Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater  (gelezen 48226 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Gepost op: 2013/06/30, 13:14:49 »
Hallo allemaal.

Gisteren heb ik bij de Aldi een Envivo WiFi-repeater gekocht. Eerst de handleidng doorgelezen, en nadien alles zo goed mogelijk ingesteld. Dus niet helemaal goed. Vanochtend probeerde ik het opnieuw; met een lankabel, en dan krijg ik elke de melding; bekabeld netwerk, verbinding verbroken, en wat ik ook probeer, het bekabeld netwerk aan die repeater kom ik niet op. IK werk met een laptop, waar Ubuntu 12.04 LTS op staat. ik heb de repaeter al een paar maal gereset, maar tot op heden geen succes. Weet een van jullie hoe ik via de repeater weer het bekabeld netwerk op kom??

Vr.gr.

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2013/07/14, 19:39:21 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/30, 13:20:30 »
Een repeater is technisch een slechte oplossing, want je verliest sowieso de helft van je internetsnelheid.... de draadloze kaart van de repeater moet de bandbreedte immers tegelijkertijd ontvangen en doorgeven. Daardoor hou je maar de helft van de oorspronkelijke bandbreedte over.

Met het inzetten van een tweede router behoud je wel de volle snelheid van je internet, en je bent meestal nog goedkoper uit ook: https://sites.google.com/site/computertip/tweederouter

Ik raad aan om die repeater terug te brengen naar de Aldi (als dat nog kan...), en bijvoorbeeld dit goedkope en goede routertje aan te schaffen:
http://tweakers.net/pricewatch/277611/tp-link-tl-wr740n.html

Als je geen kabel kunt trekken tussen router 1 en router 2, dan kun je van router 2 een draadloze ethernetbrug (wireless ethernet bridge) maken:
https://sites.google.com/site/computertip/tweederouter#TOC-Tweede-router-als-draadloze-ethernetbrug-wireless-ethernet-bridge-

Heb je ter plaatse van de "brug"router 2, ook nog draadloos internet nodig, dan kun je desgewenst een derde router aansluiten op "brug"router 2. Dat is technisch de beste oplossing, en al met al ben je nog steeds voor een paar tientjes klaar. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 15:43:43 door Pjotr »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/30, 13:50:22 »
Pjotr, ik heb de Wolfgang repeater die in principe niet veel verschilt van de Envivo, lijkt mij. Grappig is dat het eigenlijk gewoon een router is, met beroerde antenne. Je kunt hem als ethernet bridge inzetten, en hij kan ook gewoon als router dienen. Beetje jammer is natuurlijk het gebrek aan een goede antenne, maar het is dus geen *echte* repeater.

De webinterface zegt ook 'WiFi router'.

Re: ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/01, 10:01:05 »
Altijd als ik een wifi router of repeater gebruik bekijk ik de antenne, en indien dit weer zo'n mini ding is vervang ik die meteen voor een antenne van 5 db  of indien nodig 8 db versterking.

@jabuca
Kijk even in de handleiding hoe je hem moet resetten naar de fabrieks instellingen.
Vaak is dat de resetknop 10 seconden of langer ingedrukt houden.

Andere mogelijkheid om erop te komen is:
*. Kijk in je router welk IP adres de repeater gekregen heeft, zodra je dit weet kan je draadloos via de browser inloggen op de repeater.

De volgende keer dat je begint met instellen in je router kijken tot waar de DHCP zijn IP adressen uitdeelt.
Als dit is van 192.168.1.100  tot 192.168.1.200  dan geef je de repeater (of wat je wilt aansluiten) een vast IP adres boven de 192.168.1.200.
Dus bijvoorbeeld 192.168.1.201 of 192.168.1.202 nu weet je zeker welk IP adres het apparaat heeft en kan je er altijd nog met de browser opkomen.
Je kan ook onder de 192.168.1.100 werken, echter altijd even kijken welk IP adres de router zelf heeft e n let ook altijd op de Gateway naar je router.

Mocht je de volgende keer weer zoiets willen kopen en een kwaliteit repeater willen hebben dan moet je deze kopen:
http://www.wifishop.nl/engenius-erb9250-universele-300-mbps-wifi-versterker/pid=25978?q=erb9250&cat=suggest
Deze Engenius ERB9250 Universele 300Mbps wifi-versterker is echt goed en probleemloos.

Om in Pjotr zijn straatje te komen.
Dit ding is 300Mbps dus in wezen 30MBps waardoor je effectief maar 15MBp overhoud.
Dit kan snel genoeg zijn als je router en je internet toch niet zo snel is.
Is dit wel het geval en wil je hogere snelheden dan zul je Pjotr zijn advies moeten overnemen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jabuca

  • Lid
Re: ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/01, 14:08:25 »
Pjotr, Timo en Gandyman, allemaal vriendelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen. Het irriteerde mij mateloos dat ik via Ubuntu de kabelverbinding niet weer aan de praat kon krijgen. Dus ten einde raad via een Windows-bakkie een beetje aan het stoeien geweest, nu werkt de bekabelde verbinding, maar de repeater nog niet. Vanochtend even gebeld naar Belgie, en wat blijkt, de handleiding (die ik had) was niet goed/compleet. Er wordt vanmiddag een nieuwe verzonden via e-mail.

Met vriendelijke groet,

jabuca   :)
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/03, 19:33:13 »
Ik heb gisteren dezelfde repeater (bij mijn broer) geïnstalleerd. Was wel even tricky maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing ging het wel ha ha. Je moet (zoals beschreven in de handleiding) tijdelijk internet verbindingen verbreken (draadloos wifi uitzetten = meestal knopje voor aanwezig). Daarna tijdelijk vaste ip adressen instellen (zie handleiding) in je netwerk adapter (LAN) om vervolgens via de webbrowser naar de setup te gaan.
In de setup selecteer de "repearter" mode en je selecteer je wifi netwerk en hij doet het. Na het instellen wel even de LAN adapter weer terug zetten op automatisch (en door dhcp laten uitdelen) en draadloos wifi weer aanzetten.

In de handleiding staan uiteraard alleen Windows voorbeelden over hoe je een vast ip adres moet instellen. In Ubuntu kun je via je netwerk icoon (rechts bovenin) en dan naar 'verbindingen bewerken' ook in het desbetreffende scherm. Daarna is het een kwestie van de juiste adapter te selecteren en handmatig ip adressen instellen (dezelfde als de handleiding).

Succes met het instellen !

Groeten van Karel,


Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline jabuca

  • Lid
Re: ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/14, 19:38:18 »
Hallo allemaal.

Na een week van proberen etc. (de resetknop deed het niet)  heb ik het apparaat terug gebracht, en mijn geld terug gekregen. Afgelopen week heb ik de Sitecom Wi-fi range extender N300 300 Mbps, eenvoudige handleiding, en eenvoudig te installeren, zelfs in het Nederlands.

Met vriendelijke groet,

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/15, 10:11:23 »
Sitecom is geen wereldmerk, maar goed dat er uitgebreid garantie is in NL,  =D

En als het maar werkt voor je, dan is het goed.  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan

  • Lid
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/13, 23:58:05 »
Pjotr, ben nieuw op dit forum omdat ik vorige week ook zo'n ding bij de aldi heb gekocht en via google hier op uit kwam omdat dat "ding" niet functioneert ondanks dat ie wel goed is aangemeld bij mn huidige router, een pleuris ding dus.
Nu heb ik het hele verhaal gelezen van jouw uitleg van "
Als je geen kabel kunt trekken tussen router 1 en router 2, dan kun je van router 2 een draadloze ethernetbrug (wireless ethernet bridge) maken" waaruit mijn volgende vraag ontstaat; kan router 2 router 1 wel bereiken als ik router 2 op zolder plaats, router 1 bevindt zich in de meterkast.

Groet Johan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/14, 00:09:05 »
kan router 2 router 1 wel bereiken als ik router 2 op zolder plaats, router 1 bevindt zich in de meterkast.
Dat hangt ervan af, of beide routers voldoende straalkracht hebben om die afstand te overbruggen. En hoeveel hindernissen (gewapend beton, ....) de straal moet overwinnen. Ik schat de kans dat je een stabiele verbinding kunt opbouwen, op 50 %.

