Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox  (gelezen 10972 keer)

Offline HarzG

  • Lid
Zucht … de titel al laat iedere voorstander van OpenSource zijn behaarde c.q. haar gelakte tenen krommen.  :rolleyes:

Als Magister Silverlight 5 nodig heeft, dan kunnen de gebruikers dat op een Linux pc gewoon vergeten. Het werkt niet. De optie om met Chromium en RNDR te werken, bestaat helaas sinds een half jaar ook niet meer. Installatiepogingen in wine zijn leuke experimenten (Netflix), maar ook daar zijn er complicaties (Silverlight 5, 64bit, diverse bugs). De markt is gewoon te klein en de ontwikkelaars besteden hun tijd liever aan andere dingen dan aan een obsoleet Microsoft-product.

De omweg om op een normale Linux-pc Magister te gebruiken, verloopt via Android in een VirtualBox en de Meta-app. Als je de onderstaande installatie-stappen er voor over hebt om de jeugd naar huiswerk en cijfers te laten kijken, is dus geen Windows-licentie, geen tablet en ook geen smartphone nodig. Je Linux-pc kan het ook.

Ron had de actuele RC-versie van Android 4.2-x86 android-x86-4.2-20130228 in de test. Die heb ik gedownload en als ISO-bestand in VirtualBox gestart. Daarin heb ik de volgende condities vastgelegd ('t is een gok, ik weet nl. niet hoe e.e.a. met geheugen gaat in zo'n virtuele Android):
Systeem: geen PAE/NX, 1 CPU, PIIX3, 512MB RAM, geen "uitgebreide mogelijkheden" (zeker niet "Activeer een tablet" -> je hebt je gewone muis echt nodig); Beeldscherm: 32MB videoRAM, geen RDP; Netwerk: bridged adapter; geen seriële poorten en USB.

De start van de live-CD van Android heb ik in VirtualBox laten uitvoeren met de 2e optie "VESA-mode" maar daarin niet vga=788, maar 791. Anders is het mij net iets te klein om te lezen.
Vervolgens heb ik bij de live-CD de installatieprocedure doorlopen en een Gmail-account gebruikt om mij aan te melden met mijn "tablet". Anders wordt het ingewikkeld om apps te installeren. De prachtige voorstellen om mij iets van reclame te sturen en alles ook in mijn Gmail-account te bewaren, heb ik uit gevinkt (let op: die staan er allemaal aan).
Nadien ging ik naar GooglePlay en heb daar de Meta-app gedownload/geïnstalleerd. Die wordt dan net zoals bij een smartphone of tablet op je desktop geplaatst.

Je start Magister dus niet met de browser en dan een venster van de school, maar met de Meta-app net zoals op de smartphone. Daar wordt dan de naam van de school gevraagd en je gebruikersnaam+wachtwoord.

Als je in Magister zit, komt het soms voor dat je scherm vrolijk de oriëntatie veranderd. Dat gebeurt dan als er lange lijsten op het scherm verschijnen. Ik weet nog niet of daar ergens een correctieknop voor is, want ik wil een CRT-scherm of mijn hoofd niet zo vaak moeten kantelen. Bovendien is je muis dan ook de kluts kwijt (probeer maar de muispijl juist te plaatsen als horizontale bewegingen verticaal worden uitgevoerd).

Het werkt dus wel, maar af en toe is het behelpen omdat een tablet/phone-OS wat bijzonderheden heeft op een gewone pc.

Denk aan het einde van de Android-sessie erom, dat je de virtuele machine in Android laat uitschakelen. Volgens mij wordt je daarmee ook uitgelogd. Dat vindt ik prettiger dan permanent ingelogd te blijven bij Google.

