Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu in de auto  (gelezen 1072 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
Ubuntu in de auto
« Gepost op: 2011/07/17, 17:28:06 »
Ik was wat aan het rommelen met Ubuntu, en ik zag dat je het beeld op de kop kan zetten. Terwijl ik mijn Eee netbook op de kop hield, vond ik dat mijn netboekje op die manier wel uitzag als een zonneklep in de auto. Daardoor kwam ik op het idee om het netboekje in te richten voor gebruik in de auto.

Voordat ik dat plan concreet uit ga voeren, wil ik eerst eens gaan inventariseren waarvoor Ubuntu in de auto handig zou zijn, en dat is waar ik jullie inbreng kan gebruiken.

1) Muziek
Via een kabeltje van de netbook naar de autoradio is geen probleem. Welk programma zou zich hier het best voor lenen, dat een playlist automatisch laadt, en waarbij je nummers met één toets door kunt skippen? Ik neem aan dat bijna elke muziekplayer dat kan.

2) Navigatie
Via Windows kun je de Tomtom aansluiten en het beeld wat je normaal op je tomtom ziet, op je scherm laten zien. Ik heb gelezen dat Tomtom niet met Linux samenwerkt, maar is er een programma, waarmee je de GPS gegevens van de Tomom binnen kunt halen en gebruiken in een ander (Linux)navigatieprogramma?

3) ....?
Verder nog applicaties die handig zouden kunnen zijn in een auto?

Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/17, 17:32:20 »
3) Ongelukken
Als je niet je ogen op de weg houdt knal je zo ergens tegenop :)

Verder is het opzich geen verkeerd idee, maar autofabrikanten zelf zijn er ook al erg mee bezig om zoiets erin te bouwen.
Sterker nog, ik las pas dat een of ander koreaans autobedrijf nu ook bij de Linux groep-ding zit (of zoiets :P) omdat Linux een stabiel systeem zou zijn, en omdat het open source systeem geen extra kosten mee zal brengen en blahblahblah. Veel details weet ik er niet meer van :P

EDIT:
1) Muziek zou heel erg goed kunnen. Al zou ik een auto en een laptop hebben zou dat een geweldige optie zijn om mijn muziek af te kunnen spelen, want CD'tjes hoef ik niet en radiostations heb ik ook niets mee.
2) Opera heeft al geolocation. Die houdt bij waar je ongeveer bent. Niet erg accuraat maar het kan geloof ik wel gebruikt worden in google maps. Draadloos kaartje in je laptop en tada: een "navigatie systeem". Praktisch is het niet echt maar ik weet verder niets van navigatiesystemen af dus :P
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 18:14:59 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/17, 17:44:22 »
Tomtom misschien via virtualbox laten lopen, dit kun je seamless in ubuntu laten lopen, dus virtualbox loopt op de achtergrond met windows en tomtom.
Natuurlijk moet je laptop dit aankunnen.
Natuurlijk eerst goed testen.

Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/17, 18:54:52 »
Marble doet aan navigatie geloof ik.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/17, 19:02:59 »
Ik ben bang dat bij een eventueel ongeluk (hopelijk nooit) uw verzekering gaat zeggen ... zeer geachte klant de pot op wij betalen niet. (nadenkertje).

Het idee op zich is wel weer leuk.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/17, 19:03:22 »
Hallo

2) kijk eens bij navit en gpsdrive

http://www.gpsdrive.de/
http://navit.sourceforge.net/
(staan gewoon in de repositories)

en hier staat iets over hoe toegepast;
http://www.yet-another-geek.org/5-Introducing-my-eeePC-package-repository.html

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/17, 20:15:06 »
Als vervanging van de zonneklep gaat het trouwens niet worden, mijn netboekje is klein, maar niet zo klein als de zonneklep, waardoor de helft van het gezichtsveld belemmerd werd. Dus dan zal het een andere plaats tegen het plafond van de auto worden, of ergens anders wegwerken, maar dat terzijde.

Natuurlijk ben ik mij bewust van mijn verantwoordelijkheden als chauffeur tijdens het rijden, en zal ik niet méér naar het scherm kijken dan dat ik op mijn tomtom en autoradio zou doen. Dus een grotere kans op ongelukken zal het niet vormen.

Bedankt voor de reacties, zal eens goed gaan kijken naar de links die jullie gepost hebben. Ik vond ook nog iets over gpsd, een daemon, maar moet nog even uitzoeken of die ook iets met Tomtom kan...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/17, 21:35:57 »
Hallo

Die gpsd wordt door navit en gpsdrive gebruikt om te communiceren met je
gps doosje. Ik denk niet dat die gaat praten met TomTom;
http://gpsd.berlios.de/hardware.html
de enige tomtom gemeld, is de 910 met als opmerking; werkt niet.
Ikzelf heb een tijd met een goedwerkende Haicom HL-204III-USB gespeeld.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/17, 21:49:48 »
Voor de muziek zou je serieus kunnen kijken naar Music Player Daemon. Die daemon speelt de muziek op de achtergrond af en een client geeft dan commando's door om muziek te kiezen of het volume te regelen.  De client mpc werkt met simpele terminalcommando's. Gewoon 'mpc next' voor het volgende nummer bijvoorbeeld. Die commando's zou je dan weer aan toetsen kunnen hangen.

Offline speculoos

  • Lid
Re: Ubuntu in de auto
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/23, 11:08:30 »
Een interessante aanvulling in dit topic:
uit Het Nieuwsblad



http://imageshack.us/photo/my-images/560/carpc.png/
« Laatst bewerkt op: 2011/07/23, 12:02:26 door heir4c »