- Roc

Offline RikRik

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/04, 23:20:43 »
@ Roc.am   Dan ben je het misschien ook wel eens wat Cumulus007 schrijft:
Citaat
Dat ongelimiteerde vrijheid in het gebruik, aanpassen en verspreiden van software - een ideologie die wordt nagestreefd in de opensourcewereld - gewoon niet past in de realiteit van de markt waarin Ubuntu en andere distro's zich proberen te nestelen. Al die afzonderlijke "ecosystemen" maken het derde partijen ontzettend lastig om software te schrijven, te verspreiden en te onderhouden. Daarnaast heb je natuurlijk de pure verspilling van tijd, geld en energie als verschillende groepen eenzelfde soort software ontwikkelen, omdat zij het op een paar punten niet eens zijn met de "concurrent", of gewoonweg vanuit een aanmatigende houding.

Prachtig geschreven, maar welk ecosysteem is prioriteit 1 ? 

Offline Roc.am

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/04, 23:38:31 »
@ Roc.am   Dan ben je het misschien ook wel eens wat Cumulus007 schrijft:
Citaat
Dat ongelimiteerde vrijheid in het gebruik, aanpassen en verspreiden van software - een ideologie die wordt nagestreefd in de opensourcewereld - gewoon niet past in de realiteit van de markt waarin Ubuntu en andere distro's zich proberen te nestelen. Al die afzonderlijke "ecosystemen" maken het derde partijen ontzettend lastig om software te schrijven, te verspreiden en te onderhouden. Daarnaast heb je natuurlijk de pure verspilling van tijd, geld en energie als verschillende groepen eenzelfde soort software ontwikkelen, omdat zij het op een paar punten niet eens zijn met de "concurrent", of gewoonweg vanuit een aanmatigende houding.


Uiteindelijk kijken ze toch van elkaar af en aangezien het "open software" is, kunnen ze veel van elkaar gebruiken, verwerken en aanvullen waardoor we steeds betere resultaten behalen.
De een probeert uiteindelijk toch de ander te overtroeven om beter op te vallen, dat is mens eigen.
Dit is enkel en alleen mogelijk door de open bron waar eenieder gebruik van mag maken.
Hierin zal uiteindelijk toch de kracht liggen.


Prachtig geschreven, maar welk ecosysteem is prioriteit 1 ?

Ik ben ook niet alwetend en net als ieder ander forumlid kan ook ik alleen maar een mening geven over hoe ik het zie.
Weet jij "het" antwoord ?

- Roc

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/05, 00:05:28 »
Eigenlijk wel jammer, dat twee pioniers van het eerste uur zo'n discussie hebben. Het interview met Miguel de Icaza had ik eerder al gelezen, Linus reageert... nu ja, op z'n Linus zal ik maar zeggen  ;)

Misschien hebben ze alletwee wel een goed punt...

Je kan dat ook als een voordeel zien: waar zitten de zwakke punten, verschillen, sterke kanten e.d. en waar kunnen we verbeteren?
Als food for thought een lezing hierover:  https://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw
Laat je niet afschrikken door de rebelse titel 'Why Linux sucks', het is ook komisch bedoeld, geen rant, en er zitten alleen maar die-hard Linuxers in het gehoor. Inclusief the Slackware guy.

(Even een paar extra Engelse termen erin gemikt. Gewoon, omdat het kan. Een andere keer zal ik eens 'zachte waar', 'hersenhoos' e.d. bezigen  ;))
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/05, 00:19:01 »
Voor de concurrentie met de rest is het beter 1 distro maar dat is niet mogelijk.
Linux is versnippert en zo ook de gebruiker.

Beter zou zijn 1 basis platform waar iedere distro gebruik van maakt met als beste oplossing 1 distro maar dat is al door de verdeeldheid binnen de gemeenschap al onmogelijk.
1 platform staat sterker dan allemaal verschillende tegenover de concurrentie.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/05, 01:06:42 »
Wil nog steeds antwoord op mijn vraag.

Als 1 distro zo belangrijk is, waarom is Android dan veruit het meest populaire OS gebruikmakend van de Linux-kernel ondanks dat er ook andere smartphone/tablet OS'en zijn die datzelfe doen zoals webOS, MeeGo, Maemo enz.?
(daarbij trouwens nog even aanvullende dat ook Android verdeeld is; zie al die skins enzo van phone makers)

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/05, 01:10:15 »
Wil nog steeds antwoord op mijn vraag.