Als ik de storende kleine dingen nog kan oplossen, dan installeer ik Android in de VirtualBox.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/14, 18:14:40 »
Even een vraag, ik heb een tijdje terug al eens Android geïnstalleerd, dat werkte erg traag. Is dit nu verbeterd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/14, 20:50:47 »
Citaat
.../ dat werkte erg traag. Is dit nu verbeterd?
Als wij het hebben over de live-CD/ISO: njet.
Over de geïnstalleerde Android-versie kan ik nog geen oordeel geven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/14, 20:59:12 »
Ik had Android geïnstalleerd in virtualbox. Ik ga het nog eens uitproberen met de door Ron gegeven iso.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/14, 21:10:37 »
Tip: zet automatisch draaien uit.
Sommige programma's draaien het scherm altijd, omdat ze voor een telefoon zijn, maar wanneer je deze afsluit, dan heb je in ieder geval weer een "normaal" scherm.
De snelheid op mijn dual-core 2GHz systeem is vergelijkbaar met een een tablet op 1.2GHz.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/15, 21:15:33 »
Tip: zet automatisch draaien uit.
Waar kan ik dat uitzetten?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/15, 23:29:35 »
instellingen > toegankelijkheid > Scherm autm. draaien
moet uitgevinkt zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/17, 00:08:46 »
instellingen > toegankelijkheid > Scherm autm. draaien moet uitgevinkt zijn.
Jammer, maar helaas. Dat wordt door de Magister-app genegeerd. Sommige schermen zijn ok, anderen worden automatisch gedraaid ondanks het feit dat ik dat uitgezet heb.

Aanvullende info:
Je moet minimaal 1000MB ruimte in je virtuele HD beschikbaar hebben, anders kan naast je besturingssysteem Android 4.2 niet veel geïnstalleerd worden. (Android 2.2 adviseer ik niet, ook al is dat veel compacter. 4.2 is intuïtiever bij wijzigingen aan het systeem.)
Omdat ik/wij deze installatie alleen voor Magister wil/len gebruiken, is een vaste grootte van 1GB ook geen probleem. Wie daarin veel meer apps wil installeren, heeft misschien meer ruimte nodig.
Het vrijgeven van het scherm wordt met muisklik+verschuiven uitgevoerd, dan kan je een geblokkeerd scherm openen.

De VirtualBox met Android+Magister-login heb je in minder dan 30s paraat zelfs op een pc met Pentium(R) Dual-Core CPU E5200 @ 2.50GHz × 2 en 2GB RAM. Een reboot naar een Windows-systeem op de pc duurt m.i. aanzienlijk langer. Dat kan ik niet testen, ik heb geen Windows meer  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 00:13:54 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/17, 01:10:18 »
Tip: je kunt naadloze modus (seamless mode) aanzetten, dan is het net alsof de Magister-app op je Linux-bureaublad draait.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/17, 09:49:45 »
Sommige schermen zijn ok, anderen worden automatisch gedraaid ondanks het feit dat ik dat uitgezet heb.
Dat klopt, mijn ervaring is, dan wanneer je dit NIET uitvinkt, dat het scherm dan gedraaid blijft, tot de eerste reboot.
Staat het WEL uitgevinkt, dan draait het scherm na het afsluiten van het programma gelijk weer terug.
[Offtopic]
Heb hier een 9.7" tablet die niet door Google-play wordt herkend, en zit te experimenteren met een draadloze muis en toetsenbord, die ik ooit gekregen heb (enige jaren oud dus).
Dit werkt prima, soms zit het mee ......
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/17, 16:31:56 »
Android loopt voor geen meter bij mij in VB, ook nog 1GB geheugen gegeven, maar mooi niks.
Het duurt heel lang voor dat het beginscherm komt en na wat instellingen te hebben gedaan, gaat het scherm op zwart.
Op deze wijze heb ik Android 2.2 en 4.2 geinstalleerd http://androidspin.com/2011/01/24/howto-install-android-x86-2-2-in-virtualbox/
Of is er nog een andere en betere wijze?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/17, 18:10:17 »
Of is er nog een andere en betere wijze?
Op een USB stick/drive ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/17, 18:19:25 »
@Gijsbert: In de bijlage zie je alle instellingen van mij in 1 afbeelding.
edit 1: nog vergeten, ik heb 2.2 (500MB) en ook 4.2 (1GB) een vaste grootte gegeven en de vdi-schijven als ssd laten detecteren.

