Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One  (gelezen 1263 keer)

Offline schep

  • Lid
Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Gepost op: 2012/03/20, 15:27:05 »
Hallo,

Heb Ubuntu een tijd gebruikt, ben toen vanwege werk naar alleen W7 gegaan, maar wil nu graag weer (een jaar of twee later) terug naar een dual boot systeem. Ik ga ervan uit dat de handelingen voor het instellen van Dual Boot nog dezelfde zijn (of in ieder geval goed gedocumenteerd), dus verwacht daar geen problemen. Echter vóórdat ik ga installeren hoop ik dat de volgende vragen te kunnen beantwoorden. (heb al gezoekt in de history, maar kon niets vinden)

1.
Ik wil graag in Ubuntu aan mijn bestanden kunnen werken, kunnen overschakelen naar Windows en daar verder kunnen werken en vice versa.

Ik gebruik sinds kort in Windows 7 Ubuntu One, ben erg tevreden en zou hier graag in beide OSsen mee verder gaan. U1 zou in theorie een makkelijke manier kunnen vormen, het bovenstaande te bereiken. Echter werkt Ubuntu One in Windows (ook in Ubuntu?) alleen met de standaard 'home' mappenstructuur. Twee jaar geleden sloeg ik mijn bestanden op een aparte datapartitie op. Op die manier kon ik er zonder problemen zowel via windows als onder Ubuntu toegang tot krijgen. Als ik opnieuw op die manier zou werken, zou ik in Windows 7 niet gebruik kunnen maken van Ubuntu One. (tenminste niet voor het continue synchroniseren van mijn belangrijkste data).

Hierbij dus mijn belangrijkste vraag: Kan ik U1 zo instellen dat hij automatisch de 'home' bestandsmappen van Ubuntu synchroniseert met de 'home' bestandsmappen van Windows, zodat ik op bovenstaande manier kan werken?

Als dit niet mogelijk is (ik heb er nergens iets over kunnen vinden en lijkt mij gecompliceerd, omdat de mappenstructuur anders is (?). Is dan het gebruiken van een aparte partitie voor bestanden - zoals ik dat twee jaar geleden deed - de beste manier om vanuit beide OSsen gemakkelijk toegang te hebben tot dezelfde bestanden?

2.
Ondersteunt de nieuwe Ubuntu 12.04 mijn oude videokaart de ATI Radeon 2300 HD?

3.
Hoe groot zal ik mijn Ubuntu-partitie maken om goed met 12.04 te kunnen werken en nieuwe programma's te kunnen installeren in het geval ik mijn data niet op diezelfde partitie bewaar, maar apart opsla?

Hartelijk dank voor de hulp, ik verheug me erop weer met Ubuntu te gaan werken.

Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/20, 15:58:12 »
Het antwoord op punt 1 is dropbox installeren op beide os'en :D

Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/20, 16:14:43 »
Het makkelijkste vind ik zelf om een NTFS-datapartitie te hebben voor beide systemen. In Ubuntu maak je dan symbolische links voor de mappen als Muziek, Video, Afbeeldingen etc. Nog een aparte /home is ook niet heel erg nodig (ook niet verboden uiteraard) omdat je belangrijkste data toch al op een aparte partitie, los van / staat. Qua grootte van de Ubuntupartitie (er vanuitgaande dat de meesta data dus op een andere partitie staat) denk ik dat je met 30 GB wel goed zit, maar je kan met veel minder uit de voeten.

Zelf heb ik 16 GB toegewezen voor Ubuntu om programma's in te installeren. Dat is op zich groot genoeg maar deze partitie is nu toch wel voor 60% al weer bezet na een maandje gebruik van deze installatie. m.a.w. neem maar iets meer :P

Echt belangrijke documenten zou ik sowieso in Dropbox en/of Ubuntu One opslaan als extra backup.

Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/20, 16:57:45 »
Het antwoord op punt 1 is dropbox installeren op beide os'en :D

Ubuntu One heeft ook een Windows-client ;)

Offline schep

  • Lid
Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/20, 17:52:16 »
Bedankt voor de feedback.

Voor vraag 1:
Dat is goed nieuws! U1 kan dus de home directories van Windows en Ubuntu automatisch met elkaar synchroniseren, zodat ik als ik een bestand bewerk onder Ubuntu en synchroniseer, ik bij opstarten van Windows en synchronisatie van U1 verder kan werken vanuit mijn home in windows? (met home bedoel ik de standaard documentenstructuur - / bij Ubuntu en 'mijn documenten bij Windows).

@ Erik1984: ondanks het gemak van U1, gebruik jij dus toch een aparte data-partitie (zoals ik ook al twee jaar geleden deed)? Kan ik dan vanuit Ubuntu de bestanden op deze partitie met U1 laten synchroniseren? Vanuit Windows lukt dit niet, weet ik uit ervaring, omdat U1 in Windows alleen de home-directories synchroniseert.

Voor vraag 2 heb ik nog geen antwoord, maar misschien moet ik dan op het andere forum zijn.

Voor vraag 3: 30 GB.

Bedankt voor alle snelle antwoorden!


Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/20, 20:02:47 »
Alleen heeft U1 gratis maar 5 GB, dus dat is alles wat er te synchroniseren valt. Op=op, tenzij je wilt betalen.

Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/20, 20:32:00 »
Bedankt voor de feedback.

Voor vraag 1:
Dat is goed nieuws! U1 kan dus de home directories van Windows en Ubuntu automatisch met elkaar synchroniseren, zodat ik als ik een bestand bewerk onder Ubuntu en synchroniseer, ik bij opstarten van Windows en synchronisatie van U1 verder kan werken vanuit mijn home in windows? (met home bedoel ik de standaard documentenstructuur - / bij Ubuntu en 'mijn documenten bij Windows).

@ Erik1984: ondanks het gemak van U1, gebruik jij dus toch een aparte data-partitie (zoals ik ook al twee jaar geleden deed)? Kan ik dan vanuit Ubuntu de bestanden op deze partitie met U1 laten synchroniseren? Vanuit Windows lukt dit niet, weet ik uit ervaring, omdat U1 in Windows alleen de home-directories synchroniseert.

Voor vraag 2 heb ik nog geen antwoord, maar misschien moet ik dan op het andere forum zijn.

Voor vraag 3: 30 GB.

Bedankt voor alle snelle antwoorden!



Het is vooral wat Vistaus zegt, ik heb wel wat meer dan 5GB aan data die ik wil delen tussen Windows en Ubuntu  :D Alleen al aan muziek minstens 10x zoveel. Dan is een aparte partitie volgens mij toch echt het handigst. Een klassieke oplossing misschien maar daarom nog geen slechte ;) Wat betreft het synchronisatie-aspect vind ik zo'n datapartitie dus afdoende, immers je hebt dan ook automatisch dezelfde bestanden in Win en Ubuntu omdat je in dezelfde mappen werkt. U1 en Propbox vind ik dan weer erg fijn om die paar belangrijke documenten (denk bijvoorbeeld aan een scriptie) ergens offsite te bewaren en vanaf alle PCs met browser bij te kunnen.

Offline schep

  • Lid
Re: Van Windows 7 naar Dual Boot met gebruik Ubuntu One
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/20, 21:58:01 »
@Erik1984, helder. Een aparte datapartitie lijkt niet slecht. Moet ik die paar belangrijke bestanden (daarvoor is idd 5GB genoeg) dan wel in de '/' directory in Ubuntu plaatsen, of kan ik vanuit Ubuntu elke locatie aan Ubuntu1 koppelen (zoals dat niet vanuit Windows kan)?