Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb ik meer ram nodig?  (gelezen 1081 keer)

ubuntuerikli

  • Gast
Heb ik meer ram nodig?
« Gepost op: 2007/08/04, 18:50:32 »
Ik heb 512 Mb Ram (DDR I), op de systeemmonitor is te lezen is dat ik 60% gebruikersgeheugen gebruik, bij de "Geheugen" applet in 't paneel staat 61% in gebruik bij programma's, 38% in cache.

Betekent dit dat ik 61+38=99% van de ramgeheugen vol heb?

De computer is snel genoeg maar windows (dualboot) werkt wel wat sneller, en een boost (1024+256) zal wel meevallen indien 't ramgeheugen 99% gebruikt wordt.

Programma's die open staan: firefox (een paar tabs), kdevelop, systeemmonitor, bestandsbeheer, amarok en terminal, dus niets zwaars.

Zonder programma's:
Bij de "Geheugen" applet: 38% in gebruik bij programma's, 38% in cache.


Harte bedankt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Heb ik meer ram nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/04, 19:01:48 »
Linux gebruikt altijd al het aanwezige ram geheugen (nouja, niet altijd, maar wel na een lange tijd draaien bij normale computerconfiguraties)

Linux indexeert het ramgeheugen op een intelligente manier. Er is ramgeheugen dat werkelijk actief in gebruik is, ramgeheugen dat gecached is en ramgeheugen dat gebuffered is. Lees ook hier: http://doc.nl.linux.org/GUIDE/sag-nl/buffer-cache.html

Met andere woorden: extra ramgeheugen is niet nodig, en met 1 GB ram zou je waarschijnlijk ook 99% gaan gebruiken na lang gebruik van de computer :) maar door dit volledige gebruik van het ramgeheugen werkt/reageert de computer juist sneller.

Het "actieve" ramgeheugen is de enige belangrijke factor voor het meten van het ramgeheugen.

Verder zeg je dat Windows sneller is. Dat kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden (opstartsnelheid, reactiesnelheid, trage grafische redraw...) En het ligt ook aan verschillende factoren (dynamische processor scaling, desktopomgeving, kernelvariant, grafische videodriver...)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ubuntuerikli

  • Gast
Heb ik meer ram nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/04, 19:31:51 »
Hmm, ik begrijp het :).

Misschien komt de traagheid door de driver van de grafische kaart (niet efficiënt?), 't is een intel onboard.

Alsook, bij een vriend heb ik Ubuntu ook geïnstalleerd en 't werkte ook trager dan Windows (geforce 4).

Met traag bedoel ik dat een programma na een seconde of twee opent, tabs bij firefox waren ook sneller.

Maar ik zie dat bij elk release de OS sneller wordt, zeker.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Heb ik meer ram nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/04, 19:46:52 »
startsnelheid van programma's ligt eerder aan het programma + voor een stuk ook aan de kernel.
Tabs bij Firefox ligt puur aan Firefox volgens mij.

Welke versie van Ubuntu heb je?

PS: bij mij is Ubuntu (Feisty Fawn en Gutsy Gibbon) véél sneller dan Windows Vista en een beetje sneller dan Windows XP wat betreft reactietijd en opstartsnelheid
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ubuntuerikli

  • Gast
Heb ik meer ram nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/04, 21:56:09 »
Ik heb 7.04, dus de laatste.

De 686 kernel zal niet veel uitmaken denk ik (vroeger geprobeerd).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heb ik meer ram nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/04, 22:46:51 »
Citaat van: ubuntuerikli
De 686 kernel zal niet veel uitmaken denk ik (vroeger geprobeerd).
Maakt inderdaad niks uit.