Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren  (gelezen 1913 keer)

9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Gepost op: 2009/03/10, 20:56:52 »
Hey mensen, ik ontvang als het goed is overmorgen mijn nieuwe computer en nu vroeg ik me af of het al mogelijk is om daar alpha 6 als basis op te zetten en deze gradueel te upgraden naar de final versie van 9.04 of dat het écht slimmer is om 8.10 final te downloaden.

Het wordt in principe een dualboot tussen windows7 & ubuntu, en ik heb weinig zin om over een maand het systeem weer volledig op de schop te moeten gooien. Ik installeer dan het liefst nu meteen 9.04.

Slim idee of niet?

timmy

  • Gast
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/10, 21:01:45 »
ALs hij niet erg nieuw is zou ik zelfs 8.04 aanraden die is LTS en stabieler. Als je computer wel nieuw is, 8.10 doen, want zelf vind ik Jaunty nog niet helemaal geweldig...

timmy

  • Gast
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/10, 21:04:23 »
Trouwens, op http://www.ubuntu.com/testing/ staat dat Alpha 6 er nog niet eens is  ;)

DarkEra

  • Gast
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/10, 21:25:49 »
Als je een goed en stabiel systeem wil hebben zou ik persoonlijk niet beginnen aan een Alpha versie. Men kan in deze test versies nog een hoop problemen tegenkomen daar het nog steeds in ontwikkeling is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/10, 22:13:51 »
Men kan in deze test versies nog een hoop problemen tegenkomen
Nee, je komt problemen tegen, de vraag is alleen wanneer.
Alleen voor doorgewinterde gebruikers, die graag testen en het niet erg vinden wanneer een systeem problemen krijgt is het aan te raden.
Zelf doe ik het alleen om van te leren, maar afgelopen weekeinde ging het echt fout, gelukkig had ik nog een werkende partitie........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/10, 22:30:09 »
ik heb weinig zin om over een maand het systeem weer volledig op de schop te moeten gooien. Ik installeer dan het liefst nu meteen 9.04.
Neem gerust 8.10. Eind april zal er in de update-manager een melding komen als de nieuwe 9.04 versie beschikbaar is. Er zal dan ook een knop zichtbaar worden waarmee je de upgrade kan uitvoeren. Behalve dat je wat tijd kwijt bent aan downloaden en installeren is dit verder eenvoudig.
De ubuntu filosofie is dat je 1 keer installeert en daarna steeds een upgrade kan doen.

Het is zeker niet de verwachting dat je "systeem weer volledig op de schop moet". Het enig wat zou kunnen is dat je nieuwe hardware Zo nieuw is dat het niet door 8.10 wordt ondersteund maar wel door 9.04. Maar dat zal wel erg veel pech zijn.  :(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline woteb

  • Lid
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/10, 22:57:03 »
Neem gerust 8.10. Eind april zal er in de update-manager een melding komen als de nieuwe 9.04 versie beschikbaar is. Er zal dan ook een knop zichtbaar worden waarmee je de upgrade kan uitvoeren. Behalve dat je wat tijd kwijt bent aan downloaden en installeren is dit verder eenvoudig.
De ubuntu filosofie is dat je 1 keer installeert en daarna steeds een upgrade kan doen.

Het is zeker niet de verwachting dat je "systeem weer volledig op de schop moet". Het enig wat zou kunnen is dat je nieuwe hardware Zo nieuw is dat het niet door 8.10 wordt ondersteund maar wel door 9.04. Maar dat zal wel erg veel pech zijn.  :(
Een dergelijke werkwijze werkt goed als je verder geen exotische pakketten van andere bronnen installeert. Doe je dat wel, dan gaat een upgrade meestal de mist in en kun je beter een 'fresh install' uitvoeren.
Het is sowieso verstandig om je /home op een aparte partitie te zetten, dan blijf je met iedere nieuwe installatie je eigen bestanden en instellingen behouden. Zo kun je in principe ook andere distributie proberen, bijv. Debian of OpenSuSE installeren, en dan bijv. weer terugkeren naar Ubuntu. Je /home partitie bevat dan al je (desktop) instellingen en mail enz.
Zo ben ik op deze manier zonder probleem van Ubuntu naar Debian gegaan en alles werkt onder Debian zoals ik dat onder Ubuntu ook heb draaien. Als ik wil kan ik een image van Ubuntu terugzetten, en dan draait alles onder Ubunru zoals ik dat nu onder Debian heb draaien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/10, 23:08:09 »
Helemaal mee eens, een aparte /home is altijd verstandig.
Wellicht komt dat nog eens standaard als optie in Ubuntu http://brainstorm.ubuntu.com/idea/5390/
Klik links bovenin op Documentatie

Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/10, 23:22:09 »
Ik werk altijd met een aparte /home, enigste nadeel is dat je als je meerdere gebruikers hebt, deze na de installatie opnieuw in moet voeren met add user. Ondanks dat je bij installatie gevraagd wordt of je profielen mee wilt nemen, middels de aanvink hokjes. Wie weet bij een volgende uitgave dit verholpen wordt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline woteb

  • Lid
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/10, 23:45:30 »
Ik werk altijd met een aparte /home, enigste nadeel is dat je als je meerdere gebruikers hebt, deze na de installatie opnieuw in moet voeren met add user. Ondanks dat je bij installatie gevraagd wordt of je profielen mee wilt nemen, middels de aanvink hokjes. Wie weet bij een volgende uitgave dit verholpen wordt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Dat is een kwestie van een script draaien....
Voorbeeld van mijn situatie:

#!/bin/sh
useradd -m -k /etc/skel -g users moeder
useradd -m -k /etc/skel -g users marieke
useradd -m -k /etc/skel -g users willemien
useradd -m -k /etc/skel -g users geralda
useradd -m -k /etc/skel -g users gast

mkdir /mnt/home && chmod 0777 /mnt/home
mkdir /mnt/spinakker && chmod 0777 /mnt/spinakker
mkdir /mnt/archief && chmod 0777 /mnt/archief
mkdir /mnt/school && chmod 0777 /mnt/school
mkdir /mnt/usb && chmod 0777 /mnt/usb
mkdir /mnt/disk && chmod 0777 /mnt/disk
mkdir /lokaal && chmod 0777 /lokaal

gpasswd -a vader users && gpasswd -a moeder users &&gpasswd -a marieke users && gpasswd -a willemien users && gpasswd -a geralda users && gpasswd -a gast users

gpasswd -a vader audio && gpasswd -a moeder audio && gpasswd -a marieke audio && gpasswd -a willemien audio && gpasswd -a geralda audio && gpasswd -a gast audio

gpasswd -a vader cdrom && gpasswd -a moeder cdrom && gpasswd -a marieke cdrom && gpasswd -a willemien cdrom && gpasswd -a geralda cdrom && gpasswd -a gast cdrom

chgrp -R users /media && chgrp -R users /mnt

Dit script maakt de users moeder, marieke, willemien, geralda en gast aan (vader bestaat al) en maakt alle leden automatisch lid van één groep, de users die ik ook op de server heb draaien. Tevens wordt het 'skelleton' uit /etc gekopieerd naar de home directories van de aangemaakte gebruikers. Het maakt een paar extra mount directories aan (alles wordt daar gekoppeld (mounten) aan de server) en maakt de groepsaccounts aan (ook voor vader indien nodig) en tenslotte kunnen de gebruikers de directories /mnt en /media benaderen met de volle rechten.
Het enigste wat ik dan moet doen is de passwords voor iedere gebruiker handmatig invoeren. Tsja... het zijn er in mijn situatie vijf...
« Laatst bewerkt op: 2009/03/10, 23:49:07 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline kihid

  • Lid
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/11, 12:54:57 »
woteb,,

leg mij a.u.b. eens uit woteb waarom het bij mij altijd problemen heeft opgeleverd als ik een andere distro probeer met een en dezelfde /home.
Daar staan toch verborgen mappen in en configuratie bestanden en die hebben bij mij nog steeds voor vreemde problemen gezorgd.
Of moet ik als ik een andere distro installeer op de aparte /home eerst de verborgen mappen en bestanden deleten?

Echter GEEN aparte /home (wel regelmatig back-uppen) is volgens mij "beter"en het systeem is volgens mij ook "sneller".

Of zie en ervaar ik dit verkeerd?
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/11, 13:25:05 »
GEEN aparte /home (wel regelmatig back-uppen) is volgens mij "beter"en het systeem is volgens mij ook "sneller".

Of zie en ervaar ik dit verkeerd?

Of het "beter" is, weet ik niet. Ik heb alleen bij de laatste desktop-install gekozen voor géén aparte /home partitie, maar in de /home dir symbolische links geplaatst naar mijn data schijf.

Ik krijg inderdaad het gevoel dat het iets sneller is, zeker bij het booten. Ik kom er alleen heel langzaam achter dat symbolische links zich toch niet helemaal gedragen als "gewone" mappen... maar bij een test-pc met regelmatige installaties van nieuwe versies zou ik zonder meer (weer) gaan voor een aparte /home partitie.

Re: 9.04 Alpha 6 of 8.10 installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/11, 13:28:38 »
Je kunt vanaf 8.10 gewoon upgraden naatr 9.04. Dat kan zelfs vanaf 8.04, al dan wel met een tussenstap via 8.10.