Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities her indelen  (gelezen 781 keer)

joostmeijer

  • Gast
partities her indelen
« Gepost op: 2008/07/18, 14:06:19 »
hoi,

Op mijn laptop heb ik zowel Linux als Windows, is het mogelijk om schijfruimte te verplaatsen van Windows naar Linux zonder dat ik Linux helemaal opnieuw hoef te installeren.

Mvg

Joost

waltervos

  • Gast
partities her indelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/18, 14:11:39 »
Dan moet je de windows partitie verkleinen en daarna met de vrijgekomen ruimte de ubuntu partitiie vergroten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe tricky dit is als beide al geïnstalleerd zijn. Misschien is een backup voor die tijd geen slecht idee.

partities her indelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/18, 14:45:17 »
Die backup is het enige goede idee tot hiertoe...

Vrees dat er niet veel van zal lukken:

Stel dat Windows eerst staat, en dan Linux.
Als Windows dan kleiner wordt, krijg je een vrij stuk VOOR die Linuxpartitie.  Je kunt geen partities naar links opschuiven met enige vorm van garantie.  In principe zou het kunnen met een aantal tussenstappen, maar dat is sector per sector verplaatsen, kan uren of dagen duren en als er een stroompanne komt, is alles om zeep.

Staat Linux voor windows, dan krijg je zowiezo twee niet aaneengesloten blokken als je van Windows aan de rechterkant iets afdoet.

Enig haalbare (in beide gevallen) is Windows een stuk kleiner maken. Van de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie maken in ext3 (misschien ineens een "uitgebreide" partitie van maken, dan kun je ze later altijd nog opdelen) en deze als /home koppelen aan Ubuntu.  Dan de volledige map /home in de oude Ubuntupartitie daarheen kopiëren en dan de oude weggooien.  Lijkt me zinnig, maar deze uitleg is niet gedetailleerd genoeg om dat zomaar te doen: je moet denken aan verborgen bestanden en zo en aan de goede volgorde waarin je alles moet doen.  Ik ging er ook even van uit dat de huidige ubuntupartitie alles-in-één is, dus zonder /home. Is er al een aparte /home-partitie (da's niet hetzelfde als gewoon de map /home joostmeijer, maar dat weet je waarschijnlijk wel) dan zou ik die nieuwe partitie aankoppelen als /home/data.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

joostmeijer

  • Gast
partities her indelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/18, 18:17:48 »
Dankje voor de reacties, klink erg ingewikkeld ik denk dat ik er nog even mee wacht misschien heb ik over een tijdje geen Windows meer nodig dan installeer ik de hele handel wel een keer opnieuw.

Mvg,

joost

joostmeijer

  • Gast
partities her indelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/18, 21:58:12 »
Dankje voor de reacties, klink erg ingewikkeld ik denk dat ik er nog even mee wacht misschien heb ik over een tijdje geen Windows meer nodig dan installeer ik de hele handel wel een keer opnieuw.

Mvg,

joost