Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk file syteem  (gelezen 4810 keer)

Offline Mshraks

  • Lid
Welk file syteem
« Gepost op: 2010/03/04, 12:54:16 »
Ik heb besloten na het eindelijk opgelost hebben van mijn printer probleem ( Canon Pixma iP1800 ) om definitief over te gaan op Linux.
Alleen al mijn partities ( 4 stuks,2 per Harddisk ) zijn op dit moment NTFS geformateert i.v.m. het kunnen lezen en verwerken van grote bestands formaten.
Wat is in dit geval dus wijsheid?
Alles op de installatie partitie van linux na gewoon NTFS laten of terug naar Fat32?
Graag wat advies hierover aangezien Ubuntu gewoon NTFS kan lezen.
Alvast bedankt.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/04, 12:58:47 »
Wat is in dit geval dus wijsheid?

............ aangezien Ubuntu gewoon NTFS kan lezen.

Je geeft zelf het antwoord al. ^-^  Laat ze gewoon NTFS, dan kun je later altijd nog naar ext3 (of -4) formatteren. Bespaart je nú in ieder geval een hoop tijd en 'gedoe'.

Re: Welk file syteem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/04, 12:59:25 »
NTFS laten als ge het u makkelijk wilt maken. Sowieso geen fat32, dit is verouderd en kan geen bestanden groter dan 4gb aan.

Moeten de partities alleen beschikbaar zijn voor Linux, dan zou ik kiezen voor ext3 of ext4.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Welk file syteem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/04, 17:07:15 »
NTFS laten als ge het u makkelijk wilt maken. Sowieso geen fat32, dit is verouderd en kan geen bestanden groter dan 4gb aan.

Moeten de partities alleen beschikbaar zijn voor Linux, dan zou ik kiezen voor ext3 of ext4.

Afgezien van films van internet die soms meer dan 4 gig groot kunnen zijn denk ik niet dat de gemiddelde gebruiker bestanden van 4 gig op zijn/haar pc heeft staan. Of je moet thuis heel veel gebruik maken van databses of iets dergelijks. Maar FAT32 is idd erg verouderd en achterhaald door NTFS. NTFS is ook beter te beveiligen dan FAT16/32, maar dat zal meer vanuit Windows te regelen zijn.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/04, 17:23:45 »
Fat32 is leuk voor kleinere USB-stickjes, maar meer nut zie ik er niet in.

Offline timosha

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/04, 17:54:28 »
NTFS voor Windows

ext4 voor Ubuntu 9.10 en hoger
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Dave

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/04, 19:07:38 »
Definitief over naar Ubuntu?
Waarom dan nog de door Microsoft aangepaste en toegeëigende bestandssystemen gebruiken.
Tis zo heerlijk stabiel allemaal met ext4

ext4 dus!!!

Re: Welk file syteem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/04, 19:52:57 »
NTFS kan prima gelezen en geschreven worden door Ubuntu, die kun je dus laten staan. Ubuntu moet je NOOIT of te nimmer op NTFS of Fat32 installeren, dat gaat geheid de fout in omdat deze FS'en geen Unix-bestandsrechten ondersteunen zoals Ubuntu die gebruikt. Oftewel, het setup zal de juiste keuzes automagisch maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/06, 14:57:37 »
Als je enkel Ubuntu gebruikt, dan raad ik ntfs af. Alleen MS Windows heeft namelijk volwaardige tools om een bestandssysteemcontrole te doen van een ntfs partitie. Gebruik ext3 of ext4. Ik zou ext4 gebruiken voor interne schijven, ext3 voor externe USB schijven (voor compatibiliteit met andere linux systemen zoals mijn nas server).

Als je de partitie ook met MS Windows wil gebruiken en kan benaderen, dan is ntfs de eenvoudigste keuze. fat32 is meest compatiebel, maar is zoals reeds vermeld, verouderd. Het voornaamste probleem is dat fat32 nogal gemakkelijk en ongemerkt sterk beschadigd kan raken. De modernere bestandssystemen zijn veel robuster in geval van problemen.


Offline Mshraks

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/22, 20:00:42 »
Ik heb er Ext4 van gemaakt maar is er ook een defragmentatie tool voor Linux?
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Welk file syteem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/22, 20:08:45 »
Ik heb er Ext4 van gemaakt maar is er ook een defragmentatie tool voor Linux?
Defragmentatie is niet nodig voor Ext.

