Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken  (gelezen 12516 keer)

Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Gepost op: 2013/02/14, 15:01:57 »
In de FAQ van RTL XL stond al een maanden dat RTL bezig was met een nieuw systeem. Met de hoop dat het om Flash ging, en te peilen hoever het stond, vroeg ik via Twitter:
Citaat van: @Doctor_Pil
@rtlxl Hoever zijn jullie met het nieuwe systeem? Ik kan nog altijd geen RTLXL-video's bekijken met mijn computer, terwijl dit wel (1/2)
@rtlxl werkt bij de BBC, Channel 4 en de publieke omroep,omdat die Flash gebruiken (Silverlight is niet beschikbaar voor mijn systeem).(2/2)
De reactie hierop:
Citaat van: @rtlxl
@Doctor_Pil We zijn bezig met de uitrol van Flash. Koffietijd speelt daar bijvoorbeeld al in af. Kun je dat zien?
En inderdaad, die speelt af.

Nu ben ik wel op de hoogte van de nadelen van Flash, maar er is tenminste een werkende versie voor Linux beschikbaar die enigszins is te vergelijken met de Windowstegenhanger (anders dan bij Silverlight/Moonlight).


P.S.: Ook Uitzending Gemist en SBS Gemist (www.sbsgemist.nl) werken via Flash. Alleen moet je bij UG even de instellingen aanpassen zodat de Flashplayer wordt gebruikt, en zijn alleen uitzendingen tot twee jaar terug te bekijken (Moonlight tot vijf jaar, maar die glitcht nogal).
« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 15:07:33 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Paul

  • Lid
Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/14, 15:50:11 »
Beste Gymnasiast,

Dit is inderdaad een heel irritante ervaring.
Zelf had ik dit laatst ook met magister (tool wat op 405 scholen gebruikt wordt).
Je moest eerst silverlight geiinstalleerd hebben. Je voelt hem al aankomen, jawel van Microsoft. Nou daar komt geen software van in huis.
Ik heb hiervoor een klacht ingediend bij het ministerie van onderwijs.
Hun reactie was dat ze met de klacht zeer blij waren en dat de hele gang van zaken "te bizar voor woorden is maar dat scholen tegenwoordig zelf de software kiezen". Desalniettemin zei hij ook dat als er meer klachten binnenkomen er wellicht de politiek zich er eens over gaat buigen. Verder kreeg ik het advies om deze klacht in Brussel te deponeren.
Over deze ervaring zal ik binnenkort een nieuw topic openen om hiervoor mensen aan te sporen hier klachten voor in te dienen.
Al die software pakketten dienen gewoon platform onafhankelijk te draaien.

Mvg,

Paul Willems

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/14, 16:24:01 »
Citaat
P.S.: Ook Uitzending Gemist en SBS Gemist (www.sbsgemist.nl) werken via Flash. Alleen moet je bij UG even de instellingen aanpassen zodat de Flashplayer wordt gebruikt,

Wat is UG?

Overigens kan ik gewoon Shownieuws kijken (even uitgeprobeerd hoor, het zijn niet mijn programma's om te kijken) Ik heb wel Mint op deze computer.

Ik vermoed dat UG=Uitzending Gemist :P Maar dit is wel goed nieuws zeg, eindelijk kan ik koffietijd terugkijken  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 16:29:44 door erik1984 »

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/14, 16:24:22 »
Beste Gymnasiast,

Dit is inderdaad een heel irritante ervaring.
Zelf had ik dit laatst ook met magister (tool wat op 405 scholen gebruikt wordt).
Je moest eerst silverlight geiinstalleerd hebben. Je voelt hem al aankomen, jawel van Microsoft. Nou daar komt geen software van in huis.
Ik heb hiervoor een klacht ingediend bij het ministerie van onderwijs.
Hun reactie was dat ze met de klacht zeer blij waren en dat de hele gang van zaken "te bizar voor woorden is maar dat scholen tegenwoordig zelf de software kiezen". Desalniettemin zei hij ook dat als er meer klachten binnenkomen er wellicht de politiek zich er eens over gaat buigen. Verder kreeg ik het advies om deze klacht in Brussel te deponeren.
Over deze ervaring zal ik binnenkort een nieuw topic openen om hiervoor mensen aan te sporen hier klachten voor in te dienen.
Al die software pakketten dienen gewoon platform onafhankelijk te draaien.

Mvg,

Paul Willems
Volgens mij heb je het bericht niet goed gelezen. Ik schreef dat ze de Silverlightplayer momenteel aan het vervangen zijn door een Flashplayer die werkt op Linux.

Citaat
P.S.: Ook Uitzending Gemist en SBS Gemist (www.sbsgemist.nl) werken via Flash. Alleen moet je bij UG even de instellingen aanpassen zodat de Flashplayer wordt gebruikt,

Wat is UG?

Overigens kan ik gewoon Shownieuws kijken (even uitgeprobeerd hoor, het zijn niet mijn programma's om te kijken) Ik heb wel Mint op deze computer.
Uitzending Gemist.
Shownieuws is een SBS-programma, en die werkten al op Linux, zoals aangegeven.

Ik vermoed dat UG=Uitzending Gemist :P Maar dit is wel goed nieuws zeg, eindelijk kan ik koffietijd terugkijken  =D
Bespeur ik daar enig sarcasme als het over Koffietijd gaat :P?
In een latere tweet schreven ze nog dat ze één voor één de programma's over moeten zetten. Voor mij is het dus nog even wachten totdat Dit was het nieuws beschikbaar wordt via Flash :).
« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 16:28:44 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/14, 16:46:31 »
Citaat
Uitzending Gemist.
Shownieuws is een SBS-programma, en die werkten al op Linux, zoals aangegeven.
Mijn nederige excuus dat ik niet goed gelezen heb.
Ach, was niet nodig, dat overkomt iedereen wel eens :).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Paul

  • Lid
Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/14, 16:57:37 »
O ja, ik heb het goed gelezen.
Overeenkomstig is het niet kunnen gebruiken.
Wat heb je er overigens aan dat ze het naar flash omzetten terwijl Apple of android gebruikers nog steeds problemen ondervinden?
Daarom deelde ik mijn ervaring even.
Jouw probleem mag dan wel opgelost gaan worden maar een generieke oplossing zou wenselijker zijn.
Of niet soms?

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/14, 20:16:02 »
Ik vind dit geen verbetering want Adobe is bezig Flash uit te faseren en bij te dragen aan HTML5 dus uiteindelijk is Flash eigenlijk net zo dood als Silverlight...

Trouwens, SBS gebruikt Silverlight en met Moonlight werkt het allemaal keurig. Nu alleen de publieke omroep nog want niet alle programma's zijn in Flash terug te kijken...

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/14, 20:19:48 »
O ja, ik heb het goed gelezen.
Overeenkomstig is het niet kunnen gebruiken.
Wat heb je er overigens aan dat ze het naar flash omzetten terwijl Apple of android gebruikers nog steeds problemen ondervinden?
Daarom deelde ik mijn ervaring even.
Jouw probleem mag dan wel opgelost gaan worden maar een generieke oplossing zou wenselijker zijn.
Of niet soms?

Je hebt er op desktop heel veel aan. En op Android kun je alsnog via een trucje Flash Player gebruiken dus op zich is het dan minder een probleem. Apple-gebruikers hebben al de Uitzending Gemist-app van RTL die zonder Flash werkt dus wat is het probleem voor iOS-gebruikers dan?
Android, webOS, Blackberry 10 (hun nieuwste OS) enz. hebben allemaal gewoon Flash Player, alleen bij Android moet je een klein trucje uitvoeren maar dat kan iedere eindgebruiker doen want Play Store. En Ubuntu for Phones komt binnenkort een trucje voor (zodra ik het kan testen, kan het al wel testen op Ubuntu op mijn tablet) maar anders kun je altijd nog Flash Player onder Wine draaien op Ubuntu Phone (ja, Wine ARM kan x86 emuleren).
« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 20:21:21 door Vistaus »

Offline Paul

  • Lid
Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/14, 21:19:04 »
Dat ben ik met je eens dat je er op de desktop veel aan hebt.
Tuurlijk zijn er work-arronds. Die zullen voor ons ook niet zo'n probleem zijn.
Maar bekijk het eens vanuit een leek.
Het punt wat ik probeer te maken is dat het gewoon overal standaard moet werken. Platform onafhankelijk.
O ja, probeer eens op magister in te loggen met ios6.1. Dan heb je al meteen iets wat weer niet werkt.

