Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE3 progs ontzettend traag.  (gelezen 1971 keer)

Offline fizzix

  • Lid
KDE3 progs ontzettend traag.
« Gepost op: 2011/01/09, 20:02:03 »
Sind enige tijd is mijn Kubuntu 8.04 niet meer vooruit te branden. Als ik een KDE app start gaat prompt het cpu-gebruik volgens top naar de 100 %
Non-KDE progs (firefox, bluefish, thunderbird, gimp) geven geen enkel probleem, maar kate, qwenview, konqueror etc. en zijn minuten bezig - soms meer dan 5 ) om te starten; eenmaal aan de gang, is er geen probleem meer. Ook teminals werken normaal.  Ik durf veel gebruikte kde progs niet meer af te sluiten! OpenOffice bv start probleemloos, maar zodra ik een file wil openen of opslaan is het mis (OO gebruikt hiervoor kdefilepicker)
Ik heb steeds alle updates geïnstalleerd, maar kan iet meer achterhalen wanneer het probleem zich begon voor te doen.
Iemand een idee? En nee, het ligt niet aan mijn pc denk ik, tot voor een maand ging alles prima.

F.

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/09, 20:13:58 »
Dan zul je toch de nieuwste Kubuntu moeten nemen; Kubuntu 8.04 was namelijk GEEN LTS. Deze wordt niet meer ondersteund.

Offline fizzix

  • Lid
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/11, 10:26:39 »
en wat staat hier dan? lees ik iets verkeerd?
http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie
Dat ik zou kunnen upgraden weet ik natuurlijk ook wel, maar dat was de vraag niet.
Ik heb goede redenen dat niet te doen.
F.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/11, 10:32:36 door fizzix »

drum

  • Gast
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/11, 10:33:57 »
en wat staat hier dan? lees ik iets verkeerd?
http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie
Dat ik zou kunnen upgraden weet ik natuurlijk ook wel, maar dat was de vraag niet.
Ik heb goede redenen dat niet te doen.
F.

ipv al die upgrade's te doen, zou je idd. beter voor een clean install. gaan imo ;)

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/11, 11:15:24 »
en wat staat hier dan? lees ik iets verkeerd?
http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie
Dat ik zou kunnen upgraden weet ik natuurlijk ook wel, maar dat was de vraag niet.
Ik heb goede redenen dat niet te doen.
F.

Eh, Kubuntu staat er niet bij of wel dan?
Kijk maar hier, hier zie je het wel staan:
https://wiki.kubuntu.org/HardyHeron/RC/Kubuntu

"Kubuntu 8.04, the Hardy Heron, is the next release of Kubuntu, scheduled to be released towards the end of April 2008. This release will introduce the future of desktop computing by incorporating the new KDE 4 desktop as well as providing continued maintenance and support for the KDE 3.5 desktop. With the news concerning the release of the KDE 4 desktop, it was decided by Canonical that Kubuntu 8.04 would not be a Long Term Support (LTS) release."
De ondersteuning liep af in oktober 2010 (na 18 maanden dus).

Offline Mikkel

  • Lid
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/11, 16:29:18 »
"Kubuntu 8.04, the Hardy Heron, is the next release of Kubuntu, scheduled to be released towards the end of April 2008.

De ondersteuning liep af in oktober 2010 (na 18 maanden dus).

Oktober 2009, dus. ;)

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/11, 16:40:28 »
en wat staat hier dan? lees ik iets verkeerd?
http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie
Dat ik zou kunnen upgraden weet ik natuurlijk ook wel, maar dat was de vraag niet.
Ik heb goede redenen dat niet te doen.
F.

Gezien alle problemen, is het meer de vraag waarom je de upgrade/clean install niet zou doen? Verwacht je bepaalde problemen, of is het meer vanwege de kde-versies?
Op de chat te vinden als debiantux

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/11, 20:17:38 »
"Kubuntu 8.04, the Hardy Heron, is the next release of Kubuntu, scheduled to be released towards the end of April 2008.

De ondersteuning liep af in oktober 2010 (na 18 maanden dus).

Oktober 2009, dus. ;)

Oeps, dankje voor de verbetering :-[

@kebabfish: Clean install van een niet-meer-ondersteunde versie zou ik niet doen hoor.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/11, 20:22:03 »
Beste fizzix,

Als je distro al ruim een jaar niet meer ondersteund wordt door (met name) veiligheidsupdates, loop je lelijke risico's. Ik zou je willen adviseren om een clean install te doen van (bv.) Kubuntu 10.04. Als je een back-up maakt van je persoonlijke bestanden, ben je exclusief downloaden met twee uurtjes klaar  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/11, 20:39:50 »
"Kubuntu 8.04, the Hardy Heron, is the next release of Kubuntu, scheduled to be released towards the end of April 2008.

De ondersteuning liep af in oktober 2010 (na 18 maanden dus).