Enfin, voor twee tientjes heb je zo'n tweede routertje, en kun je het eens proberen.... Als het niet gaat, breng je 'm gewoon terug naar de winkel.
http://tweakers.net/pricewatch/277611/tp-link-tl-wr740n.html

Offline Johan

  • Lid
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/14, 00:15:56 »
oke stel dat het niet gaat, heb je dan een andere oplossing?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/14, 09:54:23 »
Dan kun je de wat duurdere oplossing proberen van internet via het lichtnet:
https://www.sitecom.com/nl/homeplugs

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/14, 10:01:23 »
Indien Wifi bij jouw thuis een slechte optie is door allerhande zaken, denk ook aan een verzadiging van wifi omdat de hele buurt de ether zit te vervuilen, dan kan je nog eens denken aan ethernet over je 220v draden of wat Devolo bedacht heeft, de ethernet over je huis installatie en wifi in de kamers waar je het nodig hebt, zo zit je altijd een paar meter verwijdert van een accespiont wat een goed resultaat geeft.
Bekijk het hier meer eens: http://www.routershop.nl/devolo-dlan-500av-roaming-wifi-networking-kit-set-van-drie-stuks/pid=28905

Dan ben je in ieder geval af van het gedoe zoals pjotr beschreef:
Citaat
Dat hangt ervan af, of beide routers voldoende straalkracht hebben om die afstand te overbruggen. En hoeveel hindernissen (gewapend beton, ....) de straal moet overwinnen. Ik schat de kans dat je een stabiele verbinding kunt opbouwen, op 50 %.

En nogmaals, al het wifi gebeuren is een soort veredeld kinderspeelgoed en consumenten zooi, dus verwacht nooit wonderen.

De (Senau) Engenius ERB9250 repeater die ik hierboven omschreef doet zijn werk goed en ook als je met meerdere mensen zit te rommelen op de wifi merk je niets van het probleem dat je maar op de halve snelheid zit te werken, zoals pjotr eerder omschreef.
Ik denk zelf dat dit probleem heel langzaam verleden tijd begint te worden?? maagoe.....

Houd er altijd rekening mee dat het tientjes spul echt weggooi spul is van zeer lage kwaliteit...
TP-Link is leuk speelgoed je kan er veel mee rommelen en met name de TL-WR1043ND is gewild omdat je er ook Open-WRT en DD-WRT erop kan zetten wat voor veel speelplezier kan zorgen.
Echter de eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat de kwaliteit ietwat te wensen overlaat, veel mensen, waaronder ikzelf, hebben het apparaat al open gemaakt en de chips voorzien van koelribben omdat de warmte zorgt voor een onstabiel apparaat.
Waarom TP-Link dit niet doet is mij een raadsel, want ze sparen nu misschien wel €0,50 uit maar ze krijgen nu wel klagende klanten....

enyway zomaar een voorbeeld van een goedkoop apparaat, dit zal je niet snel meemaken bij een Senau of Enginius die 4x of 5x zo duur zijn.

Alle leuke leerzame dingetjes over de TL-WR1043ND kan je hier lezen..: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1458045/0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/14, 11:06:35 »
"En nogmaals, al het wifi gebeuren is een soort veredeld kinderspeelgoed en consumenten zooi, dus verwacht nooit wonderen."

Nu nog wel ja, maar dat gaat veranderen. Hier in Almere bijv. hebben we al een openbaar WiFi-netwerk maar binnen 5 jaar gaan via diezelfde WiFi ook o.a. de stoplichten en straatverlichting enzo worden aangestuurd. Of het slim is weet ik niet maar als dat allemaal mogelijk is dan is het zeker geen kinderspeelgoed, laat staan zooi.

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/14, 11:26:47 »
"En nogmaals, al het wifi gebeuren is een soort veredeld kinderspeelgoed en consumenten zooi, dus verwacht nooit wonderen."

Nu nog wel ja, maar dat gaat veranderen. Hier in Almere bijv. hebben we al een openbaar WiFi-netwerk maar binnen 5 jaar gaan via diezelfde WiFi ook o.a. de stoplichten en straatverlichting enzo worden aangestuurd. Of het slim is weet ik niet maar als dat allemaal mogelijk is dan is het zeker geen kinderspeelgoed, laat staan zooi.

Mogen ze wel mee uitkijken http://www.youtube.com/watch?v=DFZ5c2m0HSY
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/14, 20:28:06 »
Openbaar wifi netwerk in Almere?
Nog nooit wat van gemerkt. Zeker alleen in stad  :|........wat heb je daar nu aan als je daar niet woont. :o

Ja, in 'CityMall Almere' en in 'De Nieuwe Bibliotheek', daar zijn de twee grote openbare WiFi-netwerken. Maar dat wordt langzamerhand dus ook door de rest van de stad (heel Almere dus) gelegd om o.a., zoals ik al zei, stoplichten enzo te gaan bedienen.

