Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID 1 vertraagt systeem bij installatie  (gelezen 1098 keer)

RAID 1 vertraagt systeem bij installatie
« Gepost op: 2007/12/31, 17:48:52 »
Hallo allemaal,

Eerst een beetje achtergrond informatie

Ik probeer Ubuntu 6.06 (Server / AMD64) te installeren op een systeem met de volgende specificaties:

Asus A8V-VM SE (LAN/VGA)
512MB DDR RAM
300Watt Q-TEC PSU
1x 52x CD-ROM (IDE, Slave, channel 2)
1x 20.4GB Maxtor 32049H3 (IDE, Master, channel 1)
1x 15.4GB IBM-DJNA-351520 (IDE, Master, Channel 2)

geheugen, processor en harde schijven zijn 'gezond'.

Het probleem komt voort zodra ik bij de stap kom:

Citaat
Now it is time to connect the partitions on hda and hdb and create the RAID1 arrays.
(http://www.howtoforge.com/linux_software_raid)

Vanaf daar valt er niet meer met de computer te werken. Des te meer RAID1 arrays ik toevoeg, des te trager hij wordt.

Enig idee wat er fout gaat? Ik heb verschillende harde schijven en kabels uitgeprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen

Alvast bedankt & een fijne jaarwisseling!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RAID 1 vertraagt systeem bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/03, 09:23:50 »
Er gaat volgens mij niks fout.
Het systeem is gewoon heel traag omdat hij bezig is om de raid array's op te bouwen. Dat kan wel even duren.

Dit staat in de handleiding die je gelinkt hebt in je post:
Citaat
Open them one by one by. Scroll to the first one and press enter. Change type from RAID to your preferred file system and choose a mount point (for me: first one ext3 and /boot; second one swap; third one ext3 and /; the fourth one ext3 and /var). Go to Save and be very patient. On my server I had to stop with anything because the system slowed down dramatically for over one hour.
Je kan kijken hoever hij is met het opbouwen:
Citaat
You can verify the build of the array's on a second console (ALT + F2) and repeatedly typing

cat /proc/mdstat on Ubuntu 5.1

or

watch cat /proc/mdstat on Debian 3.1 and newer.

Offline Dave

  • Lid
RAID 1 vertraagt systeem bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/03, 12:49:06 »
heb je de schijven op de raid zitten dan?
want anders kun je beter dat hele raid uitschakelen in het bios. scheelt ook opstarttijd omdat er nog maar 1 bios op hoeft te starten.

wr19026

  • Gast
RAID 1 vertraagt systeem bij installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 21:51:23 »
Zo te zien do je geen clean install waarbij je meteen RAID1 installeert, anders vertraagt het nl. niet.

Toevallig heb ik gisteren een schijf in m'n RAID1 opnieuw bij moeten schakelen, en ook al was het maar 20GB aan data (op een 10K rpm schijf), hij deed er toch al gauw een minuut of 10 over om de schijven te syncen.

Dus het lijkt me niets om je zorgene over te maken, als de schijven gesynchroniseert zijn merk je er niets meer van.

Off-topic: weet iemand of het mogelijk is een bestaande RAID1 om te zetten naar een RAID5 zonder dat je data verloren gaat?

RAID 1 vertraagt systeem bij installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/04, 16:11:56 »
Hallo en bedankt voor jullie antwoord!

Dave, veel meer opties dan "Serial ATA IDE controller (Disabled/IDE/RAID)" onder Advanced/Southbridge VIA VT8237A  Configuration in de BIOS heb ik niet. Op IDE en RAID gezet, maar ik kon hierbij niets merken. Ik heb PATA, geen SATA.. Niet belangrijk verder?

WR19026, de harde schijven zijn gewist met behulp van Western Digital diagnostische software.

De reden dat ik bezorgd werd was omdat het HDD actief lampje er mee ophield wat ik vreemd vond als hij daadwerkelijk iets met de harde schijven aan het doen was. Maar ik zal het nog een keer doen en hem net zo lang de tijd gunnen als nodig is, het zijn waarschijnlijk 5200RPM harde schijven..

RAID 1 vertraagt systeem bij installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/04, 18:29:35 »
Het heeft ongeveer 3 uur in beslag genomen, maar hij is eindelijk voorbij het partitie gebeuren. Bedankt voor jullie advies!