Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu {opgelost}  (gelezen 791 keer)

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu {opgelost}
« Gepost op: 2014/05/03, 20:40:28 »
goedendag,

ik heb een prachtig nieuw systeempje met een SSD erin (bizar, die snelheid!) waarop ik een dualboot windows 7 en ubuntu 14.4 wil hebben.

Windows 7 staat er al op, Ubuntu heb ik er naast gezet, de bootloader staat op een aparte partitie (aankoppelpunt /boot), de fast start up staat uit in de UEFI, kortom, ik heb wat ik kon vinden aan trucken wel zo`n beetje geprobeerd.

Hebben jullie nog ideeën?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/06, 23:09:10 door Rutgerwlf »

Offline Anco

  • Lid
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/03, 20:42:10 »
Welke opstartvolgorde staat er in UEFI? staat ubuntu boven windows?
Linux user #485563


Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/04, 01:05:01 »
Ha Anco,

ik kan in mijn UEFI alleen kiezen welke schijf er prioriteit heeft bij het opstarten. Voor zover ik kan vinden geen partities of systemen.

@ Pjotr
Dank! Had op je site al zitten neuzen, maar deze tips nog niet gezien. Direct toegepast. Helaas geen oplossing voor het probleem, maar toch.

Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/04, 09:44:37 »
Zou het kunnen dat per ongeluk grub niet mee is geïnstalleerd?
(Her)installeer grub:
https://sites.google.com/site/computertip/grub
of
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/04, 10:25:41 »
Kun je via F12 of een andere toets, in het UEFI éénmalig de opstartvolgorde veranderen?

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/04, 12:31:35 »
Ha Erik,

de handleiding die jij geeft is volgens mij niet geschikt voor mijn systeem. Die van Pjotr (de eerste) zeker niet (dat benoemt hij ook) de tweede lijkt daar verdacht veel op. Dank voor het meedenken in iedergeval!

Pjotr,
ik krijg het via de ASROCK UEFI niet voor elkaar om opstartvolgorden te veranderen, anders dan per device (kan ook nergens online vinden waar die optie zou moeten zitten).
Ik zoek nog even door.
Zou me voor kunnen stellen dat de windows bootloader kapot is (ubuntu start wel op immers) dus maar eens kijken of die met een livecd te fixen is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/04, 12:47:21 »
In het UEFI van mijn Acer-bak met voorgeïnstalleerde Windows 8, moest ik zelf de toets inschakelen voor eenmalige opstartwijziging, want die stond standaard uit:
https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Schakel-de-functietoets-voor-eenmalige-opstartwijziging-in
(punt 3 en 4, rechterkolom)

Mogelijk is dat bij jouw UEFI ook zo.

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/04, 22:46:46 »
Ik kan inderdaad nu wel met F11 een bootmenu openen, maar ook daar kan ik alleen een device kiezen en geen partitie of OS.

Wellicht is het een oplossing om Windows op m`n HDD te plaatsen en alleen Ubuntu op de SSD. Of gewoon volledig overstappen naar ubuntu natuurlijk...

Offline PKing

  • Lid
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/05, 08:00:39 »
Ik ben sinds een paar weken over, en het is weliswaar soms wat zoekwerk, en wat try en error, maar het forum is een goede vraagbaak.
Dus als je geen gamer bent, kun je normaal gesproken best naar Ubuntu.
Kijk even wat je zoal gebruikt op je windows computer, en wat je er mee doet.
Je kunt altijd nog Windows draaien in een Virtual Box.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/06, 23:08:52 »
Het is gelukt.

Op mijn moederbord zitten 3 video uitgangen. Ik gebruikte alleen de avi. Vandaag hing ik er met DVI een 2e monitor aan en voila, op het avi scherm verschijnt het grub menu. Vraag niet hoe maar het werkt.

@PKing
Ik zit al een jaar of 4 praktisch alleen maar op Ubuntu, ik vind het helemaal geweldig. Het gebruik van ingewikkeldere audio toepassingen is echter nog een hoop gedoe op ubuntu. Ik ga me er in de zomervakantie weer eens verdiepen en wie weet laat ik de Amerikaanse ramen dan helemaal achter me!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual Boot met UEFI geeft geen GRUB menu {opgelost}
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/07, 14:24:45 »
Opgelost aangevinkt........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.