Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk  (gelezen 4698 keer)

Offline ThomasC.

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #25 Gepost op: 2008/04/17, 11:36:28 »
Is misschien een idee om er een item voor dummies (daar reken ik mezelf namelijk toch nog wel onder te maken. Bij min zoektocht hierover ook op engelse fora kwam ik eigenlijk bijna nergens een begrijpelijke oplossing tegen.
Kan ik de map /home/NAAM/.cache/xfce4/desktop/ nu weer verwijderen of de inhoud daarvan?
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Offline woteb

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #26 Gepost op: 2008/04/17, 11:58:20 »
Laat die map maar staan, is in gebruik bij X(FCE)ubuntu..... Een tip: Maak een backup van een goede menu.xml. In geval van nood gewoon terugkopiëren, altijd handig.
Kon je uit mijn stappenplan een beetje wijs worden (als 'beginneling')..??

Even een misverstand uit de wereld helpen.....: DUMMIES zijn zij die niets vragen. Door het vragen en het doen (ook al is het in eigen oog nog zo onbenullig) leer je juist de dingen aan. Door te vragen en te doen kom je erachter hoe een en ander werkt.
Bij ons op school zijn ze bezig met een Digitaal Rijbewijs Onderwijs (DRO). Maar dat is niets anders dan op dit knopje klikken en op dat knopje klikken en 'dom' onthouden. Zelfs in het zogenaamde examen wordt alleen naar die werkwijze gevraagd.
Die collega's van mij leren hier natuurlijk helemaal niets van en weten absoluut niet wat ze eigenlijk allemaal aan het doen zijn. Jij weet nu in twee weken meer van XFCE dan mijn collega's in twee jaar van Windows en MS Office..
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline ThomasC.

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #27 Gepost op: 2008/04/17, 20:55:15 »
Meer weten. Het is gelukt maar wat ik nou eigenlijk gedaan heb.
Dat xml bestand in map /home/NAAM/.cache/xfce4/desktop/
bestond dat al of hebben we dat aangemaakt?
En waarom ontbrak er in het originele menu.xml de gevraagde boomstructuur, waarom zit dat er niet standaard al in. Daar stonden eerst alleen zwarte en blauwe woorden. Wat gebeurt er als ik die map toch zou weghalen?
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #28 Gepost op: 2008/04/17, 21:31:49 »
Voor de compleetheid, het is ook mogelijk om items aan het menu toe te voegen door een .desktop bestand te plaatsen in /usr/share/applications.

firefox.desktop ziet er bij mij alsvolgt uit:

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=Firefox Web Browser
Name[ca]=Navegador web Firefox
Name[cs]=Firefox Webový prohlíže�
Name[es]=Navegador web Firefox
Name[fa]=مرورگر اینترنتی Firefox
Name[fi]=Firefox-selain
Name[fr]=Navigateur Web Firefox
Name[hu]=Firefox webböngésző
Name[it]=Firefox Browser Web
Name[ja]=Firefox ウェブ・ブラウザ
Name[ko]=Firefox 웹 브� �우� �
Name[nb]=Firefox Nettleser
Name[nl]=Firefox webbrowser
Name[nn]=Firefox Nettlesar
Name[no]=Firefox Nettleser
Name[pl]=Przeglądarka WWW Firefox
Name[pt]=Firefox Navegador Web
Name[pt_BR]=Navegador Web Firefox
Name[pt_BR]=Navegador Web Firefox
Name[sk]=Internetový prehliada�  Firefox
Comment=Browse the World Wide Web
Comment[ca]=Navegueu per el web
Comment[cs]=Prohlížení stránek World Wide Webu
Comment[de]=Im Internet surfen
Comment[es]=Navegue por la web
Comment[fa]=ص� حات شبکه جهانی اینترنت را مرور نمایید
Comment[fi]=Selaa Internetin WWW-sivuja
Comment[fr]=Navigue sur Internet
Comment[hu]=A világháló böngészése
Comment[it]=Esplora il web
Comment[ja]=ウェブを閲覧� �� �� �
Comment[ko]=웹� � � �아 다닙니다
Comment[nb]=Surf på nettet
Comment[nl]=Verken het internet
Comment[nn]=Surf på nettet
Comment[no]=Surf på nettet
Comment[pl]=Przeglądanie stron WWW
Comment[pt]=Navegue na Internet
Comment[pt_BR]=Navegue na Internet
Comment[pt_BR]=Navegue na Internet
Comment[sk]=Prehliadanie internetu
GenericName=Web Browser
GenericName[ca]=Navegador web
GenericName[cs]=Webový prohlíže�
GenericName[es]=Navegador web
GenericName[fa]=مرورگر اینترنتی
GenericName[fi]=WWW-selain
GenericName[fr]=Navigateur Web
GenericName[hu]=Webböngésző
GenericName[it]=Browser Web
GenericName[ja]=ウェブ・ブラウザ
GenericName[ko]=웹 브� �우� �
GenericName[nb]=Nettleser
GenericName[nl]=Webbrowser
GenericName[nn]=Nettlesar
GenericName[no]=Nettleser
GenericName[pl]=Przeglądarka WWW
GenericName[pt]=Navegador Web
GenericName[pt_BR]=Navegador Web
GenericName[pt_BR]=Navegador Web
GenericName[sk]=Internetový prehliada�
Exec=firefox %u
Terminal=false
X-MultipleArgs=false
Type=Application
Icon=firefox.png
Categories=Application;Network;
MimeType=text/html;text/xml;application/xhtml+xml;application/xml;application/vnd.mozilla.xul+xml;application/rss+xml;application/rdf+xml;image/gif;image/jpeg;image/png
StartupWMClass=Firefox-bin
StartupNotify=true
je kan deze aanpassen zodat deze firefoxbeta heet.