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/14, 22:16:45 »
Ik vind dit geen verbetering want Adobe is bezig Flash uit te faseren en bij te dragen aan HTML5 dus uiteindelijk is Flash eigenlijk net zo dood als Silverlight...

Trouwens, SBS gebruikt Silverlight en met Moonlight werkt het allemaal keurig. Nu alleen de publieke omroep nog want niet alle programma's zijn in Flash terug te kijken...
DRM in HTML5 ontbreekt. Flash werkt tenminste. Dus je hebt liever geen RTL XL op Linux?

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/14, 22:26:30 »
@Paul: Vanuit een leek gezien:

-Open Google Play Store
-Zoek naar Boat Browser en klik op Installeer, daarna Accepteren en downloaden
-Open Boat Browser
-???
-Profit

Ja, dat is wel éééérg moeilijk hoor voor een leek...

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/14, 22:28:55 »
O ja, ik heb het goed gelezen.
Overeenkomstig is het niet kunnen gebruiken.
Wat heb je er overigens aan dat ze het naar flash omzetten terwijl Apple of android gebruikers nog steeds problemen ondervinden?
Daarom deelde ik mijn ervaring even.
Jouw probleem mag dan wel opgelost gaan worden maar een generieke oplossing zou wenselijker zijn.
Of niet soms?
Er zijn dan ook apps voor RTL XL op Android en iOS. Je hoeft rtl.nl helemaal niet te bezoeken op deze platformen.

Offline Paul

  • Lid
Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/14, 22:46:48 »
Dat weet ik ook wel. Ik gebruik zelf namelijk ook Apple.
Je hebt het verhaal niet helemaal goed gevolgd. Hetgeen wat op mijn Apple niet werkt is magister want daar heb je eerst silverlight voor nodig. RTL XL werkt idd perfect op android en Apple.

@vistaus: Het is erg logisch dat je een andere browser moet installeren dan de standaard die erop geleverd word om iets aan de praat te krijgen.
Als je een nieuwe auto koopt dan wil je er toch ook meteen in kunnen rijden ipv er eerst een andere motor in moeten leggen?
Het is jammer dat je het punt wat ik probeer helder te maken niet begrijpt.
Wat mij betreft laat ik het hier dan ook verder bij.

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/14, 23:03:49 »
@Paul: Dat klopt, maar dan kun je hetzelfde zeggen over Ubuntu. Waarom zou je Flash Player achteraf moeten installeren? Je verwacht toch dat het standaard werkt, net als jou auto-argument?

Trouwens, het is in dit geval aan Adobe te wijten dat Flash Player er niet meer is voor Android dus als je het toch wil dan kun je zo Boat Browser installeren; de mensen die het willen installeren dat toch wel. Een echte leek weet niet eens wat Flash Player is.

En Magister werkt prima op OSX met de Mac-versie van Silverlight dus wat is precies je probleem?

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/14, 23:44:09 »
Ik vind dit geen verbetering want Adobe is bezig Flash uit te faseren en bij te dragen aan HTML5 dus uiteindelijk is Flash eigenlijk net zo dood als Silverlight...

Trouwens, SBS gebruikt Silverlight en met Moonlight werkt het allemaal keurig. Nu alleen de publieke omroep nog want niet alle programma's zijn in Flash terug te kijken...

Voor nu is het wel degelijk een verbetering, want Flash is nog altijd levend als je kijkt naar hoeveel het gebruikt wordt door videosites. Het is doodsimpel, oude situatie: helemaal geen RTL XL onder Linux (die rtl.skysa of zo tel ik niet mee), nieuwe situatie: wel (beetje) RTL XL onder Linux. Ik zie toch verbetering :P

Op de lange termijn ben ik er ook niet helemaal gerust op want Linux krijgt in principe geen nieuwe versies meer van Flash (behalve via Chrome dan). Ja er komen nog wel updates van Flash zo nu en dan, maar dat zijn allemaal security patches.