Offline sudenna

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/22, 20:11:10 »
Ik heb er Ext4 van gemaakt maar is er ook een defragmentatie tool voor Linux?
is dit nodig in ubuntu of linux in het algemeen
defragmenteren

Offline sudenna

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/22, 20:11:32 »
Ik heb er Ext4 van gemaakt maar is er ook een defragmentatie tool voor Linux?
Defragmentatie is niet nodig voor Ext.
hehe iemand was me voor in het antwoord

Offline slowfox

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/22, 20:13:41 »
Als je met linux werkt is vlgs mij defragmenteren niet meer nodig zie
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#HoekanikdehardeschijfdefragmentereninLinux.3F

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/22, 21:46:15 »
Laten we zeggen dat onder Linux defragmentatie niet hard nodig is, of niet strikt nodig. Er gebeurt wel wat defragmentatie, maar niet in die mate dat je performantie er (beduidend) onder lijdt. Enkel met een kwasi volle schijf kan het wel slecht gaan.

De ultitieme, klassieke remediëring na vele jaren probleemloos schijfgebruik is: herformatteren en data terug plaatsen.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/05, 16:24:51 »
Wat mij helaas nog niet duidelijk is.... een aparte Home (vol met instellingen) is handig bij herinstallatie. Maar Home binnen Root is weer handig bij backups (remastersys).

Velen spreken over een Data partitie. Als je alleen Linux gebruikt... wat is dan handig ? Hoe kun je Ntfs data voorkomen ? Kun je niet een Data ext4 maken en automounten ? Ik zie bij installatie van Ubuntu niet zo'n keuze (koppelpunt).

Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Welk file syteem
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/05, 20:53:01 »
Wat mij helaas nog niet duidelijk is.... een aparte Home (vol met instellingen) is handig bij herinstallatie. Maar Home binnen Root is weer handig bij backups (remastersys).

Velen spreken over een Data partitie. Als je alleen Linux gebruikt... wat is dan handig ? Hoe kun je Ntfs data voorkomen ? Kun je niet een Data ext4 maken en automounten ? Ik zie bij installatie van Ubuntu niet zo'n keuze (koppelpunt).
Bij linux is het nut van een image vrij beperkt vind ik. Als je home op een eigen partitie staat  en je systeem draait in de soep dan kun je weer herinstalleren met de Ubuntu cd/usbstick. De gegevens op de home partitie blijven dan ongewijzigd.   Voor gegevens in /etc en /home heb je meer aan een backup programma dat meerdere versies bewaart en alleen de verschillen kopieert.

Begrijp ik dat je alleen Ubuntu op je computer hebt? Geen windows? In dat geval heb je weinig voordeel van   ntfs.  Ik zou data gewoon als submap in /home/hegebruikersnaam/ bewaren. Als je zoveel gegevens hebt dat je een tweede harde schijf nodig hebt dan kun je een aparte ext3 of ext4 partitie maken voor data en die mounten onder /home/jegebruikersnaam/data of onder /mnt. Automounten regel je in /etc/fstab.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/05, 22:46:20 door AptlyNamed »

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/05, 22:11:08 »
Oei... ik ben bang dat het laatste mij nog te ver gaat  :'(. Begrijp ik dat je wel 2e Home op de 2e schijf kunt hebben met alleen eigen spul zonder instellingen ?  

Ik heb nu nog Win7 en Lucid beta. Ik wil Win7 laten vervallen maar eigenlijk wel met een aparte linux partitie voor data blijven werken. Ik heb 2 schijven van 320 Gb. Ik snap nog niet hoe ik beide kan gebruiken als ext4. Maar al zoekend en prutsend ga ik verder. Eerst maar alles dubbel bewaren.

Aanvulling: ik geloof dat ik er ben. Althans wat betreft de uitleg: http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux
« Laatst bewerkt op: 2010/04/05, 22:28:54 door Nollie »
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Welk file syteem
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/07, 18:01:04 »
Je kunt met een programma als GParted partities indelen (en dus formateren naar ext4).

Wat met een aparte /home bedoelt wordt, is dat je bij een volledige herinstallatie van het systeem gewoon jouw documenten en instellingen kan behouden.
Dat raad ik je ook aan.