type in een terminal:
sudo cp /usr/share/applications/firefox.desktop /usr/share/applications/firefoxbeta.desktopdaarna kan je deze editen en aanpassen zodat deze firefoxbeta opstart:
sudo nano /usr/share/applications/firefoxbeta.desktopZorg er bijvoorbeeld voor dat deze er zo uitziet:

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=Firefoxbeta Web Browser
Name[nl]=Firefoxbeta webbrowser
Comment=Browse the World Wide Web
Comment[nl]=Verken het internet
GenericName=Web Browser
GenericName[nl]=Webbrowser
Exec=HIER HET PAD NAAR JE FIREFOXBETA EXECUTABLE
Terminal=false
X-MultipleArgs=false
Type=Application
Icon=firefox.png
Categories=Application;Network;
MimeType=text/html;text/xml;application/xhtml+xml;application/xml;application/vnd.mozilla.xul+xml;application/rss+xml;application/rdf+xml;image/gif;image/jpeg;image/png
StartupWMClass=Firefox-bin
StartupNotify=true
Hierna zet ik altijd even in de menueditor een entry uit en weer aan, door verborgen aan te vinken en weer te ontvinken. Daarna bewaren. Hierna is als het goed is het menu geupdate zodat ook firefoxbeta er in staat. Op dezelfde locatie als de gewone firefox.

Offline ThomasC.

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #29 Gepost op: 2008/04/18, 09:18:56 »
Zoiets had ik ook geprobeerd:
Een nieuwe firefoxbeta.desktop gemaakt (want ik wilde ze beide kunnen gebruiken)
Daarin alle gegevens gecopieerd en geplakt van firefox.desktop en aangepast zoals in jouw voorbeeld. Misschien had ik de truc van het verbergen en niet verbergen aanvinken moeten proberen maar in ieder geval, er verscheen niks in de lijst.
Bij de versie zoals bovenstaand met behulp van Woteb's aanwijzingen is het voordeel ook dat de xfce menu editor nu voor een volgende aanpassing ook te gebruiken is.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #30 Gepost op: 2008/04/18, 09:25:28 »
Citaat van: ThomasC.
Zoiets had ik ook geprobeerd:
Een nieuwe firefoxbeta.desktop gemaakt (want ik wilde ze beide kunnen gebruiken)
Daarin alle gegevens gecopieerd en geplakt van firefox.desktop en aangepast zoals in jouw voorbeeld. Misschien had ik de truc van het verbergen en niet verbergen aanvinken moeten proberen maar in ieder geval, er verscheen niks in de lijst.
Bij de versie zoals bovenstaand met behulp van Woteb's aanwijzingen is het voordeel ook dat de xfce menu editor nu voor een volgende aanpassing ook te gebruiken is.
Bij uitloggen en weer inloggen, of opnieuw opstarten zou dan toch het menu-item hebben moeten verschijnen. Ik heb in ieder geval meerdere items op deze manier toegevoegd.
Ik heb het trouwens alleen ter volledigheid gemeld, want ik begreep dat het probleem al was opgelost.
mvg,
Thomas.

