Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cd altijd maar binnen handbereik hebben? En twee vraagjes...  (gelezen 610 keer)

RyoHazukami

  • Gast
Cd altijd maar binnen handbereik hebben? En twee vraagjes...
« Gepost op: 2007/08/04, 16:43:34 »
Beste forumleden,

Ik ben zoals vele newbies zeer te spreken over Ubuntu, en als het aan mij lag zou ik direct mijn volledige PC WINDOWS VRIJ maken!  Maar helaas zit dat er niet in omdat ik voor mijn producties Windows nodig heb...pfffffffffff Jammer genoeg. Ik vind de community SUPER en Ubuntu is 10x sneller en effectiever dan Windows...

Maarja even terzake....

Als ik een app installeer vraagt Ubuntu om de installatie cd, en dat is vrij hinderlijk aangezien ik die cd niet contstant in de drive heb zitten. Kan ik dit uitschakelen?

En dan heb ik nog even twee vraagjes tussendoor:

1---

Hoe installeer ik een gedownload bestand zonder codes etc etc? Ik weet hoe je alles uit  moet pakken etc etc maar hoe localiseer je de bestanden? Is er een makkelijk installeerprogrammaatje dat je kunt gebruiken, om bestanden die bijv gedownload zijn naar je desktop te installeren? Ik moet nog wennen aan het gebruik van een terminal :(

2---

Zijn er drivers voor de E-MU Proteus X DSP geluidskaart?

Ik had gelezen dat ALSA er mee bezig waren maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Het is een kaart voor muziekproducties die klaarblijkelijk niet functioneert in ubuntu, gelukkig heb ik een Realtek secondary kaart die het wel perfect doet...

Maar die is ongeschikt voor mijn muziekproducties...

Alvorens bedankt voor jullie community en inzet!

RyoHazukami

Offline hello

  • Lid
Cd altijd maar binnen handbereik hebben? En twee vraagjes...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/04, 17:04:59 »
Welkom op het forum en bij Ubuntu !
Citaat
Als ik een app installeer vraagt Ubuntu om de installatie cd, en dat is vrij hinderlijk aangezien ik die cd niet contstant in de drive heb zitten. Kan ik dit uitschakelen?
Heb je dat bij alle programma's?
Citaat
Hoe installeer ik een gedownload bestand zonder codes etc etc? Ik weet hoe je alles uit  moet pakken etc etc maar hoe localiseer je de bestanden? Is er een makkelijk installeerprogrammaatje dat je kunt gebruiken, om bestanden die bijv gedownload zijn naar je desktop te installeren? Ik moet nog wennen aan het gebruik van een terminal
Je kan via "synaptic" en "Programma's toevoegen en verwijderen" heel veel software installeren op een grafische manier. Dit is aan te raden omdat deze absoluut veilig zijn en deze worden automatisch met updates voorzien.
Als je een tar.gz of tar.bz bestand download (wat niet aan te raden is) dan zal je in de terminal moeten werken. Zie voor meer info: https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren#head-980dada87f3b759e44e9e0a10bb1b9c82d06cda4
Je kan ook .deb bestanden downloaden (wat ook niet aan te raden is (wordt niet automatisch geupdate en je weet niet of het veilig is. Deze bestanden kan je echter wel grafisch installeren door op het bestand te dubbelklikken. Pas op: Als je z'on .deb pakket installeert, hou dan rekening met de dependencies; Dependencies zijn de pakketten waar een bepaald programma van afhankelijk is. Deze moet je dan manueel via synaptic installeren. Als je echter een programma installeert via Synaptic (of "Programma's toevoegen en verwijderen") dan worden de dependencies meteen voor je mee gedownload en geïnstalleerd. En ik kan je zeggen: Sommige paketten hebben zoveel dependencies dat het echt niet leuk is om die allemaal zelf te downloaden en te installeren.

Op de tweede vraag weet ik geen antwoord.

Cd altijd maar binnen handbereik hebben? En twee vraagjes...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/04, 17:11:22 »
Citaat van: RyoHazukami
Als ik een app installeer vraagt Ubuntu om de installatie cd, en dat is vrij hinderlijk aangezien ik die cd niet contstant in de drive heb zitten. Kan ik dit uitschakelen?
Waarschijnlijk staat in Synaptic Package Manager de cd als software bron ingesteld. Open Synaptic (in het System-->Administration menu) en kies Settings-->Repositories. Vervolgens kijken wat er bij Third-party software staat aangevinkt; indien er een cd wordt genoemd, deze de-selecteren.

Citaat
1---

Hoe installeer ik een gedownload bestand zonder codes etc etc? Ik weet hoe je alles uit  moet pakken etc etc maar hoe localiseer je de bestanden? Is er een makkelijk installeerprogrammaatje dat je kunt gebruiken, om bestanden die bijv gedownload zijn naar je desktop te installeren? Ik moet nog wennen aan het gebruik van een terminal :(
Dat hangt helemaal af van de pakketten die je hebt gedownload. Allereerst: kijk altijd eerst in Synaptic of je daar software kan vinden, want het enige wat je dan hoeft te doen is aanvinken, toepassen en achterover leunen :)

Als je toch een pakket van een willekeurige site haalt, zoek dan naar .deb bestanden (debian): deze kan je gewoon dubbelklikken, en dan opent er een installer. Andersoortige pakketten zijn meestal lastiger, want deze zal je via de terminal moeten installeren, of eerst in een .deb file moeten omzetten.

Om wat voor pakket gaat het?

Citaat
Zijn er drivers voor de E-MU Proteus X DSP geluidskaart?

Ik had gelezen dat ALSA er mee bezig waren maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Het is een kaart voor muziekproducties die klaarblijkelijk niet functioneert in ubuntu, gelukkig heb ik een Realtek secondary kaart die het wel perfect doet...

Maar die is ongeschikt voor mijn muziekproducties...

Alvorens bedankt voor jullie community en inzet!

RyoHazukami
Hier weet ik zo snel geen antwoord op. Na enig vluchtig gegoegel lijkt het erop dat alsa nog steeds bezig is met reverse-engineering.