Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Huawei en Linux ipv W  (gelezen 5949 keer)

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/13, 10:42:24 »
https://www.techpulse.be/nieuws/239440/huawei-verkiest-linux-windows-op-laptops/

groeten van Michael

Goede zaak is dat niet echt, ten eerste mikt Huawei op Linux-Deepin (niet Ubuntu en, neen , ze zijn totaal niet hetzelfde) . Ten tweede is de Chinese meuk hardware te mijden als de pest.

Dell heeft in een communiqué laten verstaan dat ze een complete line-up lanceren met Ubuntu pre-installed. Dat is nu wel een hardware gigant die je beter wél kan volgen; bestemd voor de Westerse markt (Europa, Amerika) .
Blijf van die exotische hardware zoals Sony, Toshiba, Acer, Packard Bell , Peak, etc mijlenver weg: zelfs een socket voor je moederbord hebben ze op bespaard: gevolg na 3 jaren, net buiten de garantieperiode, is je moederbord stuk tgv gebarsten solderingen onder de µprocessor. Dell, HP, Asus zijn zowat de enige merken die nog overblijven met een gegarandeerde kwaliteit én een goed besturingssysteem voor je land waar je ermee on-line zou gaan. Linux-Deepin steekt vol 'trojaanse paarden' voor spammen van allerlei reclame. In zekere zin is het ook daarmee dat Lenovo China niet Deepin volgt. Deepin is een Chinese Linux ......... tjokvol Chinese waaghalzerij (net zoals Voyager Xfce ook zo een ding is tjokvol 'eigenaardige' PPA's ).

Afblijven is mijn advies: spaar een beetje door voor één van de drie vernoemde merken, volwaardige merken mét correcte standaarden, en werk daarmee verder. Afsplitsingen zoals het 'kleine' merk BTO natuurlijk niet te vergeten. Prijs / kwaliteit doe je een zéér slechte zaak met meuk van Huawei in zee te gaan, tenzij je natuurlijk liever elke 3 jaar een nieuwe computer zou kopen ...... "goedkoop is duurkoop " = gouden raad van tante Kaat.

Ook voor smartphones een merk dat te mijden is als de pest: China weet al meer van u als dat je zelf zou onthouden. De internationale zakenmensen gebruiken dat merk ook niet: Elephone Pro is daar de boodschap, waarom ? geen backdoors
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 10:56:37 door Joshua Orbit »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/13, 12:27:37 »
Afblijven is mijn advies: spaar een beetje door voor één van de drie vernoemde merken, volwaardige merken mét correcte standaarden, en werk daarmee verder. Afsplitsingen zoals het 'kleine' merk BTO natuurlijk niet te vergeten. Prijs / kwaliteit doe je een zéér slechte zaak met meuk van Huawei in zee te gaan, tenzij je natuurlijk liever elke 3 jaar een nieuwe computer zou kopen ...... "goedkoop is duurkoop " = gouden raad van tante Kaat.
@Joshua Orbit behoort daar Clevo ook bij of is die ook een slechte????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/13, 12:53:57 »
Afsplitsingen zoals het 'kleine' merk BTO natuurlijk niet te vergeten
@Joshua Orbit behoort daar Clevo ook bij of is die ook een slechte????
Ter info, Clevo wordt in Nederland o.a. geleverd met een BTO label :lol:
BTO maakt zelf geen hardware, ze kopen top modellen in van diverse fabrikanten, maar dan zonder geheugen en schijven e.d.
Ze plaatsen ook hiervan de top-merken in deze hardware.
BTO is dus een toppertje.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/13, 13:21:44 »
Citaat
Ze plaatsen ook hiervan de top-merken in deze hardware.
BTO is dus een toppertje.......
Inderdaad een topper !!!Juist laptop laten samenstellen en hun prijzen vallen mee vind ik ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline EvC

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/13, 14:03:27 »
Biedt BTO ook de service om eventueel een BIOS / UEFI update te kunnen doen (en in welke vorm, .exe of ISO)?
Ik bedoel, eerder heeft een forumlid een BTO topic geplaatst waarbij het lastig was om het type moederbord te achterhalen.
En moet je dan met weinig informatie bij Clevo gaan zoeken?