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/14, 23:47:13 »
Ik vind dit geen verbetering want Adobe is bezig Flash uit te faseren en bij te dragen aan HTML5 dus uiteindelijk is Flash eigenlijk net zo dood als Silverlight...

Trouwens, SBS gebruikt Silverlight en met Moonlight werkt het allemaal keurig. Nu alleen de publieke omroep nog want niet alle programma's zijn in Flash terug te kijken...

Voor nu is het wel degelijk een verbetering, want Flash is nog altijd levend als je kijkt naar hoeveel het gebruikt wordt door videosites. Het is doodsimpel, oude situatie: helemaal geen RTL XL onder Linux (die rtl.skysa of zo tel ik niet mee), nieuwe situatie: wel (beetje) RTL XL onder Linux. Ik zie toch verbetering :P

Op de lange termijn ben ik er ook niet helemaal gerust op want Linux krijgt in principe geen nieuwe versies meer van Flash (behalve via Chrome dan). Ja er komen nog wel updates van Flash zo nu en dan, maar dat zijn allemaal security patches.
Mozilla zou dan toch de PPAPI moeten implementeren, want doen ze dat niet, dan zullen er een hoop mensen alsnog overstappen op Chrome, is mijn voorspelling. Flash is de wereld nog niet uit en het gaat nog wel een paar jaar duren voordat dat wel gebeurt. Alleen al het ontbreken van DRM zorgt ervoor dat contentaanbieders aan Flash en Silverlight vastzitten.

Sowieso zie ik geen reden waarom de gemiddelde internetter nog Firefox zou verkiezen op Linux. Het is traag, zwaar, rendert tekst op een misplaatste manier en loopt niet voorop bij de implementatie van nieuwe webstandaarden.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 23:51:37 door Cumulus007 »

Offline Paul

  • Lid
Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/15, 00:17:26 »
@Paul: Dat klopt, maar dan kun je hetzelfde zeggen over Ubuntu. Waarom zou je Flash Player achteraf moeten installeren? Je verwacht toch dat het standaard werkt, net als jou auto-argument?

Trouwens, het is in dit geval aan Adobe te wijten dat Flash Player er niet meer is voor Android dus als je het toch wil dan kun je zo Boat Browser installeren; de mensen die het willen installeren dat toch wel. Een echte leek weet niet eens wat Flash Player is.

En Magister werkt prima op OSX met de Mac-versie van Silverlight dus wat is precies je probleem?

Het zou mooi zijn als ik het werkend heb. Hoe heb je het precies werkend gekregen op de ipad?
Ik kan niet inloggen op Magister dat is mijn probleem. Dan komt er een melding dat ik eerst silverlight moet installeren.
Ook ik had een work-arround in ubuntu dmv een plugin in Google-chrome. Maar omdat Google op gespannen voet staat met Microsoft heeft Google besloten die plugin te verwijderen.
En tja, daar sta je weer in je hemd.    :-[

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/15, 09:20:13 »
waarom flash? waarom geen HTML5?  :-[

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/15, 10:10:24 »
@Paul: Dat klopt, maar dan kun je hetzelfde zeggen over Ubuntu. Waarom zou je Flash Player achteraf moeten installeren? Je verwacht toch dat het standaard werkt, net als jou auto-argument?

Trouwens, het is in dit geval aan Adobe te wijten dat Flash Player er niet meer is voor Android dus als je het toch wil dan kun je zo Boat Browser installeren; de mensen die het willen installeren dat toch wel. Een echte leek weet niet eens wat Flash Player is.

En Magister werkt prima op OSX met de Mac-versie van Silverlight dus wat is precies je probleem?