Oktober 2009, dus. ;)

Oeps, dankje voor de verbetering :-[

@kebabfish: Clean install van een niet-meer-ondersteunde versie zou ik niet doen hoor.

Bedoelde ook meer de upgrade naar een nieuwere versie, of de clean install van een nieuwere versie ;) Maar het lijkt me beter te kijken wat de redenen zijn om niet een nieuwe versie te gebruiken, in plaats van de problemen bij een niet ondersteunde versie op te lossen.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/11, 20:41:01 »
Daar heb je gelijk in kebabfish :)

Offline fizzix

  • Lid
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/12, 22:05:27 »
Dank alle reageerders; een upgrade - nee, zelfs een clean install zoals sommigen dat in goed Nederlands noemen - naar 10.04 heb ik al es geprobeerd, maar daarna was mijn computer helemaal niet meer vooruit te branden, zal wel liggen aan mijn 'slechts' 1200 Mhz processor, en ik weiger voor elke nieuwe udgrade  weer een nieuwe computer te kopen, dat is meer iets voor Redmondgebruikers dacht ik altijd. Het verschil tussen Ubuntu-10.04-LTS en Kubuntu-10.04-niet-LTS was mij  even ontgaan, ik dacht juist, ik blijf bij  10.04, dan heb ik in  elk geval LTS. Overigens, ik  krijg wel nog steeds automatisch updates voor 10.04, maar dat zal wel hieraan liggen dat ik eerst  Ubuntu heb geïnstalleerd en daarna Kubuntu via installatie van het pakket Kubuntu-desktop.
Overigens, op diverse fora lees ik ook berichten over ontzettend trage KDE4.

F.
 

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/12, 23:08:10 »
Fizzix, ik draai KDE4.5 (Kubuntu 10.10) probleemloos op mijn netbookje met een 1.6 GHz dual-core processor...
Maar 1.2 GHz is weer net een tandje minder, dat is ook weer waar...

Als je het allemaal te traag vindt gaan, zou je eens kunnen proberen om Mint LXDE te installeren. Die heeft een lichte grafische omgeving, en is speciaal voor oudere hardware gebouwd. Probeer eens uit, of het bevalt. Downloaden kun je hier  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/12, 23:11:01 »

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/12, 23:18:59 »
Dank alle reageerders; een upgrade - nee, zelfs een clean install zoals sommigen dat in goed Nederlands noemen - naar 10.04 heb ik al es geprobeerd, maar daarna was mijn computer helemaal niet meer vooruit te branden, zal wel liggen aan mijn 'slechts' 1200 Mhz processor, en ik weiger voor elke nieuwe udgrade  weer een nieuwe computer te kopen, dat is meer iets voor Redmondgebruikers dacht ik altijd. Het verschil tussen Ubuntu-10.04-LTS en Kubuntu-10.04-niet-LTS was mij  even ontgaan, ik dacht juist, ik blijf bij  10.04, dan heb ik in  elk geval LTS. Overigens, ik  krijg wel nog steeds automatisch updates voor 10.04, maar dat zal wel hieraan liggen dat ik eerst  Ubuntu heb geïnstalleerd en daarna Kubuntu via installatie van het pakket Kubuntu-desktop.
Overigens, op diverse fora lees ik ook berichten over ontzettend trage KDE4.

F.
 

Vaak kan je met wat aanpassingen toch nog prettig werken met een dergelijke pc. Ik weet zelfs een pc met 900 mhz en 384 mb ram die nog prima draait, ongeacht de versie (ubuntu, kubuntu, 8.04 of 10.04). Echter voer ik vaak wel wat "versnellingstrucjes" uit, waarvan de meeste op de site van pjotr staan. Ook kan je natuurlijk Xubuntu bekijken, of een versie van mint. Maar een nieuwe pc halen is inderdaad niet nodig, er zijn genoeg opties.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline fizzix

  • Lid
Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/13, 21:46:57 »
De instellingen voor de swap heb ik veranderd, es kijken of dat wat uithaalt. Alleen jammer dat niemand mij verder kan helpen.

F.

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/13, 22:21:22 »
Blokkendoosinstallatie of een snellere variant al eens geprobeerd? Indien je in de buurt woont wil ik best een middagje besteden aan zo'n projectje, ik vind dat altijd wel een leuke uitdaging.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: KDE3 progs ontzettend traag.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/13, 23:30:39 »
De instellingen voor de swap heb ik veranderd, es kijken of dat wat uithaalt. Alleen jammer dat niemand mij verder kan helpen.

F.

Wat valt er te helpen bij een versie die niet meer ondersteund wordt?
Je zult toch iets anders moeten proberen, iets wat wel ondersteunt wordt. Bijv. Kubuntu 10.04 welke wel een LTS is. Evt. die swap aanpassen wat Pjotr voorstelde.