Offline Johan

  • Lid
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/15, 00:54:21 »
Pjotr; moet je dan gedraad vanaf de homeplug naar je pc of tablet of kan dat ook draadloos? draadloos heeft wel mijn voorkeur, kan ik op zolder op de launchbank hangen zonder draden tussen mn benen  :)

Gandyman; jouw link aangetikt van de erb9250 maar die kom ik niet tegen....maar die devolo is ook nog een optie aangezien ik ook in de veranda (achter in de tuin) geen goed bereik heb.

Kortom, in de meterkast een experia router van kpn op glasvezel, op de begane grond in huis prima wifi bereik maar op zolder en in de tuin dus slecht/niet.

afijn ik ga me hier nog es ff in verdiepen, bedankt voor de reactie's in ieder geval,

een wifi groet van Johan.

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/15, 15:57:29 »
"En nogmaals, al het wifi gebeuren is een soort veredeld kinderspeelgoed en consumenten zooi, dus verwacht nooit wonderen."

Nu nog wel ja, maar dat gaat veranderen. Hier in Almere bijv. hebben we al een openbaar WiFi-netwerk maar binnen 5 jaar gaan via diezelfde WiFi ook o.a. de stoplichten en straatverlichting enzo worden aangestuurd. Of het slim is weet ik niet maar als dat allemaal mogelijk is dan is het zeker geen kinderspeelgoed, laat staan zooi.

Via Wifi kan je nu ook de duvel en zijn ouwe moer besturen, maar dat wat te koop is en blijft consumenten spul en tis allemaal hobbyisme....
Ik heb degelijk spul en kan met gemak een verbinding over 6 kilometer opzetten ook in het 5 Ghz gebied, 20 kilometer is ook haalbaar, maar dat zegt nix.

Het is en blijft onbetrouwbaar door allerhande factoren, dus welke randdebiel daar in Almere stoplichten en lantarenpalen met Wifi wil gaan bedienen van ons belastinggeld moeten ze direct ontslaan en opsluiten in Den Dolder.
Dat is weer zo'n kansloos project van een ambtenaar die ff punten wil scoren en minstens 2 miljoen euri wil vernietigen...  :evil:

En als in jouw optiek iets geen zooi of kinderspeelgoed is omdat je er lantarenpalen en stoplichten mee kan bedienen of andere rariteiten kan ik geen hoog gewicht toekennen aan jouw mening.  =D

In de modelbouw besturen we al sinds 1960 allerhande zaken zoals vliegtuigen, boten enz enz.
en al in 1970 konden we met gemak alles draadloos bedienen, ja zelfs een lampje aan en uit zetten.....
En dat ging niet over die zogenaamde high tech Wifi maar gewoon over de 27mc....  =D =D

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/15, 20:14:00 »
Het is en blijft onbetrouwbaar door allerhande factoren, dus welke randdebiel daar in Almere stoplichten en lantarenpalen met Wifi wil gaan bedienen van ons belastinggeld moeten ze direct ontslaan en opsluiten in Den Dolder.
Dat is weer zo'n kansloos project van een ambtenaar die ff punten wil scoren en minstens 2 miljoen euri wil vernietigen...  :evil:

Ambtenaar? Je bedoelt gemeenteraad? De gemeenteraad is met dit idee gekomen en gaan het nog uitvoeren ook. WiMove legt het nieuwe netwerk (wat dus het oude vervangt) aan en dat is dit najaar al klaar. Binnen 5 jaar zijn daar ook alle stoplichten en lantaarnpalen enzo op aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 20:15:56 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/15, 21:37:45 »
Binnen 5 jaar zijn daar ook alle stoplichten en lantaarnpalen enzo op aangesloten.
Zorg dat je voor die tijd je rijbewijs hebt gehaald....  :P

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/15, 21:49:54 »
Binnen 5 jaar zijn daar ook alle stoplichten en lantaarnpalen enzo op aangesloten.
Zorg dat je voor die tijd je rijbewijs hebt gehaald....  :P

Haha, ja daar zorg ik wel voor hoor =D

Offline Johan

  • Lid
Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/15, 22:12:34 »
Grappig om te lezen van dat geneuzel daar in Almere maar ik heb daar nix aan.......

gloet'n Johan

Re: Opgelost ENVIVO WI-FI Repeater
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/15, 22:19:28 »
Grappig om te lezen van dat geneuzel daar in Almere maar ik heb daar nix aan.......

gloet'n Johan

Dat begrijp ik, maar in plaats van dat je dan ook even reageert op de posts daarboven die je heel veel tips geven waar je wel wat aan hebt...