Het zou mooi zijn als ik het werkend heb. Hoe heb je het precies werkend gekregen op de ipad?
Ik kan niet inloggen op Magister dat is mijn probleem. Dan komt er een melding dat ik eerst silverlight moet installeren.
Ook ik had een work-arround in ubuntu dmv een plugin in Google-chrome. Maar omdat Google op gespannen voet staat met Microsoft heeft Google besloten die plugin te verwijderen.
En tja, daar sta je weer in je hemd.    :-[
Dit topic gaat niet over Magister. Bespreek dit ajb in een ander topic.

waarom flash? waarom geen HTML5?  :-[
Omdat HTML5 (nog?) geen DRM ondersteunt, en geen streaming. HTML5 was mooi geweest, maar praktisch gezien is Flash het 'hoogst haalbare' vanuit Linuxperspectief.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/15, 14:46:26 »
waarom flash? waarom geen HTML5?  :-[
Lees het topic eens door.

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/15, 15:04:46 »
@Paul: Je haalt nu dingen door elkaar. De ene keer heb je het over OSX, de andere keer over iSpeelgoed. Op OSX werkt Magister prima, ik heb geen iSpeelgoed (mijn tablet is van HP) dus ik weet niet of het mogelijk is om het daar werkend te krijgen. Maar dit topic gaat over RTL, niet over Magister.

@Gymnasiast: HTML5 ondersteunt wél streaming, maar geen DRM inderdaad. Je kunt wel een codec met DRM toevoegen zoals YouTube heeft gedaan in de HTML5-bèta.

@Cumulus: Mozilla gaat geen PPAPI ondersteunen omdat ze met een eigen alternatief voor Flash bezig zijn, genaamd Shumway. Heb het even getest van de week omdat ze claimden al een aardig eind te zijn maar het is nog heel erg instabiel.

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/18, 08:22:20 »
Beste Gymnasiast,

Ik heb hiervoor een klacht ingediend bij het ministerie van onderwijs.
Hun reactie was dat ze met de klacht zeer blij waren en dat de hele gang van zaken "te bizar voor woorden is maar dat scholen tegenwoordig zelf de software kiezen". Desalniettemin zei hij ook dat als er meer klachten binnenkomen er wellicht de politiek zich er eens over gaat buigen. Verder kreeg ik het advies om deze klacht in Brussel te deponeren.


Hi Paul

Heb je dit zwart op wit gekregen van het ministerie van Onderwijs? En zou je, eventueel richting mijn e-mailadres, willen doorgeven wie dit advies heeft gegeven? We zijn al een tijdje bezig met het Silverlight/Onderwijs probleem en de minister van Onderwijs is tot dusverre een ander standpunt toegedaan. Dus elke indicatie van een beleidswijziging pakken we gelijk op :-).

Bedankt

Jan

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/18, 12:30:52 »
Beetje offtopic maar nog even terugkomend op mijn vorige post over Flash op Android: het is zelfs nog simpeler, je kunt gewoon op je telefoon de APK binnenhalen van de Adobe-website: http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/installers/archive/android/11.1.115.37/install_flash_player_ics.apk (werkt ook op JB mits je CPU ARM is)

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/18, 12:31:51 »
Beetje offtopic maar nog even terugkomend op mijn vorige post over Flash op Android: het is zelfs nog simpeler, je kunt gewoon op je telefoon de APK binnenhalen van de Adobe-website: http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/installers/archive/android/11.1.115.37/install_flash_player_ics.apk (werkt ook op JB mits je CPU ARM is)
Leuk, al die openstaande veiligheidlekken. :P

Re: Bevestigd: RTL XL gaat via Flash werken
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/18, 12:35:17 »
Beetje offtopic maar nog even terugkomend op mijn vorige post over Flash op Android: het is zelfs nog simpeler, je kunt gewoon op je telefoon de APK binnenhalen van de Adobe-website: http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/installers/archive/android/11.1.115.37/install_flash_player_ics.apk (werkt ook op JB mits je CPU ARM is)
Leuk, al die openstaande veiligheidlekken. :P

Tja, zeg dat maar tegen degenen die nog steeds hun sites/filmpjes niet hebben omgezet naar iets anders dan Flash ;)