Als 1 distro zo belangrijk is, waarom is Android dan veruit het meest populaire OS gebruikmakend van de Linux-kernel ondanks dat er ook andere smartphone/tablet OS'en zijn die datzelfe doen zoals webOS, MeeGo, Maemo enz.?
(daarbij trouwens nog even aanvullende dat ook Android verdeeld is; zie al die skins enzo van phone makers)
Beetje kinderachtig om op zo'n dringende manier aandacht te vragen, Vistaus...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/05, 02:10:59 »
Wil nog steeds antwoord op mijn vraag.

Als 1 distro zo belangrijk is, waarom is Android dan veruit het meest populaire OS gebruikmakend van de Linux-kernel ondanks dat er ook andere smartphone/tablet OS'en zijn die datzelfe doen zoals webOS, MeeGo, Maemo enz.?
(daarbij trouwens nog even aanvullende dat ook Android verdeeld is; zie al die skins enzo van phone makers)

Door verschillende dingen.
Marketing van Google bijvoorbeeld. Ze presenteren Android met een grote show en doen dat bij iedere nieuwe versie weer.
Ja meerdere skins maar niet zoals Linux op de desktop versnippert. Zo is het 1 nog altijd 1 Android ondanks dat bijvoorbeeld Amazon hun eigen app strore hebben, hebben ze wel verder dezelfde gebruikers ervaring.
De fabrikanten geloven er in. Ze kunnen hun eigen uiterlijk geven waardoor ze van de anderen af kunnen wijken. Ja kwa uiterlijk is het wat anders en Samsung levert er wat andere software bij maar het blijft in de basis gelijk.
Tevens maken de bedrijven flink wat reclame voor hun nieuwe Android systemen. Samsung presenteert net als Apple dit doet, hun vlaggenschip in een grote show die online live te volgen is en daarna op iedere nieuws site terug te vinden is.
Het imago speelt ook mee aangezien niet eens iedereen door heeft dat het Android is en het geen iOS is.

Dat die anderen het slechter doen komt door marketing.
Hoeveel reclame zie je voor Android voorbij komen en hoeveel voor al die andere systemen.
Samsung heeft TInzen of hoe het ook heet, naar achteren geschoven om Windows 8 voor te laten gaan.
MeeGoo is altijd het ondergeschoven systeempje geweest bij Nokia. Als er al iemand mee rond loopt denkt men dat je een Windows telefoon hebt omdat het precies het zelfde kastje gebruikt.
Windows moet het bij Nokia doen en dat presenteren ze groot waar MeeGoo niet eens overal te verkrijgen is.

Bedrijven moeten het willen en aangezien ze meer geloof in Android hebben zullen ze nu nog weinig tot geen tijd in andere systemen besteden.
Samsung is zo'n bedrijf waar je het goed kunt zien. Ze gaan voor Android systemen en al die systemen van de Note 2 tot de Galaxy lijn worden groots gebracht. Nu hebben ze ook Windows systemen die wel gepresenteerd worden maar niet op de manier als de Android systemen worden gepresenteerd.
Windows 8 systemen gebruiken ze nu omdat ze daarop ook groter dan Nokia willen worden. Stel dat Win 8 systemen slagen dan zitten ze erbij.
Bij de andere systemen hebben ze niets te vrezen en mocht MeeGoo groot worden dan stappen ze daar ook in maar ze stappen er net zo makkelijk uit als het niet goed gaat. Mocht Win 8 ze niets op leveren en het flopt dan zie je ze dat aan de kant schuiven en proberen ze weer iets anders.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/05, 07:48:18 »
Ik denk dat het vooral uitgaat vanwaar jijzelf vanuit gaat; trouw aan een distro of hop je liever.

Als steunpunt 'verkoop' ik géén Linux maar wel degelijk Ubuntu. Pas na een jaar gebruik vertel ik dat er andere distro's zijn met andere gewoonten en andere werkwijzen. Voor diegene die Ubuntu heeft aangereikt gekregen is Ubuntu het enige alternatief voor Windows, en ik laat het daar ook bij. Hooguit verwijs ik eens naar Mint met als vertelling dat Mint Ubuntu is met een grafische opsmuk.

Daarom: vertel weinig over Linux maar meer over de distro zelf, via Google (als ze daar interesse in hebben ;) ) kunnen ze zich zo verdiepen in wat in feite Ubuntu 'maar' is t.o.v. het grote geheel dat Linux is.

De afgeleiden spreek ik ook zelden over; teveel keuze leidt veelal tot grote verwarring en besluiteloosheid.
Dus als ik installeer voor iemand, maak ik snel zelf de keuze of het Xubuntu (hardwarespecs) of Ubuntu is.

Je kan dat dogmatisch noemen, maar door te verengen breng je Linux beter aan de man.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort