Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee installaties, twee bootloaders  (gelezen 1099 keer)

Offline Double12

  • Lid
Twee installaties, twee bootloaders
« Gepost op: 2008/04/25, 08:11:46 »
Als ik Hardy Heron zeer binnenkort ga installeren, ben ik van plan m'n harde schijf een beetje om te gooien en ook Zenwalk te installeren.
Alleen gebruikt Zenwalk lilo in plaats van grub als bootloader.
Ik zat eraan te denken om eerst Zenwalk te installeren, die installeert dan de files van lilo en hij installeert lilo in het MBR. Daarna installeer ik Ubuntu, die Grub over lilo heen in het MBR schrijft. Daarna stel ik grub zo in, dat hij lilo chainloadt als je in het menu kiest voor "Zenwalk".

Gaat dit lukken? (en hoe kun je lilo precies chainloaden?) Of zijn er makkelijkere oplossingen, zoals Zenwalk te laten opstarten door Grub zelf?

PS: Waar vind ik informatie welke stappen ik moet doorlopen om met een clean install toch veel van mijn bestanden en e-mail te behouden?

Rune

  • Gast
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 12:12:19 »
Als je grub de MBR laat overschrijven waar lilo in staat, zal je lilo niet kunnen chainloaden.
Ik heb geen idee wat zenwalk is, en ben te lui om ernaar te googelen, maar ik ga er even vanuit dat omdat het iets is wat lilo (linux loader) kan laden, dat het linux is. Wat je dan moet doen, is de kernel en initrd met de juiste parameters in je menu.lst van grub zetten. Dan kan je vanuit grub direct zenwalk booten.

Voor je clean install met behoud van mail, enz, maak een backup van je home:

tar cvjf home.tbz /home

en scp deze tar dan naar een andere bak of zet em op externe storage.
Dez kun je dan later in z'n geheel of gedeeltelijk terug zetten over je nieuwe home.

Offline Double12

  • Lid
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 14:15:06 »
Dank je, ik denk dat ik dan gewoon maar wat dingen uit het lijstje van lilo in menu.lst van Grub ga zetten.

Het probleem lijkt me alleen dat in je home-dir ook verborgen mappen met instellingen van programma's zitten, die misschien niet altijd helemaal compatibel zijn met Hardy. Maar dan zorg ik gewoon dat ik niet alle mappen van de backup uitpak.

Zenwalk is trouwens een idd een Linux-distributie, met Xfce als desktopomgeving. Lijkt me wel leuk om eens een distro te proberen die Xfce als enige desktop gebruikt, in plaats van dat Gnome of KDE de belangrijkste desktop is (zoals bij de meeste distro's).
http://www.zenwalk.org

Rune

  • Gast
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/25, 14:20:34 »
Ah..

Xubuntu is ubuntu met XFCE... misschien ook leuk. :)

Offline Double12

  • Lid
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/25, 14:23:09 »
Citaat van: Rune
Ah..

Xubuntu is ubuntu met XFCE... misschien ook leuk. :)
Ja, natuurlijk gebruik ik Xubuntu :P ik heb zelfs nog nooit de gewone Ubuntu gebruikt! Maar uiteindelijk is de Gnome-versie van Ubuntu toch de hoofddistributie. Dat maakt op zich niet uit, maar het leek me wel eens leuk om Zenwalk te proberen.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/25, 18:27:42 »
Je kunt bij het installeren van zenwalk misschien de locatie van je bootloader kiezen, kies dan voor je / of /boot-partitie (van zenwalk).

Voeg dan aan de xubuntu menu.lst gewoon een chainload-regel naar zenwal toe, daarna wordt als je zenwalk in grub selecteerd de lilo van zenwalk geladen.

Ik weet niet of zenwalk de mogelijkheid biedt om lilo ergens anders dan de mbr te installeren, maar de meeste distro's die ik testte hadden die wel (kubuntu, pardus, SuSE)

Offline Double12

  • Lid
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/25, 20:21:59 »
We moeten natuurlijk wel even een onderscheid maken tussen het deel van de bootloader in het MBR en de bestanden van de bootloader, die bijv. in /boot/grub staan.

Je hebt in Zenwalk maar twee opties waar je de bootloader zelf neerzet: in het MBR of in het superblock van een Linux-partitie. Moet ik dan in het superblock doen??

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Twee installaties, twee bootloaders
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/26, 08:28:02 »
Citaat van: Double12
We moeten natuurlijk wel even een onderscheid maken tussen het deel van de bootloader in het MBR en de bestanden van de bootloader, die bijv. in /boot/grub staan.

Je hebt in Zenwalk maar twee opties waar je de bootloader zelf neerzet: in het MBR of in het superblock van een Linux-partitie. Moet ik dan in het superblock doen??
Ik denk inderdaad dat het het beste is om lilo in de zenwalk-root of /boot te zetten, na de installatie start gewoon xubuntu op, waar je een chainload-verwijzing naar zenwalk in je menu.lst. deze aanpak is handig, aangezien elke linux-distro de mogelijkheid heeft om naar hun eigen bootloader te schrijven, en zo je systeem niet in de war raakt door kernel-updates van beide zijden.