Tip: je kunt naadloze modus (seamless mode) aanzetten, dan is het net alsof de Magister-app op je Linux-bureaublad draait.
De Magister-app draait ook in de naadloze modus mijn scherm.
edit 2: Het maakt daarbij nix uit of je een Nvidia/nouveau/Intel-driver gebruikt. De Magister-app bepaalt dat je scherm gedraaid wordt per "getoond scherm". Je ziet dus voor een deel "portret" en voor een deel "landschap". De app "Ultimate Rotation Control" kan dat verhelpen, maar die kost na 7 dagen € 2,- en is een beetje "aan het twitteren" over de gebruiker. Vanwege de privacy en de kosten draai ik liever mijn hoofd. Als de privacy-bescherming ok was, had ik het bedrag betaald.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 22:36:57 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/17, 19:37:04 »
Dank je HarzG, ik ga het vanavond eens installeren en met de instellingen zoals jij die hebt. :)

@Ron, op een usb stick kan natuurlijk, maar dan zit je weer met de snelheid van de USB 2.0
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 19:39:55 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/18, 21:49:55 »
Uiteraard wil ik wat aan mijn conditie doen, maar het draaien van een CRT-scherm hoort daar niet bij.
De (gratis) oplossing voor het ongewenste draaien draaien van het virtuele Android-scherm staat daar.
Nadat de app geïnstalleerd en gestart is, moet je "lang" op je gewenst formaat drukken (staand/liggend) en dan is dat in de "persist" modus (=blijvende wijziging tot de volgende login).
De snelle manier voor de Magister-staand app gaat via het vensters-icoontje rechtsonder Bijlage). Daar staan dan de laatst gebruikte apps/opties. Ik klik eerst op de rotationlocker, zet hem in portret+persist met een "lange klik" en ga daarna naar Meta/Magister. Nu heb ik inderdaad de lijst zoals ik dat wil op een desktop.
edit 20-04-2012: tekstuele correcties (er stond een dubbele zin in).
« Laatst bewerkt op: 2013/04/20, 17:15:17 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/20, 17:30:32 »
... nog een tip: het kan gebeuren dat het scherm zwart wordt in het Android-venster. Een muisklik in het venster levert geen beeld op. Het komt door de stroomspaarmodus die in het systeem zit. Met de toetsen-combinatie Ctrl-H zie je het scherm weer terug. Met de muis even het slotje verslepen om te ontlokken en je kan weer verder.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/20, 21:23:36 »
Je kan de time-out aanpassen via de Instellingen...

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/25, 23:13:00 »
Je kan de time-out aanpassen via de Instellingen...
Bedankt Vistaus, ik heb deze instelling maar op het maximum van 30min gezet. Mijn pc loopt niet op een accu  :)

Android loopt voor geen meter bij mij in VB, ook nog 1GB geheugen gegeven, maar mooi niks.
Hier staat een oude pc met een 32bits Xubuntu 12.04 die maar 1GB RAM heeft, daarin heeft Android in de VirtualBox 500MB gekregen. Als Xubuntu+Android draaien, is er 800-900MB in gebruik. Zolang ik niet veel ernaast start, is dat te doen.
De Magister-app heeft een acceptabele responstijd (klik=toon, er is bijna geen vertraging). De start van VirtualBox+Android  duurt kleine 30s. Daar komen dan nog 8s bij voor de start van rotationlocker+Magister. Dat is m.i. nog steeds sneller dan een reboot naar Windows met een actuele pc- > login -> start browser -> navigeer naar de site van de school -> blader naar Magister etc.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/26, 07:06:28 »
Dat is m.i. nog steeds sneller dan een reboot naar Windows met een actuele pc- > login -> start browser -> navigeer naar de site van de school -> blader naar Magister etc.
Je hoeft de Windows-sessie helemaal niet te rebooten. Als je de status van de sessie opslaat, is deze in enkele seconden beschikbaar. Dit geldt overigens ook als er in de sessie Android staat.

Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/26, 11:18:44 »
@markba: HarzG bedoelt rebooten naar Windows in een dual-boot.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/26, 15:00:32 »
@markba: HarzG bedoelt rebooten naar Windows in een dual-boot.
Helemaal correct Vistaus.  Ik heb het dus over een Android-gastsessie in een VirtualBox op een Xubuntu-12.04-hostsysteem.

@markba: Ik gebruik trouwens geen slaapmodus voor de sessies met VirtualBox.

Theoretisch zou ik ook een Windows-versie kunnen installeren in VirtualBox om Magister te kunnen gebruiken.
Maar mij gaat het hierom:  ik wil geen Windows-licentie moeten kopen om closed-source-software van een school te kunnen gebruiken. Naast de kosten zit daar voor mij namelijk ook weer een veiligheidsrisico en veel meer admin-tijd aan Windows gekoppeld. Uiteraard heb je bij Android ook ongewenste veiligheids- en privacy-aspecten.
... en om te voorkomen dat er een ongewenste discussie ontstaat over wat dan wel veilig is en de privacy beter respecteert: iedereen mag het zelf weten en er zijn legitieme redenen om Microsoft-producten te gebruiken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/26, 15:32:32 »
@markba: Ik gebruik trouwens geen slaapmodus voor de sessies met VirtualBox.
Werkt anders prima hoor, doe niet anders. Of het nu Linux, Windows of servers of desktops betreft, het gaat altijd goed.
Citaat
Theoretisch zou ik ook een Windows-versie kunnen installeren in VirtualBox om Magister te kunnen gebruiken.
Dat is dus wat ik doe.  Werkt meer dan prima.

Vooralsnog ziet de android-optie er nogal gecompliceerd uit, maar, eerlijk-is-eerlijk heb je dat eenmaal gedaan, dan is het natuurlijk een kwestie van copieren van de sessie. Vervelender is dat de app (toen ik het laatst keek, een tijdje geleden) geen ELO ondersteunt (een soort van downloadpagina voor lesdocumenten), dus mis je die functionaliteit.
http://www.schoolmaster.nl/portals/0/Documenten/Meta/metahandleiding.pdf

Citaat
Maar mij gaat het hierom:  ik wil geen Windows-licentie moeten kopen om closed-source-software van een school te kunnen gebruiken.
MS is degene die al dit onheil naar ons toegebracht heeft, dus ik ben niet geneigd om ze voor dat wangedrag ook nog eens te belonen. Het is als een bankrover nog een extra zak geld meegeven om zijn weg naar buiten. Gevoelsmatig klopt het niet.

Bovendien is iedere PC waar ik Ubuntu op zet, voorzien van een geldige licentie die je prima voor dat doel kan toepassen, als je wilt. Ja, het is een grijs gebied omdat je de licentie eigenlijk verplaatst van fysiek naar virtueel, maar ach. Roomscher-dan-de-paus hoeft niemand niet te zijn, je kunt er wel voor kiezen natuurlijk.

Ben het overigens wel eens met je grondstelling (om geen gesloten software te gebruiken), maar ik kijk nu meer naar het pragmatische aspect (heb je alle functionaliteit: nee en hoe moeilijk/makkelijk is het te realiseren).
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 15:39:47 door markba »