in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #31 Gepost op: 2008/04/18, 10:05:43 »
Ik heb het inmiddels zoals Woteb gedaan, dat is idd erg handig! Je kan dan gewoon de normale menueditor gebruiken voor alle entries. Wel iets anders uitgevoerd dan Woteb, mbv de volgende commandos in een terminal:

mv ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml.baken dan
cp ~/.cache/xfce4/desktop/menu-cache--home-*-.config-xfce4-desktop-menu.xml.xml ~/.config/xfce4/desktop/menu.xmlhet werkt idd superhandig zo!


PS

En mocht dit niet werken:

mv ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml.bak ~/.config/xfce4/desktop/menu.xmlen de oude situatie is weer hersteld.

Offline ThomasC.

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #32 Gepost op: 2008/04/18, 11:56:45 »
Dat ziet er wel wat sneller uit.
Wat betekenen die commando's dan  mv   cp ?
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Offline woteb

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #33 Gepost op: 2008/04/18, 12:12:23 »
mv betekent verplaatsen (MoVe)
cp betekent kopiëren (CoPy)

Een commando wat je ook nog wel eens vaak tegenkomt is rm (ReMove)  (verwijderen).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #34 Gepost op: 2008/04/18, 12:18:29 »
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat niet standaard zo is ingesteld. Waarschijnlijk om gebruikers tegen zichzelf te beschermen, dat ze niet menu ingangen verwijderen en vervolgens niet meer bij hun programmas kunnen komen. Het zou handig zijn als er een optie komt in de menu-editor om wel te kunnen kiezen voor deze mogelijkheid. Ik zal eens kijken of dat al gemeld is in ubuntu brainstorm (de plek waar je ideeen ter verbetering van ubuntu kan melden).


in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #36 Gepost op: 2008/04/18, 12:46:44 »
Citaat van: tommie74
Ik heb het inmiddels zoals Woteb gedaan, dat is idd erg handig! Je kan dan gewoon de normale menueditor gebruiken voor alle entries. Wel iets anders uitgevoerd dan Woteb, mbv de volgende commandos in een terminal:

mv ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml.baken dan
cp ~/.cache/xfce4/desktop/menu-cache--home-*-.config-xfce4-desktop-menu.xml.xml ~/.config/xfce4/desktop/menu.xmlhet werkt idd superhandig zo!


PS

En mocht dit niet werken:

mv ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml.bak ~/.config/xfce4/desktop/menu.xmlen de oude situatie is weer hersteld.
Deze manier in de terminal werkt volgens mij niet goed!

(edit: mocht iemand zijn menu.xml niet meer aan de gang krijgen, had ik net last van, dan verwijderen, uitloggen en weer opnieuw inloggen, en er staat weer een verse nieuwe menu.xml. Blijft me verbazen hoe robuust Ubuntu is. Ik heb toch al heel wat brokken gemaakt, maar het is eigenlijk altijd te herstellen.)

Als ik een nieuw programma installeer, komt het niet automatisch in de menu lijst meer te staan.

Offline ThomasC.

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #37 Gepost op: 2008/04/18, 15:13:09 »
Zou de manier van Woteb ook grafisch (ja ik weet, het is een vies woord hier) uit te voeren zijn via sudo thunar en met mousepad?
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Offline ThomasC.

  • Lid
in Xubuntu starter in lijst maken onder Netwerk
« Reactie #38 Gepost op: 2008/04/27, 21:29:21 »
Na de upgrade naar Hardy nog een probleempje opgelost:
Firefox,  bleek nu bijgewerkt naar de nieuwste beta versie 3 beta 5 (dus die andere beta kan ik er weer afgooien) maar had geen icoon in de lijst.
Menu aanpassen gedaan, geen origineel firefox icoontje te vinden en toen maar een blauw planeetje gekozen. Toen ik het wilde opslaan krijg ik de melding dat hij het niet kon opslaan in schrijfmodus?........
Volgende poging: Opslaan als, en toen opgeslagen als menu.xml in de home map.
Daarna die weer in plaats gezet van de menu.xml in de map home/MIJNGEBBRUIKERSNAAM/.config/xfce4/desktop   en er het gewenste icoon verscheen nu.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA