Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Algemene configuratievragen [Ubuntu 9.04 Server x64]  (gelezen 1616 keer)

RumaNoV

  • Gast
Algemene configuratievragen [Ubuntu 9.04 Server x64]
« Gepost op: 2009/07/10, 16:52:33 »
Hallo,

Na lang twijfelen dan toch Ubuntu 9.04 Server x64 geïnstalleerd. Kheb al heel wat gelezen, maar toch zijn er nog massa's zaken die mij niet geheel duidelijk zijn. Aangezien ik alles via de terminal (via PuTTY) moet doen is het niet al te gemakkellijk, zeker als je het Windows klikwerk gewoon bent :)

Even korte beschrijving van mijn installatie:
Intel Core2 Duo E8500 @ 3.2GHz op P45 chipset
4GB RAM
1TB HDD
S3 VGA
Intel server NIC (1000Mbit)

Indeling partities:
/ (primair - ext3): 15GB
/home (logisch - ext3): 13GB
swap (logisch - einde partitie): 2GB
/data (logisch - ext3): rest van schijf

LAMP, OpenSSH en Samba zijn geïnstalleerd en deels geconfigureerd.

Nu vraag ik mij af dienen er nog drivers geïnstalleerd te worden of zou alles zo optimaal moeten werken?

Betreffende samba:
ik heb /data gedeeld en dit is dus beschikbaar op het netwerk als de share "MyFiles". Nu heb ik een 1 folder onder /home/andy/distributedcomputing/folding@home_smp dat ik zou willen delen op het netwerk. Is dit mogelijk of is het logischer deze folder te verplaatsen naar /data?
Verder heb ik onder /data een persoonlijke folder voor ieder van ons gezin. Kan het zo ingesteld worden dat een bepaalde folder enkel toegankelijk is voor user a en niet voor users b,c,d en e?
De rest van de data op /data is beschikbaar voor iedereen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: Algemene configuratievragen [Ubuntu 9.04 Server x64]
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/10, 19:40:00 »
Hier http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/ over servers en kijk ook eens hier http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers hopelijk heb je er iets aan. Verder kan ik je niet helpen, servers zijn niet echt mijn ding.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Algemene configuratievragen [Ubuntu 9.04 Server x64]
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/10, 22:05:39 »
Voordat je verder gaat is het misschien de moeite waard om "Webmin" te installeren.
Deze vind je hier:
http://www.webmin.com/

Even rustig lezen want de installatie gaat vrij makkelijk:
Je kan Webmin downloaden naar je server via de knop aan de linkerkant (let op Debian Package )
En dan installeren.

Of Webmin via APT repository

Beide handelingen vind je op deze bladzijde de laatste is het makkelijkst en het beste omdat dan ook aldoor de update's door komen.
http://www.webmin.com/deb.html

Nu kan je via de browser de hele server beheren, software installeren, software instellen en configureren.
Dit zijn meer dan 80 programma's die je middels Webmin kan beheren en instellen.

Neem er ff de tijd voor om Webmin te leren kennen, als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer.

Eventueel voor Hosting kan je Virtualmin binnen Webmin installeren als beheer gedeelte.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 22:10:06 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tim_vb

  • Lid
Re: Algemene configuratievragen [Ubuntu 9.04 Server x64]
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/10, 23:31:38 »
Als je onder samba de home mappen deelt door enkel
Het volgende in uw smb file te zetten (niet vergeten voor iedereen dan een acount aan te maken)

[Homes]
 Comment = home directories
 Browseable = yes
 Writable = yes
 Read only = no

Dan kan iedere gebruiker zijn home map vinden onder
 \\ip adres server\naamuser
Hierdoor kan bv gebruiker x niet aan de bestanden van gebruiker y
Als deze gebruikers op bv xp werken kun je deze home map eerst toevoegen als netwerkmap en nadien onder het menu start rechts klikken op mijn documenten daar kun je dan die gebruiker zijn mijn documenten map koppelen aan uw net aangemaakte home map van op uw server zodat jij meteen al de belangrijke Windows data van al uw gebruikers kunt bacuppen op uw server
Bij ubuntu users kan dit op dezelfde manier

Met vriendelijke groeten
Tim