Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]fotobewerking  (gelezen 1162 keer)

[opgelost]fotobewerking
« Gepost op: 2013/12/11, 21:54:22 »
Ik moet voor een fotocursus twee foto's naast of onder elkaar zetten om ze daarna samen te voegen. Welk programma kan dat op een redelijk simpele manier. The Gimp vind ik te ingewikkeld.

groet,
Bertha
« Laatst bewerkt op: 2013/12/12, 21:33:59 door gijsbertha »


Offline MKe

  • Lid
Re: fotobewerking
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/11, 22:25:40 »
Op de commandline:
convert -append plaatje1.jpg plaatje2.jpg out.jpgHierin zijn plaatje1.jpg en plaatje2.jpg de twee foto's die je wilt samenvoegen.

Re: fotobewerking
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/11, 22:26:35 »
Pinta is daar een fijn programma voor :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: fotobewerking
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/12, 09:00:05 »
Als het dan toch low tech moet zijn, dan kan je ook LibreOffice Impress (of Draw) openen, daarin je foto plaatsen, en de bladzijde als afbeelding exporteren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: fotobewerking
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/12, 09:59:12 »
Als het dan toch low tech moet zijn

Tja, dat is dus mijn dilemma. Low tech oplossingen genoeg. Dat convert -append plaatje1.jpg plaatje2.jpg out.jpg is misschien nog de mooiste al moet dat in de terminal.

Maar een fotocursus en dan zo'n opdracht low tech oplossen? Waarom zou je nou als fotograaf in spé twee foto's koud tegen elkaar aan plakken? Twee foto's in een lijstje hangen? Twee kinderen bijvoorbeeld ...  Twee verschillende portretten samenvoegen tot één afbeelding ... Ja, maar dat doe je allemaal niet koud tegen elkaar aan plakken.

Bertha, vertel eens wat meer als dat kan? Waar gaat het om?

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: fotobewerking
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/12, 21:32:50 »
Iedereen hartelijk bedankt. Hier kom ik wel verder mee. En ja Just, echt koud tegen elkaar als een soort tweeluik.
Ze moeten qua compositie, kleur etc iets gemeen hebben, enfin nogal lastig. Daarom moet het wel grafisch en niet in de terminal, want ik moet ze naast elkaar kunnen bekijken en evt nog wat schuiven...
Bertha