Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager  (gelezen 2322 keer)

titusxx

  • Gast
Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Gepost op: 2007/08/21, 10:42:45 »
Na enkele pogingen om mijn netwerk kaart op mijn acer aspire 1500 laptop aan de praat te krijgen is dit uiteindelijk gelukt.
Ik krijg in mijn netwerk-manager mijn router te zien en kan er op klikken om te connecteren.
De netwerk-manager komt mooi achter de WPA TKIP passphrase vragen welke ik dan ook ingeef.
Helaas wil hij dan niet connecteren naar de router.
Als ik de wpa security uitschakel op de router connecteer ik zonder problemen.
Aangezien er hier bij het trachten te connecteren via WPA toch achter een WPA TKIP key gevraagd word veronderstel ik dat alles toch zou moeten werken maar helaas.
Iemand enig idee waar te beginnen om dit probleem op te lossen? tx.

StevenD

  • Gast
Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/21, 10:49:13 »
Zoek eens hier op het forum voor de term wpa (het pakket dat je waarschijnlijk nodig zal hebben is wpa_supplicant). Het is ook eens handig om na te gaan of jouw kaart wel ondersteund wordt.

titusxx

  • Gast
Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/21, 12:32:26 »
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ondersteund door wat? ndiswrapper, wpa_supplicant of wpa onder linux.
WPA lukt op deze portable vanuit mijn windows xp installatie.
Aangezien ik via ndiswrapper de windows driver gebruik veronderstel ik wel dat wpa moet werken.
Ook kan ik via wpa_passphrase MyHomeWireless SuperSecretPassphrase een key genereren zonder errors dus veronderstel ik dat wpa werkt.
Ik heb de wpa_supplicant nog niet geprobeerd aangezien ik dacht ergens gelezen te hebben dat je via de netwerk-manager interface geen verdere configuratie van wpa_supplicant nodig hebt. (Het pakket staat wel op de laptop)
Is er een manier om te zien wat er juist mis loopt na ingave van mijn wpa key in het paswoord venster van de netwerk-manager?  Het zou namelijk spijtig zijn dat ik weer moet gaan zitten prutsen om die wpa_supplicant aan de praat te krijgen als het gewoon via de gui zou moeten lukken.

Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/21, 12:46:17 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

titusxx

  • Gast
Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/21, 13:38:43 »
Yep, bij mij lukt dit ook zolang ik op mijn router wpa niet opzet. (Ik heb een soortgelijke opzet moeten doen, ik kan nog wel eens dat touch commando proberen aangezien ik me niet kan herinneren dat dit is voorgekomen in het stappenplan dat ik gevolgd heb.)
Van zodra die wpa opstaat komt de network-manager wel achter mijn wpa key vragen maar hierna loopt het ergens mis want hij wil geen connectie maken hierna.
Ik ga het straks even proberen als ik thuis ben.  Bedankt voor de tip.

Offline Menno_

  • Lid
Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/22, 00:38:34 »
Ik een dell9400 met een intel pro wirelesskaart een abg3945 oid en het lukte mij ook niet om anders dan met wep met mijn router te verbinden. WPA werkte gewoon niet, Heb wat op internet gezocht en heb het volgende gevonden:

wpa_supplicant installeren via synaptic (heb jij al gedaan, toch?)

de inhoud van een bestandje checken: /etc/init.d/wifi_wpa.sh
#!/bin/sh
PATH=/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin
BIN=/sbin/wpa_supplicant
PIDFILE=/var/run/wpa_supplicant.pid
. /lib/lsb/init-functions

case "$1" in
  start)
if [ -x /sbin/wpa_supplicant ]; then
  $BIN -ieth1 -c /etc/wpa_supplicant.conf -Dwext -w -P $PIDFILE 2>&1 &
fi
    ;;
  stop)
    killall wpa_supplicant
    ;;
  *)
    ;;
esac
exit 0
vervolgens heb je voor wpa-supplicant een cofiguratiebestand nodig: /etc/wpa_supplicant.conf
dat moet de volgende inhoud hebben:
# WPA-PSK/TKIP

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
ssid="Hier Je NetwerkID invullen"
  scan_ssid=1
psk="Hier je geheime zin invullen"
}
tot slot moet je je networkinterface configureren in: /etc/network/interfcaes
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp
pre-up          /etc/init.d/wifi_wpa.sh start
pre-down        /etc/init.d/wifi_wpa.sh stop

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
Bij het laatste bestand moet je wel opletten dat je wifi-kaart ook aan de juiste intgerface hangt. Bij mij is dat eth1, maar dat kan bij jou een andere zijn (checken in bash met iwconfig). Het file dat je hier ziet gaat dus uit van eth1 = wireless.

Als je dit allemaal hebt gedaan dan kan je met sudo ifdown eth1 en vervolgens sudo ifup eth1 kijken of je wireless verbinding wil maken (bij lukt dit om eoa reden soms niet) en anders even herstarten.

Alles wat je hiervoor beschreven ziet werkt overigens alleen met een interne wireless-kaart, niet met een usb-adapter.

anyway, voor mij was dit de truuk, hopelijk heb je er wat aan.

groet, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

titusxx

  • Gast
Ubuntu feisty fawn problem with wpa and network-manager
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/22, 11:50:02 »
Tx Menno X11 dit ga ik zeker eens proberen.
Hopelijk straks een beetje tijd om het even uit te testen.