Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?  (gelezen 704 keer)

Ik heb zonder enig probleem een upgade gedaan van 12.10 naar 13.04 Bevalt me prima, is sneller. Maar wat me erg irriteert is dat besloten is om Nautilus maar te ontdoen van erg makkelijke en veel gebruikte functies, voor mij tenminste dan. De integratie met Open met..... of de buttons die maar gewoon weg zijn gelaten. Absurde beslissing om de look&feel integratie maar los te laten bij zo iets centraals als een filemanger. Nem werkt welliswaar wat trager dan de nieuwe nautilus maar dat ben ik bereid te accepteren. Maar affijn, linux zou linux niet zijn als je keuzevrijheid zou hebben. Dus maar nemo uit Mint opgehaald, die werkt weer zoals ik dat wil. Een vraag blijft wel;
Hoe verander ik in 13.04 de standaard instellingen om alleen nemo te gebruiken als filemanager en niet meer nautilus?? Ik heb natuurlijk gegoocheld maar wordt daar niet veel wijzer van....Wie heeft een tip voor me??
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/30, 11:44:52 »
Ik betwijfel of dat mogelijk is.... De bestandbeheerder is dusdanig verweven met de werkomgeving, dat je 'm vermoedelijk niet straffeloos kunt vervangen.

Ik raad aan, om in jouw geval een werkomgeving/distributie te kiezen die rond Nemo is gebouwd: bijvoorbeeld Mint Cinnamon.

Aardig detail: Nemo was de kapitein van de Nautilus, in een verhaal van Jules Verne.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/30, 11:56:58 »
Je zou eens Krusader kunnen proberen, is uitgebreid, en kant en klaar vermoed ik.

Of
(ik zit op xubuntu met thunar)
Thunar kun je eens proberen, hier zit heel weinig in,
maar je kunt zelf custum actions toevoegen.
zoek met google op thunar+custom actions.
Ik heb bijv een virusscanner erbij gezet om een map te scannen.

Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/30, 12:41:06 »
Je kunt Nemo wel min of meer als standaardbestandsbeheerder zetten met een scriptje maar dan heb je zowel Nautilus als Nemo draaien want Nautilus wordt gebruikt op Ubuntu om het bureaublad te drawen. Of je moet het niet erg vinden om een zwart, nutteloos bureaublad te hebben...

Offline vanadium

  • Lid
Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/30, 13:06:17 »
Het moet wel mogelijk zijn, Zie http://askubuntu.com/questions/190529/how-to-completely-integrate-nemo-with-ubuntu
Het moeilijkste lijkt de desktop te zijn: je kan nautilus wel uitschakelen, maar dan kan je geen bestanden meer op de desktop bewaren (wat misschien nog zo slecht niet is. Een heel vroege Unity versie was ooit zo ingesteld). Met gnome-tweak-tool kan je dat instellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/21, 16:33:41 »
Een update bij deze oude post. Ik heb het geprobeerd, maar blijf het teveel op mijn heupen hebben met nautilus "files". Om nautilus standaard te vervangen door nemo, heb ik een oplossing van hier toegepast: http://askubuntu.com/questions/260244/make-nemo-as-default-file-browser

In de terminal:

sudo mv /usr/bin/nautilus /usr/bin/natilus.back && sudo ln -s /usr/bin/nemo /usr/bin/nautilus

Dit is de "harde" oplossing waarbij het commando "nautilus" wordt omgeleid naar nemo. Voorlopig lijkt de integratie perfect en merk ik geen storende neveneffecten.


Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/21, 20:09:48 »
@vanadium: Een betere manier is:

"You can trick GNOME into using another file browser by editing the Exec line in /usr/share/applications/nautilus.desktop. See the correct parameters in the .desktop file of the file manager of your choice, e.g.:

/usr/share/applications/nautilus.desktop

[...]
Exec=thunar %F
OR
Exec=pcmanfm %U
[...]
"

Offline vanadium

  • Lid
Re: advies gevraagd: hoe default van nautilus naar nemo veranderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/22, 10:48:58 »
Dat lijkt een zeer eenvoudige aanpak, die ik eens zal testen. In askubuntu (http://askubuntu.com/questions/260244/make-nemo-as-default-file-browser) stond ook een andere methode, die gebaseerd is op het aanpassen van de configuratie.

xdg-mime default nemo.desktop inode/directory application/x-gnome-saved-search
en dan nemo de desktop laten beheren

gsettings set org.gnome.desktop.background show-desktop-icons false
gsettings set org.nemo.desktop show-desktop-icons true

Voordeel hier is is dat de aanpassing niet ongedaan wordt gemaakt bij de volgende automatische update. Er wordt echter gemeld dat de aanpak niet sluitend is: een icoon van een externe schijf op de unity launcher blijkt nog steeds nautilus op te starten.