Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 - Updaten breekt de installatie - Taalbeslommeringen  (gelezen 729 keer)

AbdulRahiem

  • Gast
Jaren geleden heb ik al eens met Debian gewerkt, toen de kernelversie nog 0.97 of iets dergelijks was. Mijn geheugen is erg roestig. Eindelijk ben ik weer terug naar Linux.

Ik heb ongeveer 10 distros geprobeerd, maar met slechts twee kon ik makkelijk verbinding maken met het internet via mijn GSM modem, Ubuntu and Mepis. Uiteindelijk is het Ubuntu geworden, omdat de verbinding al tijdens het booten gemaakt wordt, terwijl dat bij Mepis steeds handmatig moest gebeuren.

Een paar dagen geleden heb Ubuntu 7.10 opnieuw vers geïnstalleerd op mijn HP Pavilion dv2297ea. Alles werkte goed. Het was nadat mijn vorige installatie finaal aan flarden ging tijdens updaten/upgraden. Datzelfde is nu weer gebeurd. Ik had een copie van mijn systeemschijf moeten maken voor het updaten. Mocht ik mijn systeem weer tot leven kunnen brengen is dat het eerste, dat ik zal doen. Een paar uur lang heb ik de Ubuntufora afgezocht (niet alleen dit Nederlandstalige forum). Ik ben wel wel veel overeenkomsten met mijn probleem tegengekomen, maar heb geen bruikbaar antwoord kunnen vinden.

Het Nederlands is de gebruikerstaal van mijn systeem. Voor het toetsenbord gebruik ik US English International (om letters met accenten gemakkelijk te kunnen schrijven en omdat de leestekens dan op de juiste plaatsen zitten). Ik heb ook het Arabiche toetsenbord geïnstalleerd. Setup installeerde het Nederlandse toetsenbord, maar dat heb ik verwijderd, omdat dat erg lastig te gebruiken is met de leestekens op andere toetsen, dan waarop ze afgebeeld staan.

Toen ik probeerde te updaten (meer dan 800 pakketten (waarom zoveel?)) kon Synaptics de taak niet afmaken. Informatiedetails vliegen zo snel voorbij, dat ze nauwelijks te lezen zijn, maar het viel mij op, dat er bij de meeste paketten geklaagd werd over het ontbreken van NL locale settings. Naar het schijnt heeft het updateproces dergelijke settings verwijderd. (Systeemtaal Nederlands; toetsenbord US English met dode toetsen; tijdzône Azië/Koeweit.)

Nadat het systeem het updaten voortijdig beëindigd had, probeerde ik opnieuw te booten. Een koude boot was onmogelijk. Na het kiezen van Herstarten werd steeds onmiddellijk een nieuw aanmeldscherm gepresenteerd. Dit was herhaaldelijk het geval en uiteindelijk bleef er niets anders over dan het indrukken van de uittoets. Maar voordat ik dat deed, heb ik me dus enkele keren opnieuw aangemeld. Het systeem deelde mijn  dan mee, dat ik nieuwe taal gekozen had en dreigde de namen van mijn gebruikersmappen te hernoemen naar hun Engelstalige tegenhangers.Ik koos er voor de bestaande Nederlandstalige benamingen te behouden. Ik had zeer beslist geen nieuwe taal (Engels) gekozen. In het taalondersteuningsvenster was alleen het Nederlands aangevinkt.. Niettemin waren alle menutitels in het Engels omgezet. Het datumformaat was nog het Nederlandse, maar de namen van de dag en maand werden in het Engels weergegeven.

Wanneer ik nu gewoon boot, dan komt het systeem tot stilstand met de mededeling: BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu7) Built-in shell (ash). Dat gebeurt ook, wanneer de locale-settings uit het bootscript verwijder.

Wanneer ik in herstelmodus boot houdt het op bij het beruchte: Unknown key pressed (translated set 2, code 0xd9 on isa0060/serio0.

Na het lezen van verscheidene fora, probeerde ik 'setkeycodes e059 120', dat kennelijk wel door het systeem geaccepteerd werd, maar niettemin niet leidde tot voortzetting van het bootproces.

Bij het nagaan van enkele standaardinstellingen vanuit initramfs, leek alles in orde te zijn, behalve XKBLAYOUT="nl". (Ik zag ook BOOTTIME_KMAP_MD5="aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaa". Dat komt mij vreemd voor, maar ik weet niet, of dat een probleem is of niet.)

Vanaf het Live CD systeem kan ik al mijn partities zonder problemen zien en lezen, maar permissies staan niet toe, dat ik verandering aanbreng in bestanden in mijn systeemmappen. En ik weet niet, hoe ik dat zou moeten doen vanaf initramfs, als dat überhaupt mogelijk is.

Uiteindelijk zou ik mijn systeem voor een derde keer kunnen installeren, want ik heb mijn /home map op een andere partitie. Vermoedelijk zullen dan zelfs mijn Virtual Disk bestanden mij bewaren voor het opnieuw moeten installeren van het (geactiveerde) Windows XP in Virtual Box.

Met Partition Manager 8.5 van Paragon Software GmbH heb ik gecontroleerd op veranderingen in schijfvolgorde, enz. Dat bleek allemaal in orde..

Vragen:
1. Wat kan ik verder nog doen om mijn systeem te redden?
2. Indienl ik bestanden op mijn systeempartitie moet wijzigen, hoe gaat dat dan?
3. Als ik mijn systeem voor derde keer installeer, hoe kan ik dan voorkomen, dat bij het onvermijdelijke updaten hetzelfde niet weer gedbeurt?

Vriendelijke groeten
__________________

Ubuntu 7.10 - Updaten breekt de installatie - Taalbeslommeringen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/17, 15:45:00 »
Ik zou er zelf voor kiezen om een nieuwe installatie te doen, geheel in het engels, vervolgens alle updates binnenhalen. Pas daarna zou ik in jouw geval dan kijken of je de taalinstellingen e.d. kan wijzigen naar waar je behoefte aan hebt.