Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg geen afdrukken uit mijn printer met zowel ubuntu 10 alsook niet met 12  (gelezen 1000 keer)

Offline JvR

  • Lid
Geruime tijd heb ik 10 LTS op een oude laptop staan, het is mij nooit gelukt om een netwerkprinter afdrukken te laten produceren. Nu heb ik vandaag op een wat nieuwere laptop 12 LTS gezet  en daar lukt het ook niet. Bij beide ubuntu uitvoeringen heb ik via afdrukbeheer de printer geïnstalleerd en dat ging prima. Ik heb alles standaard gepakt als ik een keuze moest maken, d.w.z. als ubuntu een keuzeregel aangaf heb ik die aangeklikt. Het vreemde is dat wanneer ik een printopdracht geef die wel te zien is in afdrukstatus maar de regel verdwijnt snel alsof de opdracht dan, wat de pc betreft, uitgevoerd is. Maar de samsung netwerkprinter voert niks uit terwijl die met windows 7 pc zijn afdrukken wel uitvoert. Wie wijst mij de weg, let wel ik ben een dummy maar kan aardig met pc overweg maar ubuntu is nog erg moeilijk te behappen voor mij. Ik heb geprobeerd om van beide ubuntu uitvoeringen voor wat betreft de printer een schermafdruk toe te voegen maar hoewel die bestandjes maar 180 kB zijn lukt dat niet. Hoe verklein ik die als het nodig is?     Alvast bedankt.

Ubuntu 10 kun je sowieso beter vergeten want die wordt al een tijdje niet meer ondersteund.

Wat is het modelnummer/type van je printer?

Offline JvR

  • Lid
Het is een Samsung laserprinter CLP-365W van nog geen jaar oud.

Op de oude laptop geprobeerd met 12 maar dat liep voor geen meter, 10 prima dus die hou ik toch nog even erop.

Je kunt dan beter een lichtere versie van Ubuntu nemen voor die oude laptop, zoals Xubuntu 12.04 of Bodhi Linux. 10 is echt onveilig.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Ik denk dat 14.04 de printer eerder zal herkennen dan de oudere versies.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Het is een Samsung laserprinter CLP-365W van nog geen jaar oud.

Op de oude laptop geprobeerd met 12 maar dat liep voor geen meter, 10 prima dus die hou ik toch nog even erop.
probeer ook eens te downloaden op de Samsung Home Side.deze printer staat er zeker tussen. wel even uitpakken en install via terminalvenster.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline JvR

  • Lid
Als ik het goed begrijp dan is de software van de Samsung in beide uitvoeringen Ubuntu wel beschikbaar omdat ik zie dat de installatie prima verloopt. Althans dat denk ik. Ik heb inmiddels een schermafdruk bestand kunnen verkleinen en voeg die bij . Wat opvalt is dat er een groen rondje staat met een vinkje erin en een rood rondje met een uitroepteken. Wat is de betekenis daarvan en zegt het iets over het probleem?

Ik denk dat 14.04 de printer eerder zal herkennen dan de oudere versies.

Inderdaad. Op 12.04 kon ik prima via het netwerk printen met onze HP-printer. Echter, het was hier en daar wel wat gefriemel om dat voor elkaar te krijgen. Nu met 14.04 en op Antergos gaat het vanzelf. Grote kans dus dat dat ook voor Samsung geldt.

Offline jolo

  • Lid
Het is een Samsung laserprinter CLP-365W van nog geen jaar oud.
De website van de fabrikant en tweakers pricewatch geven me in ieder geval de indruk, dat het om een model uit 2008 gaat.

Wellicht staat er iets bruikbaars op http://www.openprinting.org/printer/Samsung/Samsung-CLP-315w

Edit: Wellicht zou je de printer met de uitroepteken kunnen verwijderen, en opnieuw installeren. Deed je dat wel op deze manier: Ubuntu Afdrukbeheer >  Toevoegen > Netwerkprinter. Eventueel Netwerkprinter zoeken. Dan zou tussen Netwerkprinter en Netwerkprinter zoeken, de gedetecteerde printer behoren te staan.   
« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 14:40:54 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline JvR

  • Lid
Het is een Samsung laserprinter CLP-365W van nog geen jaar oud.
De website van de fabrikant en tweakers pricewatch geven me in ieder geval de indruk, dat het om een model uit 2008 gaat.

Wellicht staat er iets bruikbaars op http://www.openprinting.org/printer/Samsung/Samsung-CLP-315w

Het is een CLP-365W en geen CLP-315W zoals u aangeeft in uw link. Bij mijn weten zijn die amper een jaar te koop. Ik heb deze pas 10 maanden.
Ik heb inderdaad zo geïnstalleerd, geïnstalleerd en weer opnieuw geïnstalleerd zoals u aangeeft. Op site van Samsung staat wel een linux driver maar vraag is hoe krijg ik als Ubuntu beginner/leek deze geïnstalleerd, misschien geeft dat de oplossing.

Het is een Samsung laserprinter CLP-365W van nog geen jaar oud.
De website van de fabrikant en tweakers pricewatch geven me in ieder geval de indruk, dat het om een model uit 2008 gaat.

Wellicht staat er iets bruikbaars op http://www.openprinting.org/printer/Samsung/Samsung-CLP-315w

Het is een CLP-365W en geen CLP-315W zoals u aangeeft in uw link. Bij mijn weten zijn die amper een jaar te koop. Ik heb deze pas 10 maanden.
Ik heb inderdaad zo geïnstalleerd, geïnstalleerd en weer opnieuw geïnstalleerd zoals u aangeeft. Op site van Samsung staat wel een linux driver maar vraag is hoe krijg ik als Ubuntu beginner/leek deze geïnstalleerd, misschien geeft dat de oplossing.

https://sites.google.com/site/computertip/samsungprinters

Offline JvR

  • Lid
BINGO!! :) ^-^

Op beide laptops gelukt via procedure aangegeven door Vistaus. Mijn hartelijke dank daarvoor, speciaal aan hem maar ook aan allen die meegedacht hebben.

Allemaal nog een heel fijn weekend en dit topic mag gesloten worden, opgelost.

Eigenlijk speciaal bedankje aan Pjotr want het is zijn website, niet de mijne ;)

Offline JvR

  • Lid
Eigenlijk speciaal bedankje aan Pjotr want het is zijn website, niet de mijne ;)
Dubbel dank je wel voor Pjotr bij deze!  :)