Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels  (gelezen 3327 keer)

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Gepost op: 2008/06/21, 11:15:50 »
Allereerst de USB-apparatuur:
Met USB aangekoppeld start Ubuntu niet op. acpi=force staat al in de opstartregel, en verschillende alternatieven werken niet. Nu moet dus elke keer alles ontkoppeld worden voor het opstarten, en aangezien ik nog 3 jaar verder wil met 8.04 is dat erg onhandig :P Ik heb de komende dagen wat tijd over, dus wil ik alle mogelijke oplossingen eens uitproberen. Wie er eentje weet, ik hoor het graag :D

Nieuwe kernels:
Ik heb alleen nog maar de Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic. Terwijl er toch al nieuwere zijn. Wat mis ik hier? Wellicht lost een nieuwere kernel ook bovenstaand probleem op.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Drummies

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/21, 11:22:46 »
kebabfish

de nieuwe kan je installeren onder synaptic linux image 2.6.24.19 generic evt oude kernels verwijderen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/21, 11:26:35 »
kebabfish
na instaleren nieuwe kernel

kijken bij locaties--bestandsbeheer in je boot map of daar de nieuwe kernel wel staat

zo ja dan kan je overwegen om de oude kernels te verwijderen in synaptics----linux-image

succes
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/21, 12:25:06 »
Dus, de oude verwijderen uit synaptic nadat de nieuwe zijn geïnstalleerd? De nieuwe staan er namelijk al wel tussen, al lijkt het me een vrij rigoreuze ingreep om de oudere te verwijderen. Maar als dit kan zonder al te veel risico, dan haal ik de oudere versies zometeen wel weg ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Drummies

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/21, 12:29:39 »
kebabfish

ja heb dit zelf zonder enig probleem uitgevoerd ter controle checken bij sysinfo
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/21, 12:32:20 »
linux image 2.6.24.1x generic van de anderen moeten dus verwijderd worden, en dan worden er nog suggesties gedaan om de bijbehorende bestanden te verwijderen. Dat moet dus ook, neem ik aan. Maar de linux-headers, moeten die gewoon blijven staan?

edit: moet ik mijn grub dan niet aanpassen? Dat hij direct de 19 pakt, en niet eerst naar de 16 zoekt?
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Drummies

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/21, 12:38:05 »
kebabfish

ja dat klopt headers worden niet opgeschoond advies laat naast je nieuwe kernel ook de voor laatste staan kan je altijd nog ergens op terug vallen

mochten er evt problemen ontstaan denk het niet maar ja zekerheidje kan geen kwaad

succes

edit grub hoef je niet aan te passen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/21, 12:54:48 »
Nieuwe kernel werkt, echter blijft hij nog hangen op het eerste probleem. Maar toch bedankt, 1 van de 2 vragen is al opgelost ;)
Op de chat te vinden als debiantux

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/30, 12:42:44 »
Niemand met een oplossing voor de usb-apparatuur? Ikzelf duik nog even google op, maar als iemand suggesties heeft... ;)
Op de chat te vinden als debiantux

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/13, 09:25:37 »
Kick

gaat dus alleen nog om de USB-apparatuur
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Petervdw

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/13, 22:40:20 »
Aan kebabfish
Raar is dat. Alles wat ik aan USB heb kan ik erin steken, maar alles start gewoon op. HH 8.04.
Soms moet ik het draadloze muisje opnieuw insteken (zendertje)
Heb je libstdc++5 geinstalleerd?  Ubuntu 8.04 is met C++6 geprogrammerd, maar sommige routines van hardware leveranciers grijpen terug op C++5. Via Synaptics te installeren.
Misschien helpt het, succes.
Vr.groet, peter

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/13, 23:07:32 »
Hang er eens alles aan en doe dan in de terminal

lsusb

(die eerste letter is een kleine L)
en post de uitkomst hier.  Weten we ineens welke apparatuur er allemaal aanhangt... Niet dat ik daar zelf zo straf in ben, maar sommigen hier wel.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/14, 09:50:09 »
Bus 004 Device 004: ID 07ab:fcd7 Freecom Technologies
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 002: ID 046d:c016 Logitech, Inc. M-UV69a Optical Wheel Mouse
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Een externe schijf dus, een muis, en nog een laptop-cooler. Alleen staat die er zo te zien niet tussen. Ik zal libstdc++5 eens installeren. Vreemde is dat elke PC hier thuis dit probleem niet heeft, alleen mijn laptop.

edit: libstdc++5 stond er al op.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Petervdw

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/14, 21:25:40 »
Aan kebabfish
De spullen nog eens aangesloten via een vermenigvuldiging-hubje voor USB poorten op een laptop die maar 2 USB poorten heeft, maar dan heb ik ook problemen. Opstarten gaat nog wel, maar vervolgens wordt er maar 1 USB apparaatje gemount. Ik vermoed dat het te maken heeft met de maximale stroomsterkte die per USB poort geleverd kan worden. Ik dacht max 0,5 A per poort; bij mijn externe HD (Lacie) is ook een losse extra voedingkabel direct op de schijf bijgeleverd, die dan in een andere USB poort nog weer 0,5 A kan opnemen. Gebruik ik nooit overigens.
Conclusie: alleen de poorten direct in de laptop doen het naar behoren. In een desktop is het aantal USB poorten vaak veel royaler, en dus ook de voeding voor die poorten. Minder gauw problemen.
Wat je kunt proberen is opstarten met bijv. die laptop-cooler eruit. Dan vind je de oorzaak waardoor ubuntu niet opstart.
Vr.groet, peter

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/14, 22:05:55 »
Bedankt voor de tip ;) Ik zal eens kijken wat er gebeurt met alleen de muis aangesloten.
Op de chat te vinden als debiantux

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/15, 20:39:53 »
Helaas, start dan ook niet door :|
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Petervdw

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/18, 16:48:36 »
Aan kebabfish
Jammer, het beroerde is dat ik je fout niet kan simuleren op mijn systeem. Meestal werkt het gewoon goed. Dan blijft er niks over om uit te zoeken. En niet alleen deze fout met USB.
Ik heb verder geen idee waar je nog eens kunt zoeken. Misschien anderen??
Vr.groet, peter

Offline Drummies

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/18, 16:56:12 »
Citaat van: kebabfish
Allereerst de USB-apparatuur:
Met USB aangekoppeld start Ubuntu niet op. acpi=force staat al in de opstartregel, en verschillende alternatieven werken niet. Nu moet dus elke keer alles ontkoppeld worden voor het opstarten, en aangezien ik nog 3 jaar verder wil met 8.04 is dat erg onhandig :P Ik heb de komende dagen wat tijd over, dus wil ik alle mogelijke oplossingen eens uitproberen. Wie er eentje weet, ik hoor het
misschien een apart gevoed usb hub proberen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline jan11000

  • Lid
2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/18, 17:02:34 »
Kijk eens in je bios of je daar meerdere instellingen hebt(dus niet 1.1 of 2.0)voor usb.

2 vragen, USB-apparatuur bij opstarten en de nieuwe kernels
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/18, 17:55:27 »
Apart gevoed usb-hub (eventjes snel geleend) heeft helaas hetzelfde effect, Ubuntu start niet door.
Maar ik ga de bios even induiken ;)

edit: bios zit erg simpel in elkaar, weinig opties. Ook niks van usb te vinden...
Op de chat te vinden als debiantux