Bij de installatie maak je dus 3 partities: root (/), documenten&instellingen (/home) en wisselgeheugen (swap).
Als je een herinstallatie doet, zet dan geen vinkje bij Formatteren.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/07, 19:05:50 »
Bedankt voor je reactie, maar dit was me duidelijk. Omdat de instellingen en documenten dan door mekaar staan, lijkt het me handiger om instellingen binnen root/home te zetten en een andere (niet standaard gemounte partitie) te gebruiken voor opslag van documenten. Uit de link naar psychocats blijkt dat het wel omslachtig is. Als je 2 harde schijven hebt, zit er niets anders op (of je moet met Nfts blijven werken).

Als je een aparte Home hebt, heb je bij herinstallatie allerlei oude instellingen (onder verborgen bestanden). Misschien wil ik dingen die niet nodig zijn, maar de tijd zal het leren. Als het handiger kan, dan hoor ik graag.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Re: Welk file syteem
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/07, 22:07:02 »
Ik zou alles in een LVM gooien en daar een 20GB in voor je / partitie gebruiken en de rest als je /home partitie

Maar als je een beetje gelijke harddisks hebt kun je ook kijken naar raid
« Laatst bewerkt op: 2010/04/07, 22:23:25 door kiersie »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #21 Gepost op: 2010/04/08, 14:01:36 »
Citaat
Omdat de instellingen en documenten dan door mekaar staan, lijkt het me handiger om instellingen binnen root/home te zetten en een andere (niet standaard gemounte partitie) te gebruiken voor opslag van documenten.

Dat is wat ik zeker zou doen. Bij herinstallatie heb je een kakelvers systeem, maar moet je toch je gegevens niet terugplaatsen: het volstaat een link "Documents" te creëren naar die ander partitie.

Citaat
Uit de link naar psychocats blijkt dat het wel omslachtig is. Als je 2 harde schijven hebt, zit er niets anders op (of je moet met Nfts blijven werken).
Het is minder omslachtig dan het lijkt: het volstaat één enkel lijntje toe te voegen aan het bestand /etc/fstab.
Je zou ook de koppeling al kunnen definiëren tijdens de installatie. Dat lijkt me echter wat omslachtiger, en als je je vergist, wordt ook je gegevenspartitie geherformatteerd.


Offline Michel S

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #22 Gepost op: 2010/04/08, 14:35:38 »
heel kort:
- geen windows :evil:, er zijn voldoende alternatieven voor je fav progs en anders mogelijk met Wine
- ext3 of ext4 super en super stabiel
- /home op een apart gedeelte (zelf heb ik hem op een aparte schijf) en daarmee de opslag van je data en eenvoudige herinstall mogelijk
- fstab is ook eenvoudig met 'Storage Device Manger' (GUI) te editen
- andere data zoals bv. Apache website en MySQL data ook naar apart gedeelte

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Welk file syteem
« Reactie #23 Gepost op: 2010/04/08, 15:20:57 »
Wat mij helaas nog niet duidelijk is.... een aparte Home (vol met instellingen) is handig bij herinstallatie. Maar Home binnen Root is weer handig bij backups (remastersys).

Velen spreken over een Data partitie. Als je alleen Linux gebruikt... wat is dan handig ? Hoe kun je Ntfs data voorkomen ? Kun je niet een Data ext4 maken en automounten ? Ik zie bij installatie van Ubuntu niet zo'n keuze (koppelpunt).
Ik heb een NTFS partitie voor al mijn data. Ik gebruik ubuntu en Windows als dual boot. Dus kan ik makkelijk vanuit allebei bij de NTFS data partitie.

De /home zou ik inderdaad ook op een aparte partitie zetten. Dat scheelt een hoop werk wanneer je Ubuntu eens opnieuw installeert. En een backup tool moet niet de reden zijn om dat niet te doen. Je kunt vast wel in remastersys ergens instellen dat ie de /home partitie ook moet backuppen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #24 Gepost op: 2010/04/08, 20:01:36 »
het volstaat één enkel lijntje toe te voegen aan het bestand /etc/fstab.
Wat een reacties, geweldig !
Vanadium: zou je dat lijntje voor me willen uitschrijven ? Moet het persé /Media/Data heten of mag dat ook gewoon /Opslag zijn ?
Hoe luidt zo'n volledige regel op de 3e partitie (root-swap-opslag) ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.