Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sessie en opstart  (gelezen 657 keer)

Offline rietje

  • Lid
sessie en opstart
« Gepost op: 2020/09/02, 09:56:49 »
Xubuntu 20.04.1

In Sessie en Opstart zie ik veel automatisch opstartende toepassingen.
Kan iemand mij aangeven welke ik zonder probleem kan uitvinken om het systeem iets sneller te maken?
Hierbij vermeld ik dat ik de enige gebruiker ben.
B.v.d.

Offline bart85

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/02, 19:46:47 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/03, 09:41:22 »
Heel interessant en leerzaam. Vooral de vertraagde opstartmogelijkheid.  Bedankt,
Bij mij ontbreekt echter de  EDIT functie.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/03, 09:47:31 door rietje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/03, 10:03:14 »
In Xubuntu krijg je het in de link getoonde schermpje voor 'Edit' als je in Sessie en opstart> Automatische start van toepassingen onderaan op toevoegen klikt. Het nieuwe schermpje heet 'Toepassing toevoegen'. Het enige verschil met Ubuntu lijkt me dat je niet de bestaande drie regels kunt bewerken, maar ze (opnieuw) in moet vullen.

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/04, 10:20:40 »
Bij mij staat onderaan
Toevoegen-Verwijderen-Bewerken
Alleen Toevoegen is actief !
Moet ik de aangevinkte progs soms Toevoegen ? Lijkt me dubbel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/04, 11:10:57 »
Als je een toepassing in de lijst selecteert, dan zullen de twee andere knoppen ook wel actief worden.

Offline ajjp

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/04, 15:49:34 »
Citaat
Alleen Toevoegen is actief !
Moet ik de aangevinkte progs soms Toevoegen ? Lijkt me dubbel.
Nee, de aangevinkte zijn al actief. Je kunt zelf een nieuwe aanmaken, en zoals in het voorbeeld bv. de 20 seconden wachttijd ingeven. Om "dubbel" te voorkomen verwijder je de oude (zonder de wachttijd).

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/04, 16:11:49 »
Waar haal ik de opdrachtcode vandaan om in te vullen bij de toegevoegde? Ik heb alleen de naam.

Offline vanadium

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/04, 18:05:54 »
Je wilde er uitvinken in je eerste vraag? Nu wil je er bij plaatsen? Dan moet je inderdaad weten wat je juist wil bijplaatsen. De juiste code kan je leren uit de documentatie van het programma dat je automatisch wil laten opstarten. Veel terminal commando's hebben hulp via de "man pagina's" (vb. "man ls" voor uitleg over het "ls" commando).

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/05, 10:00:43 »
Even voor alle duidelijkheid, er lopen van mij 2 vragen.
De belangrijste is hoe een automatisch opstartend prog. vertraagd te laten opstarten.
Dit is al gedeeltelijk beantwoord door ajjp. Ik zit alleen nog met de vraag waarom bij het selecteren van een aangevinkt prog. de knoppem "Bewerken"en "Verwijderen" niet actief worden.

De andere vraag was welke progr.s kan ik het beste verwijderen? Geldend voor iemand die het systeem eenvoudig gebruikt (email, documenten, internet).

Offline vanadium

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/05, 12:04:12 »
De tweede vraag, het vertragen, is er pas later bijgekomen, begrijp ik. Waarom die knoppen niet actief worden, is mij niet duidelijk. Ik kan niet testen. Als het niet lukt, dan kan je ook rechtstreeks het .desktop bestand voor die opstarttoepassing aanpassen met een teksteditor. Die .desktop bestanden bevinden zich onder .config/autostart. Vertragen doe je dan door op de "Exec=" lijn de bestaande opdracht aan te passen tot "sh -c 'sleep 5 && bestaande_opdracht'".  In dit voorbeeld is er een vertraging van 5 seconden.

Voor je vraag wat je kan verwijderen: er zal gemakkelijker antwoord komen als je eens oplijst wat er nu opgestart wordt.

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/05, 13:56:18 »
Dit gaat te ver en boven mijn pet.
AJJP heeft de goede richting al aangegeven. Het enige is dat als de toepassing wordt geselecteerd er onderaan maar een actieve knop is, nl. alleen Toevoegen .
Ik moet in de situatie komen dat ik Edit kan gebruiken om de vertraagde opstartmogelijkheid in te stellen.
Zie: https://itsfoss.com/manage-startup-applications-ubuntu/

Offline vanadium

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/05, 14:30:01 »
Mocht het niet lukken met die andere methode, dan is er nog mijn methode. Die gaat minder boven je pet dan je zelf denkt.

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/05, 15:45:46 »
Zo ziet mijn automatisch opstartend eruit.
Zoals te zien is heb ik één item aangeklikt en dan is beneden te zien dat er maar één knop actief is.

Offline Bloom

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/05, 16:04:41 »
Alles wat door root (bijvoorbeeld via sudo) geïnstalleerd is, kun je als gewone gebruiker niet bewerken of verwijderen. Je kunt wel het vinkje weghalen om te voorkomen dat het nog gestart wordt.

Offline rietje

  • Lid
Re: sessie en opstart
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/06, 09:22:22 »
Ik neem aan dat Bloom gelijk heeft. Ik stop deze topic maar.
Bedankt.