Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.  (gelezen 1813 keer)

DarkEra

  • Gast
Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Gepost op: 2019/06/17, 19:49:36 »
Schijnbaar gaat Ubuntu het deb bestand van de Chromium browser vervangen door een enkel een snap pakket.

Citaat
The Ubuntu team is looking at replacing their current Chromium deb package with a snap package. Testing a snap package of the Chromium browser is underway with plans to eventually remove the Chromium deb package from Ubuntu's repositories. "The Chromium browser has been available as a deb package for all supported Ubuntu releases and as a snap since version 60, and the time has come to start transitioning away from the debs. In a first step, the transition will be happening exclusively for Ubuntu 19.10 (Eoan Ermine) users, and once I’m confident it is rock-solid it will be rolled out to stable releases, starting with Disco and then the LTSes. How does that work? The deb packages have been updated in Eoan to install the stable snap on upgrade or new install (credit for the original implementation goes to the LXC team). Special care has been taken to not break existing workflows and to make the transition seamless." The change is expected to affect previous releases, including 18.04 LTS, as well as the upcoming 19.10 version of Ubuntu.

Google vertaling:
Citaat
Het Ubuntu-team kijkt naar het vervangen van hun huidige Chromium deb-pakket door een snap-pakket. Het testen van een snap-pakket van de Chromium-browser is aan de gang met plannen om uiteindelijk het Chromium deb-pakket uit de repositories van Ubuntu te verwijderen. "De Chromium-browser is beschikbaar als een deb-pakket voor alle ondersteunde Ubuntu-releases en in een oogwenk sinds versie 60, en het is tijd om van de debs weg te gaan. In een eerste stap zal de transitie exclusief voor Ubuntu plaatsvinden 19.10 (Eoan Ermine) -gebruikers, en zodra ik er zeker van ben dat het solide is, zal het worden uitgerold naar stabiele releases, te beginnen met Disco en vervolgens de LTSes. Hoe werkt dat? De deb-pakketten zijn in Eoan bijgewerkt om te installeren de stabiele module voor een upgrade of een nieuwe installatie (het krediet voor de oorspronkelijke implementatie gaat naar het LXC-team) Er is speciale zorg besteed om bestaande workflows niet te verbreken en de overgang naadloos te maken. " De wijziging zal naar verwachting van invloed zijn op eerdere releases, waaronder 18.04 LTS, evenals de aankomende 19.10 versie van Ubuntu.

https://distrowatch.com/weekly.php?issue=20190617#news

nahjo

  • Gast
Re: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/17, 20:12:45 »
Even een snelle test  :)
- snap install chromium
- starten chromium
- addon Keepassxc in de browser kan geen verbinding maken met de keepassxc database
- snap remove chromium

de beveiliging werkt tegen de beveiliging  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/17, 21:05:07 »
Het is nu al zo dat bij mij de gewone Chomium als de snap versie uit de Repo met firejail niet werkt in Xubuntu 19.04.2 LTS en gelukkig gebruik ik de extensie van KeePassXC niet.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/17, 21:07:04 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/18, 19:42:18 »
Het is nu al zo dat bij mij de gewone Chomium als de snap versie uit de Repo met firejail niet werkt in Xubuntu 19.04.2 LTS en gelukkig gebruik ik de extensie van KeePassXC niet.
Heb je de allerlaatste versie van Firejail? De ontwikkelingen in de browser gaan zo snel dat het voor de beheerders van de repos niet meer bij te houden is stel ik mij zo voor  ;)

Bij de snap versie's zal er een oplossing moeten komen wanneer je met browser addons met iets lokaal verbinding wil maken en ook een oplossing hoe je met iets als firejail een snap kan beveiligen.
Kort om dat snap ik nog niet  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/18, 20:15:41 »
Heb je de allerlaatste versie van Firejail? De ontwikkelingen in de browser gaan zo snel dat het voor de beheerders van de repos niet meer bij te houden is stel ik mij zo voor  ;)
@nahjo, Xubuntu 19.04.2 LTS moet natuurlijk 18.04.2 LTS zijn. :'(
Ik heb Firejail 0. 9.56.2 LTS en die werkt bij mij niet met Chromium wel met FF.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/18, 20:27:56 »
Heb je de allerlaatste versie van Firejail? De ontwikkelingen in de browser gaan zo snel dat het voor de beheerders van de repos niet meer bij te houden is stel ik mij zo voor  ;)
@nahjo, Xubuntu 19.04.2 LTS moet natuurlijk 18.04.2 LTS zijn. :'(
Ik heb Firejail 0. 9.56.2 LTS en die werkt bij mij niet met Chromium wel met FF.
Gebruik je toch firejail plus firefox en draai je chromium zonder firejail.
Het heet tenslotte ook firejail en niet chromejail  ;)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Chromium browser deb wordt vervangen door snap.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/18, 20:39:00 »
@nahjo, Chromium gebruik ik alleen voor noodgevallen. De standaard is FF. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/06/18, 20:41:28 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)