Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD  (gelezen 13803 keer)

[OPGELOST] Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Gepost op: 2014/01/05, 20:43:44 »
Hoi,


Een nieuwe p.c. gekocht, Acer Aspire XC-105. Daar wil ik een dual-boot Windows - Ubuntu opzetten.
Ik krijg het niet voor elkaar om te Booten vanaf een DVD of een USB stick.
Wat heb ik tot nu toe allemaal aangepast in de BIOS?
1. Boot priority order aangepast. 1. CD/DVD, 2. Removable device, 3. Windows boot manager, 4. LAN
** Onder de Boot priority staan nog vier menu's. De bovenste Hard disk drive priority heeft als inhoud [Windows boot manager] en deze krijgt de status van 1st bootdevice. Daaronder staat CD/DVD drive priority, deze is leeg net als Removable drive priority en de LAN priority. Deze menu's kan ik niet wijzigen.
2. Boot menu enabled zodat ik met F12 zou moeten kunnen kiezen tussen de verschillende Boot options. Maar ik krijg alleen de optie [Windows boot manager] te zien.
3. Fast boot disabled
4. Secure boot disabled
Ik heb geen functie SRT in mijn Boot menu gevonden die ik volgens een ander forum eventueel ook nog zou kunnen uitschakelen.


Heeft iemand nog een tip??


Ik hoor het graag. Met een vriendelijke groet, Paul Lammers

« Laatst bewerkt op: 2014/01/08, 12:34:16 door Dukaatslag »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/05, 21:16:03 »
Probeer eens met een cd/dvd waar je zeker van bent dat deze werkt, dus waar je zeker van bent dat deze bootable is.

Probeer je iso met verschillende programma's erop te zetten, op je usb stick bijv.

Zorg ook dat je boot stick of dvd, ook tijdens booten in de pc zit, anders kun je nooit deze kiezen bij f12.

Kontroleer de bios goed of er geen beveiliging in zit om van usb/dvd te booten.

Opstarten vanaf een pc die uit gestaan heeft, kan ook wel eens helpen.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/05, 21:27:55 door jan11000 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/05, 21:22:11 »
ik dacht dat Acer Aspire functietoets F11 om van cd/dvd op te starten

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/06, 19:26:39 »
Nieuwe PC ? secureboot uitzetten, evt legacy boot/emulatie aanzetten, kan ook andere namen hebben.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/07, 20:25:25 »
Beste mensen,
Al de genoemde tips heb ik toegepast.
Voor de duidelijkheid: ik krijg het niet voor elkaar om waar dan ook de kiezen tussen Bootdevices.



Waar ik nog aan zit te denken is dat hij de CMS moet veranderen. Dit heb ik gehad met een Medion laptop, daar was niet van de booten met wat dan ook.
De CSM moet je dus inschakelen (in de bios) en daarna kan je booten vanaf een usb stick.

Daarna moet je natuurlijk wel even in de bios weer de opstart procedure veranderen, anders dan boot hij alsnog van de HD.

@Femke98. Wat is de CSM, waar kan ik het vinden?

groet, Paul

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/07, 20:36:08 »
Je verandert dan in de sectie Boot, de Boot Mode die standaard op UEFI staat, in Legacy Bios oftewel CSM (compatibility support module). Daardoor gaat het UEFI zich gedragen alsof het een ouderwets BIOS i.p.v. UEFI is.

Mijn Acer TravelMate P253-E flaptop heeft 't alleen over Legacy Bios en rept niet over CSM. Komt echter op hetzelfde neer. :)

Meer info:
https://sites.google.com/site/computertip/windows
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 20:41:45 door Pjotr »

Re: Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/08, 12:33:29 »

Waar ik nog aan zit te denken is dat hij de CMS moet veranderen. Dit heb ik gehad met een Medion laptop, daar was niet van de booten met wat dan ook.
De CSM moet je dus inschakelen (in de bios) en daarna kan je booten vanaf een usb stick.

Daarna moet je natuurlijk wel even in de bios weer de opstart procedure veranderen, anders dan boot hij alsnog van de HD.


@Femke98. Wat is de CSM, waar kan ik het vinden?


Dit was het.
Ik heb de CSM optie gevonden en ingeschakeld. Nu kan ik booten vanaf DVD en USB. En weer aan de slag  met Ubuntu.
Dank aan allen.

groet, Paul

Offline DeBaas

  • Lid
Re: [OPGELOST] Kan mijn nieuwe pc niet Booten vanaf DVD
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/08, 17:36:56 »
Compatibility Support Module

Ik was 'm kwijt ;)     CSM
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL