Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtuele Consoles in Ubuntu 18.04 LTS verdwenen, hoe activeer ik ze weer?  (gelezen 577 keer)

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een verse Ubuntu 18.04 installatie gedaan en tot mijn grote verbazing (en ergernis) blijken de Virtuele Consoles (ook wel Virtuele Terminals genoemd) uitgeschakeld.

Sinds Ubuntu is overgestapt op Gnome3 als bureaublad omgeving, waren ze beschikbaar door op [Ctrl]-[Alt]-[F2] t/m [F7] te drukken.

In 18.04 LTS zijn ze niet meer beschikbaar.

Na een korte zoektocht op Google heb ik dit bestand bewerkt, door de commentaren (hekjes) te verwijderen voor de betreffende opties:
/etc/systemd/login.conf

# This file is part of systemd.
#
# systemd is free software; you can redistribute it and/or modify it
# under the terms of the GNU Lesser General Public License as published by
# the Free Software Foundation; either version 2.1 of the License, or
# (at your option) any later version.
#
# Entries in this file show the compile time defaults.
# You can change settings by editing this file.
# Defaults can be restored by simply deleting this file.
#
# See logind.conf(5) for details.

[Login]
NAutoVTs=6
ReserveVT=6

Helaas helpt dit niet.

Ik maak als alternatief gebruik van Terminal vensters, maar prettig in anders, na mijn mening. Gelukkig draai ik op dezelfde machine ook openSUSE Tumbleweed, waar de Virtuele Consoles wel nog gewoon werken. Maar ik zou heel graag weten, hoe ik ze onder Ubuntu ook weer kan gebruiken.

BVD,

Martri van Lin
« Laatst bewerkt op: 2018/05/03, 10:39:56 door ml2mst »
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline vanadium

  • Lid
Open /etc/default/console-setup en zie eens of volgende lijn er is:

ACTIVE_CONSOLES="/dev/tty[1-6]"

Als die lijn er al was, dan zal dit de oplossing niet zijn. In een ander geval, pas de lijn aan of voeg ze toe. Laat je weten hoe het ging?

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Open /etc/default/console-setup en zie eens of volgende lijn er is:

ACTIVE_CONSOLES="/dev/tty[1-6]"

Als die lijn er al was, dan zal dit de oplossing niet zijn. In een ander geval, pas de lijn aan of voeg ze toe. Laat je weten hoe het ging?

Hartelijk dank vanadium, dat staat er inderdaad.

Het eerste wat ik doe, na een verse Ubuntu installatie is:

sudo dpkg-reconfigure console-setup
Omdat het werken met Virtuele Consoles en het aanpassen van het console font zo belangrijk voor mij is.

De volgende stap is het installeren van Midnight Commander, waarmee ik enkele bestanden in de /etc/default directory bewerk.

Tijd om weer eens een "open" bugreport in te sturen op Launchpad (heb hier goede ervaringen mee).

Ik wil mijn Virtuele Consoles terug. Vindt dit onacceptabel.
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Niet opgelost, maar wel een alternatief gevonden: Gnome werkbladen weer statisch gemaakt en draai op een van de werkbladen een terminal venster in volledige scherm modus.
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline vanadium

  • Lid
Dat is een workaround die zeer behoorlijk zal werken. Met volledige schermmodus is er inderdaad niets anders dan dat zwarte vlak met die knipperende cursor links boven. Zo draai ik cmatrix wel eens graag   ;). En je hebt de voordelen van de terminalemulator: als het past maak je met Ctrl+T nieuwe tabbladen aan.

Mogelijk interesseert het je dan om numerieke sneltoetsen te maken die je onmiddellijk naar "console x" (ahum werkblad x) brengen:
gsettings set org.gnome.desktop.wm.keybindings switch-to-workspace-1 "['<Super>1']"
gsettings set org.gnome.desktop.wm.keybindings switch-to-workspace-2 "['<Super>2']"
enz.
(Ik onderstel dat jij dat wel met een one-line zou kunnen via een for do loop).

Als htop op werkblad drie loopt, dan ben je met een druk op <Super> 3 er in één keer bij.

Aanvullend:
gsettings set org.gnome.desktop.wm.keybindings move-to-monitor-down ['']
gsettings set org.gnome.desktop.wm.keybindings move-to-monitor-left ['']
...
Hiermee verplaats je programmavensters met een sneltoets naar werkblad x.

Doe er je voordeel mee.  De sneltoetsen en de werkwijze is zowat die van de tiling window manager i3.
[/code]

Toch moet het mogelijk zijn de virtuele consoles terug in te stellen ...

Offline vanadium

  • Lid
Bonus tip: je zou gnome terminal standaard full screen kunnen opstarten met de optie --full-screen vanuit de launcher/programmamenu. Om dat ook in je launcher te krijgen, kopieer je het .desktop bestand van gnome-terminal, /usr/share/applications/gnome-terminal.desktop, naar ~/.local/share/applications. In die kopie wijzig je de Exec= lijn naar "Exec=gnome-terminal --full-screen".

Offline vanadium

  • Lid
Hier alvast een bugrapport omtrent het probleem (als jij deze tenminste niet aangebracht hebt):
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gdm3/+bug/1758512
Op mijn computer, ook een Dell XPS 13, kan ik dit evenwel niet bevestigen. Mijn installatie is echter een upgrade, en geen verse installatie.
 

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Hier alvast een bugrapport omtrent het probleem (als jij deze tenminste niet aangebracht hebt):
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gdm3/+bug/1758512
Op mijn computer, ook een Dell XPS 13, kan ik dit evenwel niet bevestigen. Mijn installatie is echter een upgrade, en geen verse installatie.
Hartelijk dank, nu weet ik tenminste waar ik moet zoeken. Is niet mijn bugreport maar heb aangegeven dat ik er ook last van heb.

Ik had in eerste instantie ook een upgrade gedaan en toen had ik er geen last van.

Pas na het opnieuw installeren vanaf een USB-stick is de ellende begonnen.

Nogmaals hartelijk dank, ga eens in /etc/gdm3 neuzen  :laugh:
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B