Bij de grote merken is dat doorgaans goed geregeld.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/13, 14:09:41 »
BTO geeft alleen ondersteuning op Windows, dus daar houdt het op, maar mogelijk doen ze dit wel, maar het zal niet gratis zijn.
Ook de Belgische Ubuntu Shop levert hardware van Clevo, maar op de website staat ook nog Windows-7, dus............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/13, 14:20:21 »
Citaat
Biedt BTO ook de service om eventueel een BIOS / UEFI update te kunnen doen (en in welke vorm, .exe of ISO)?
Bios zelf updaten is op eigen risico!
Maar ze schrijven bij BTO kunt u de BIOS zonder kosten laten updaten indien wij dit noodzakelijk achten voor goede werking van u laptop of desktop.
Nu weet ik of dit op afstand mogelijk is?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline HWE64

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/13, 14:35:56 »
Zelf afgelopen woensdag bij laptopzelfsamenstellen.nl (Clevo) in Haaksbergen geweest. Heb goede indruk gekregen maar deze vraag van UEFI update nog niet gesteld. Zal ik nog doen. Verder volgens mij een goed advies gekregen.
Installeren ook *Ubuntu en Debian.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 14:37:47 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/13, 15:19:08 »
Prijs / kwaliteit doe je een zéér slechte zaak met meuk van Huawei in zee te gaan, tenzij je natuurlijk liever elke 3 jaar een nieuwe computer zou kopen ...... "goedkoop is duurkoop " = gouden raad van tante Kaat.

Ook voor smartphones een merk dat te mijden is als de pest: China weet al meer van u als dat je zelf zou onthouden. De internationale zakenmensen gebruiken dat merk ook niet: Elephone Pro is daar de boodschap, waarom ? geen backdoors
Waar heb je dat gelezen, van die internationale zakenmensen? Of bedoel je Amerikaanse congresleden? Idem voor je stelling dat 'China' alles van me weet? Waarom is die 'meuk' van je dan het tweede best verkochte merk ter wereld?

Je roept veel maar ik lees liever onderbouwd commentaar. Ik heb al vijf jaar een goedkope Huawei-telefoon en die werkt nog steeds prima. Mijn dochter heeft een Lenovo-laptop (ex-IBM) en is daar zeer tevreden mee. Om alles wat uit China komt als meuk weg te zetten, is een beetje erg kort door de bocht.

Offline EvC

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/13, 15:23:33 »
Clevo is een Taiwanees bedrijf.
Weet men het type dan kan men hier zoeken naar downloads.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline softbart

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/13, 19:37:20 »
Dell xps 13. made in china  ????????????????????????????????????????????????????????????????????

au!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

groet,

Theo

Offline Tom

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/13, 19:58:34 »
Mijn zoon heeft nu 4 jaren een Huawei (handy)  en is daar zeer tevreden over ,zekers gezien de toen goede aankoop prijs.
Acer laptop werkt mijn dochter mee nu ook al weer 3 jaar en word elke dag gebruikt voor het reisbureau loopt als een trein !.
En al die accu´s en laders komen meestal uit China ,zitten die ook vol met Trojanen en spyware ,kom op mensen we zijn geen Trumps .
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 10:06:49 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/13, 20:36:19 »
Ja. Waar zit tegenwoordig geen grabware in?
Alleen de apps al. Hun verdienmodel begint al met vergaren van gedetailleerde onderzoeksgegevens voor van alles en nog wat.

Zelfs marktplaats herkent voortaan al plaatjes om ze in de juiste categorie te plaatsen. Die onderliggende informatie komt allemaal van spelletjes en bijvoorbeeld die forum-toegang-tests "op welk plaatje stoplicht" of "op welk plaatje voertuig".
Denk ook aan verkeersgedrag uit je navi-app (of nog moderner, je autocomputer), belasting van systemen (geld, gsm) door bevolkingsverplaatsingen en meer van dat soort spul.
Chroomboekjes op school meet accountjes voor elk kind, ook informatie voor onderzoeksdoeleinden.
Het gaat al langere tijd veel verder dan dat ene advertentietje op maat.

Het is niet de vraag of je bespioneert wordt, maar door wie (allemaal) en wat ze allemaal wel niet verzamelen.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 20:41:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/13, 22:35:11 »
En al die accu´s en laders komen meestal uit China ,zitten die ook vol met Trojanen en spyware ,kom op mensen w zijn geen Trumps .
Uitstekend verwoord Tom, we zijn idd. geen Trumps! Volgens mij roept-ie maar wat (zoals wel vaker/bijna altijd) in het geval van Huawei, ik heb dat verhaal nauwlettend gevolgd en geen enkele indicatie omtrent spyware kunnen ontdekken. Maar handelsoorlog-gezien is het wel handig een grote concurrent als spion neer te zetten. Jammer alleen dat zoveel mensen dat blind lijken te geloven. Mijn volgende telefoon is vast weer een Huwaei, al is het alleen maar om te zien hoe ze met die Google-apps-boycot om zullen gaan. De gedachte een Android-telefoon te hebben die niet volledig wordt gecontroleerd door Google, spreekt me ook erg aan. Wilde tijden! (En dat is weer aan the-best-American-president-ever te danken, uiteindelijk!).

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/14, 01:25:10 »
... in het geval van Huawei, ik heb dat verhaal nauwlettend gevolgd en geen enkele indicatie omtrent spyware kunnen ontdekken.

Er zit nog een verschil tussen huawei (=chinese telefoon) met daarop google-android (= westers android).
Heb je wel eens een echte chinese telefoon in je hand gehad met chinese android er op? Dat werkt echt voor geen meter. =D

En er zit ook nog een verschil tussen spioneren en informatie verzamelen.
Ik geloof niet dat ik interessant genoeg ben om bespioneert of gehackt te worden. Ik geloof wel dat mijn privacygevoelige gegevens gebruikt worden voor allerhande zaken als statistieken en ontwikkeling.

En ondertussen zit iedereen lekker of feesboek, praat via watsep, kijkt netfliks en youtube, op smarttv, kan amper de weg nog vinden zonder navi, stelt alle vragen aan praatrobotjes, heeft "slimme" meter en thermostaat over internet, betaalt met tikkies en laat (ook daarmee) iedereen op zijn bankrekening kijken, ... :evil:
Chinezen en spioneren zit daar ver achter om druk over te maken. Lekker babi pangang bestellen. Zijn vaak erg vriendelijk. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 01:33:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/14, 10:17:36 »
Ik ben het met Paul eens. Geen enkele aanwijzing inzake spionage ondanks wat de US beweert en aan acties onderneemt. Niets, maar wel gelijk straffen. Nou, zo hoort dat niet in een westerse rechtstaat!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/14, 10:43:35 »
Geen enkele aanwijzing inzake spionage ondanks wat de US beweert en aan acties onderneemt.
Niets, maar wel gelijk straffen.
Nou, zo hoort dat niet in een westerse rechtstaat!
Maar S-Sint-Trump vindt ze wel schuldig, dus moet de wereld maar meedoen.
Dat Amerikaanse hard- en software het veel vaker en erger doet, mogen we even niet zeggen :lol:
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 11:34:18 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #18 Gepost op: 2019/09/14, 11:01:33 »
Afblijven ? allemachtig het lijkt wel of hier paranoïde Amerikanen aan het woord zijn  :o
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #19 Gepost op: 2019/09/14, 16:31:53 »
Het is bijna mode, aangespoord inderdaad door de paranoïde Amerikanen, om Huawei en China een stempel op te plakken met het predikaat "spionage". Het enige land ter wereld waarvan onomstotelijk, en nog meerdere malen ook, aangetoond is dat zij actief spioneren op computerapparatuur zijn... de Amerikanen. Wij in het Westen hebben nog nooit hard kunnen maken (of ik moet iets gemist hebben) dat andere landen, waaronder China en dus ook Huawei, dit ook zouden doen.

"Zullen die het niet doen dan?", kun je denken. Vast wel! Maar ik vind het logischer dat zogenaamde "vijandige" staten (lees: landen die op alle gebieden fundamenteel anders tegen zaken aankijken dan wij) ons zouden bespioneren dan een "bevriende" natie dat zou doen. Dát vind ik namelijk schandalig!

Nee, met de Amerikanen als onze "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig. Stof om over na te denken. Enne... ongefundeerde uitspraken doen, daarmee zul je jezelf altijd op den duur mee diskwalificeren (is vaak gebleken!)

Dus klakkeloos Yanks napraten, dat moet je helemaal voor jezelf uitmaken. Maar denk ook eens na en wees ook kritisch naar wat onze grote bondgenoot met zijn bevriende landen flikt.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/14, 16:33:57 »
Ik vraag me trouwens af waarom Huawei gekozen heeft voor Deepin, en niet voor bijvoorbeeld Ubuntu Kylin. Ubuntu-kwaliteit, maar toch op de Chinese markt gericht...
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

nahjo

  • Gast
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/14, 16:44:46 »
Ik vraag me trouwens af waarom Huawei gekozen heeft voor Deepin, en niet voor bijvoorbeeld Ubuntu Kylin. Ubuntu-kwaliteit, maar toch op de Chinese markt gericht...
Misschien vinden de Chinezen dat Canonical wat te vaak/dicht bij MS aanschuift?  :evil:


Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/14, 17:15:50 »
Misschien vinden de Chinezen dat Canonical wat te vaak/dicht bij MS aanschuift?  :evil:
Ha ha... nou, wellicht heb je een punt. :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/15, 01:04:10 »
Ach, als je toch een laptop met een misschien wat onbetrouwbare linux distro erop voor geinstalleerd, dan kan je toch heel makkelijk de schijf wissen en er Ubuntu op installeren, toch?
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?


Steven

Offline MKe

  • Lid
Re: Huawei en Linux ipv W
« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/15, 07:30:56 »
Lenovo had natuurlijk wel die ingebouwde 'man in the middle attack' in hun Windows installaties (superfish) al is het de vraag of je dat Lenovo volledig kunt aanrekenen. Superfish was Israëlisch dacht ik.
Toshiba is trouwens Japans en niet Chinees. Het lijkt erop dat meneer Orbit zijn feiten eerst moet checken.