Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden  (gelezen 982 keer)

Offline Anna

  • Lid
Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Gepost op: 2016/04/19, 14:21:26 »
Graag zou ik willen weten hoe ik bureaublad bestanden kan verwijderen wanneer de toegang wordt geweigerd. Als eigenaar staat er 'root' en de melding:

U bent niet de eigenaar en kan geen eigenschappen wijzigen. Af en toe staat er i.p.v. root: ik.

Anna


Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/19, 14:25:09 »
sudo nautilusEn dan kan je het betreffende bestand op zoeken en verwijderen.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/19, 14:26:19 »
Het probleem zit dieper en is veel groter: hoe heb je in vredesnaam überhaupt bureaubladbestanden in je gebruikersmap gekregen, die eigendom zijn van root?  :o

@Mustangman1966: klopt, maar gebruik liever geen sudo voor nautilus. gksudo is veel beter (wel eerst even gksu installeren).
« Laatst bewerkt op: 2016/04/19, 14:28:10 door Pjotr »

Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/19, 23:49:00 »
Het probleem zit dieper en is veel groter: hoe heb je in vredesnaam überhaupt bureaubladbestanden in je gebruikersmap gekregen, die eigendom zijn van root?  :o
Als je als root iets met je /home doet, of Bureaublad in dit geval, ik heb dat ook wel eens gehad. Iets met kopiëren of zoiets, weet dat niet meer. Wat OP moet doen is Bureaublad - of wellicht de gehele /home - terugzetten naar $user. Bureaublad terugzetten gaat als volgt. Let op Original Poster, hieronder $USER *niet* veranderen in je eigen naam, maar zo laten staan. <gebruikersnaam> daarentegen weer *wel* veranderen in je gebruikersnaam, bijvoorbeeld anna. Het volgende intypen in een terminal(venster).

$ sudo chown $USER:$USER /<gebruikersnaam>/Bureaublad
« Laatst bewerkt op: 2016/04/19, 23:54:06 door Paul Matthijsse »

Offline Anna

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/20, 12:42:09 »
Het probleem zit dieper en is veel groter: hoe heb je in vredesnaam überhaupt bureaubladbestanden in je gebruikersmap gekregen, die eigendom zijn van root?  :o

@Mustangman1966: klopt, maar gebruik liever geen sudo voor nautilus. gksudo is veel beter (wel eerst even gksu installeren).

Ik heb een USB stick geformatteerd die niet meer toegankelijk was en met TestDisk de verloren bestanden weer teruggehaald. Deze zijn naar bureaublad gekopieerd en nu zit er een slotje op.

Anna





Offline Anna

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/20, 12:43:24 »
sudo nautilusEn dan kan je het betreffende bestand op zoeken en verwijderen.

Met sudo nautilus heb ik het al geprobeerd zonder succes.

Anna

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/20, 12:44:51 »
Het probleem zit dieper en is veel groter: hoe heb je in vredesnaam überhaupt bureaubladbestanden in je gebruikersmap gekregen, die eigendom zijn van root?  :o

@Mustangman1966: klopt, maar gebruik liever geen sudo voor nautilus. gksudo is veel beter (wel eerst even gksu installeren).

Ik heb een USB stick geformatteerd die niet meer toegankelijk was en met TestDisk de verloren bestanden weer teruggehaald. Deze zijn naar bureaublad gekopieerd en nu zit er een slotje op.

Anna
Goed, dan valt het gelukkig mee....  :)

Dan kun je die bestanden aanpakken met "gksudo nautilus", zoals reeds eerder geadviseerd.

Offline Anna

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/20, 12:49:02 »
Het probleem zit dieper en is veel groter: hoe heb je in vredesnaam überhaupt bureaubladbestanden in je gebruikersmap gekregen, die eigendom zijn van root?  :o
Als je als root iets met je /home doet, of Bureaublad in dit geval, ik heb dat ook wel eens gehad. Iets met kopiëren of zoiets, weet dat niet meer. Wat OP moet doen is Bureaublad - of wellicht de gehele /home - terugzetten naar $user. Bureaublad terugzetten gaat als volgt. Let op Original Poster, hieronder $USER *niet* veranderen in je eigen naam, maar zo laten staan. <gebruikersnaam> daarentegen weer *wel* veranderen in je gebruikersnaam, bijvoorbeeld anna. Het volgende intypen in een terminal(venster).

$ sudo chown $USER:$USER /<gebruikersnaam>/Bureaublad

Onderstaande melding krijg ik met deze terminal opdracht:

~$ sudo chown $USER:$USER /<Anna>/Bureaublad
bash: Anna: Bestand of map bestaat niet

Anna

Offline vanadium

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/20, 12:54:22 »
Dit advies hoef je helemaal niet te volgen, aangezien er niets mis is met je home folder zelf. Je wil namelijk alleen enkele bestanden waarvan root eigenaar is, verwijderen. Volg daartoe het reeds gegeven advies met "gksudo nautilus". Dit commando levert je een venstertje bestandsbeheer op dat beheerdersrechten heeft. Je kan daarmee wel die bestanden verwijderen (of verplaatsen, of rechten veranderen ...). Advies: sluit dat venster meteen weer van zodra je klaar bent. Je kan er anders immers per ongeluk systeembestanden mee wissen.

Offline Anna

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/20, 13:02:48 »
Dit advies hoef je helemaal niet te volgen, aangezien er niets mis is met je home folder zelf. Je wil namelijk alleen enkele bestanden waarvan root eigenaar is, verwijderen. Volg daartoe het reeds gegeven advies met "gksudo nautilus". Dit commando levert je een venstertje bestandsbeheer op dat beheerdersrechten heeft. Je kan daarmee wel die bestanden verwijderen (of verplaatsen, of rechten veranderen ...). Advies: sluit dat venster meteen weer van zodra je klaar bent. Je kan er anders immers per ongeluk systeembestanden mee wissen.
[/quote

Na de gksudo nautilus opdracht krijg ik een venstertje persoonlijke map te zien, wanneer ik op bureaublad klik is deze leeg. verder kan ik er niks mee doen.

Anna

Offline vanadium

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/20, 13:07:54 »
Je kijkt hier naar het bureaublad van de root gebruiker, niet van jezelf. Klik links "Computer". Je ziet nu alle systeemfolders. Klik op de folder "home", dan op de folder met je login als naam. Nu ben je in je eigen home folder. Daar bevindt zich de folder "Bureaublad". Klik daarop, en verwijder dan die bestanden die je als gewone gebruiker niet kan wissen.

Offline Anna

  • Lid
Re: Toegang geweigerd Bureaubladbestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/20, 13:12:43 »
Je kijkt hier naar het bureaublad van de root gebruiker, niet van jezelf. Klik links "Computer". Je ziet nu alle systeemfolders. Klik op de folder "home", dan op de folder met je login als naam. Nu ben je in je eigen home folder. Daar bevindt zich de folder "Bureaublad". Klik daarop, en verwijder dan die bestanden die je als gewone gebruiker niet kan wissen.

Het is gelukt, dank je wel.

Anna
PS allen bedankt