Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?  (gelezen 3256 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Gepost op: 2008/12/08, 22:24:42 »
Recent een Iomega Prestige 500 Gigabyte harde schijf gekocht, die mits wat gepruts en gemount aangesloten is op mijn Ubuntu (8.10).

Ben eens gaan kijken naar de indeling via partitiebewerker en kom tot constatatie dat die schijf NTFS is.

En dan nu de vragen:
-- Heeft het zin om deze te herformatteren naar een andere indeling, vb. ext3?
-- Levert dat iets aan plaatsruimte op?
-- Bestaat, mocht ik formatteren naar (vb.) ext3 het gevaar dat ik (in noodgevallen) mijn harde schijf niet meer aan een Windows-computer zou kunnen hangen? Of anders: kan ik niet best bij NTFS blijven om zo ervoor te zorgen dat mijn schijf ook leesbaar blijft aan een Windows-PC?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/08, 23:28:51 »
Je zal vele verschillende antwoorden krijgen. Dit hier is mijn advies.

* Als je geen Windows meer hebt, dan niet twijfelen en herformatteren naar ext3. Voordeel: ext3 is een robust getest bestandssysteem, en ondersteunt linux permissies. Een ext3 schijf kan als het ooit nodig is nog gelezen worden onder windows mits installeren van een driver.

* Als je wel Windows hebt, dan kan je de schijf ntfs laten. De schijf is dan zonder meer uitwisselbaar met Windows, en je hebt Windows ter beschikking om het bestandssysteem te controleren.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/09, 00:56:40 »
ben akkoord met vanadium, wel even een belangrijke noot: met ext3 zal je meer aan plaatsruimte verliezen dan winnen.. omdat ext3 standaard nogal heel wat blokken reserveert (5%) indien je de HD voornamelijk gebruikt voor data-opslag zou ik dat tweaken (bij zo'n grote HD zou ik dat sowieso tweaken) zodat er minder blokken gereserveerd worden, anders is ~25 GB van je 500 GB onbruikbaar! Ik zou het op 1% zetten, hoewel je dan nog steeds minstens 5 GB onbruikbare ruimte hebt

dat kan met het commando
sudo tune2fs -m1 /dev/jouwhardeschijf # -m1 betekent 1% gereserveerde blokken

eventueel kan je het nog minder maken door het aantal blokken zelf in te stellen, het aandeel dat je daarmee wint hangt een beetje af van je harde schijf, maar ik heb op Google hier en daar gelezen dat 200 000 ruim moet volstaan..

en dat kan met het commando
sudo tune2fs -r200000 /dev/jouwhardeschijf # -r1 betekent 200 000 gereserveerde blokken

normaal gezien is dat wel minder dan 5 GB, dus dan ben je toch al heel wat minder ruimte "kwijt"

de waarde van jouwhardeschijf vindt je terug via
sudo fdisk -l
door dan te kijken naar de grootte en het type bestandssysteem

dit geldt natuurlijk enkel voor ext3
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/09, 10:04:08 »
Citaat van: man e2label
-m reserved-blocks-percentage
              Set the percentage of the filesystem which may only be allocated
              by privileged processes.   Reserving some number  of  filesystem
              blocks for use by privileged processes is done to avoid filesys‐
              tem fragmentation, and to allow system  daemons,  such  as  sys‐
              logd(8),  to continue to function correctly after non-privileged
              processes are prevented from writing to  the  filesystem.   Nor‐
              mally, the default percentage of reserved blocks is 5%.

Die gereserveerde ruimte blijkt toch wel belangrijk ondermeer om fragmentatie te minimaliseren. Ik zou daar toch niet te veel van afknibbelen. Zowieso is het nooit optimaal een schijf volledig vol te laten lopen. Alhowewel, misschien kan dat percentage inderdaad wel gerust naar beneden bij zeer grote volumes, maar ik weet dat niet.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/10, 23:49:08 »
Merci voor de antwoorden.
Heb inmiddels het formatteren-proces gestart en dat duurt nu al meer dan 2 uur. Vijfhonderd gigabyte is toch blijkbaar wel erg veel en ik vraag me af of m'n PC vannacht nog het boeltje zal afgerond krijgen. (edit: is inmiddels afgelopen en duurde dus in totaal 4 uur).
Me dunkt zou het handig zijn mocht Gparted een of andere indicatie geven -- "progress report" -- over het reeds geformatteerde percentage. Zoals het nu staat, kan dit proces net zo goed nog vier weken en drie dagen aanslepen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 23:57:24 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline nor

  • Lid
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/11, 19:24:56 »
Vreemd, bij mijn externe HD van 1000GB duurt de formatting minder dan 20 minuten. Ik heb voor bestandssysteem EXT3 gekozen. Gebruik programma Gparted Live CD ipv. Gparted onder Ubuntu. Misschien gaat het sneller met Live CD?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/13, 14:29:51 »
Ik zou het niet weten, aangezien ik vanop de harde schijf heb geformatteerd.
Aangezien ik niet nog eens m'n schijf ga formatteren, zal ik dus niet kunnen vertellen of het via de live-CD beter of sneller gaat.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline koopman4

  • Lid
Re: Externe USB harde schijf NTFS: best herformatteren?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/01, 12:14:56 »
Ook ik heb pas een 1.5 TB HDD schijf naar EXT3 geformateerd ook met GParted Live CD viel een paar keer na een paar minuten uit maar uiteindelijk gelukt in 25 minuten. Fit komt in verhouding van de 1 TB schijf wel overeen.

De schijf was NTFS geformateerd en had 1396 GB beschikbare ruimte.
Ik wil hem voor mijn Humax decoder gebruiken waar EXT3 een vereiste is. (film van 1.5 uur is voor NTSF een te groot bestand en dan niet compleet afspeelbaar).

Na het formateren in EXT3 was er 1305 GB beschikbare vrije ruimte.
Dit komt omdat de blokgrootte groter zijn en een joutnaal wordt weggeschreven.

Na formateren schijf getest op Humax, werkt prima.
Het is een Toshiba PX 1525E (sata) 1.5 TB schijf met USB aansluiting, in mooie zwarte behuizing met switch en losse adapter