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/27, 16:31:52 »
Vooralsnog ziet de android-optie er nogal gecompliceerd uit, maar, eerlijk-is-eerlijk heb je dat eenmaal gedaan, dan is het natuurlijk een kwestie van copieren van de sessie.
Bij het kopiëren van de Android.vdi naar een andere pc moet je "de tablet terugzetten naar de fabrieksinstellingen", je kan wel een nieuwe gebruiker toevoegen en maar niet de eerder aangemaakte gebruiker wissen (die optie zag ik nergens).
Citaat
Vervelender is dat de app (toen ik het laatst keek, een tijdje geleden) geen ELO ondersteunt (een soort van downloadpagina voor lesdocumenten), dus mis je die functionaliteit.
Ik hoop dat het hier zo blijft met een "aparte ELO", die via de website van de school benaderd kan worden. Zodra die in Magister geïntegreerd zou worden - is er weer een nieuwe "uitdaging" :(
Citaat
Bovendien is iedere PC waar ik Ubuntu op zet, voorzien van een geldige licentie die je prima voor dat doel kan toepassen, als je wilt. Ja, het is een grijs gebied omdat je de licentie eigenlijk verplaatst van fysiek naar virtueel, maar ach.
Helaas is het tegenwoordig niet toegestaan om Windows op dezelfde pc nog een keer in een VirtualBox te installeren. Als ik het goed heb begrepen, staat de MS-licentie maar 1 installatie op de pc toe. Volgens mij werk je legaal als je de Windows-partitie verwijdert, Ubuntu installeert en daarin Windows in een VirtualBox installeert. Of dat voor elke versie van toepassing is, weet ik niet.
Voor een netwerk zou je op een Linux-server in een virtuele omgeving Windows kunnen installeren, dat mag. Maar je moet dan voor elke gebruiker, die daarop wil inloggen, een geldige licentie hebben. Ook dan als de 20 potentiële gebruikers nooit gelijktijdig op de virtuele machine inloggen, moet je 20 licenties hebben.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/27, 16:42:33 »
Citaat
Vervelender is dat de app (toen ik het laatst keek, een tijdje geleden) geen ELO ondersteunt (een soort van downloadpagina voor lesdocumenten), dus mis je die functionaliteit.
Ik hoop dat het hier zo blijft met een "aparte ELO", die via de website van de school benaderd kan worden. Zodra die in Magister geïntegreerd zou worden - is er weer een nieuwe "uitdaging" :(
Waarom hoop je dat dit zo blijft? Voorlopig heb je met die app maar een halve oplossing. Bij ons in huis moeten 2 van mijn kinderen Magister gebruiken. Dat doen ze via hun smartphone, dus via de Meta-app. Toegegeven, verreweg het meeste van wat ze moeten hebben kan via die app. Echter voor de ELO-omgeving moeten ze toch terugvallen op een Windows machine, virtueel of fysiek. Een volledige vervanging kan die app dus niet zijn, helaas.

Citaat
Citaat
Bovendien is iedere PC waar ik Ubuntu op zet, voorzien van een geldige licentie die je prima voor dat doel kan toepassen, als je wilt. Ja, het is een grijs gebied omdat je de licentie eigenlijk verplaatst van fysiek naar virtueel, maar ach.
Helaas is het tegenwoordig niet toegestaan om Windows op dezelfde pc nog een keer in een VirtualBox te installeren. Als ik het goed heb begrepen, staat de MS-licentie maar 1 installatie op de pc toe. Volgens mij werk je legaal als je de Windows-partitie verwijdert, Ubuntu installeert en daarin Windows in een VirtualBox installeert.
Dat is precies wat ik doe en beschreven heb hierboven.

Offline HarzG

  • Lid
Re: info: howto Magister met Silverlight 5 onder Ubuntu 12.04 in VirtualBox
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/01, 21:53:29 »
Begin september wordt volgens planning een nieuwe Magister-app gelanceerd, die heet Meta XL. Daarmee zou ook de toegang tot de ELO-functie mogelijk worden.

De reden hierachter is, dat er Silverlight-problemen zijn met de volgende besturingssystemen:
Windows 8, Windows RT,  Windows Phone, iOS, Android, (overige Linux?).
De prioriteiten, om de nieuwe app te testen en te laten werken, mogen/kunnen vermoedelijk in deze volgorde worden gezien.

Dat een school deze keuzes maakt (Microsoft/Windows/Magister/Silverlight), is een autonome en ook legitieme keuze van een school. Zolang de school alternatieven kan aanbieden om bij de mail/ELO/rooster/cijfers etc. te komen, is er niet zoveel aan de hand. Maar een verplichting om een Windows-licentie te moeten kopen, is niet correct.
Wie de optie heeft om via RDP te mogen inloggen bij de school, zou ook daarmee kunnen werken. Hierdoor is de installatie van Silverlight niet nodig omdat men op de server van de school met de aangeboden software van de school werkt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce