Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Python] equivalent C functie getchar() gezocht  (gelezen 1481 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
[Python] equivalent C functie getchar() gezocht
« Gepost op: 2009/12/03, 17:04:34 »
Hallo allemaal.

Ik ben net begonnen met Python, via de goede vertaling van het boek Think Python op deze website. Echter, ik zoek een equivalent voor de C functie getchar() om de uitvoer van simpele scripts te kunnen bekijken.

Alvast bedankt.

Re: [Python] equivalent C functie getchar() gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/03, 17:19:46 »
Ge kunt dit op het einde van uw script zetten. raw_input wacht op input van de gebruiker.

raw_input("Druk op een toets om af te sluiten.')

Offline Joshua822

  • Lid
Re: [Python] equivalent C functie getchar() gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/03, 17:58:34 »
Bedankt ! :)

Trouwens, nu ik toch dit draadje open heb, heb ik al meteen een vraag. Wat doet de expressie "x" in een gewoon script en met een variabel "x" ? Als je het rechtstreeks uitvoert in Python IDLE, krijg je de waarde van de variabel "x", maar als ik het in een script uitvoer krijg ik geen uitvoer.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: [Python] equivalent C functie getchar() gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/03, 20:50:12 »
De gewone python shell & de IDLE shell tonen na elke opdracht de waarde van het object dat de opdracht teruggeeft (in feite wordt na elke instructie object.__repr__() afgedrukt, waarbij object het teruggegeven object is), tenzij die teruggeefwaarde ("return value") het object None is (tenzij er niks teruggegeven wordt m.a.w.).

In een script wordt dat uiteraard niet na elke lijn uitgeprint, het zou nogal vervelend zijn om je script te gebruiken anders.  ;)

>>> x = 1
>>> def f():
...     x
...
>>> f()
>>>

Als je een variabele op een lijn in een script (of in een functie) zet gebeurt er dus gewoon niks (meer zelfs, die lijn wordt gewoon weggeoptimaliseerd door de bytecode-compiler).
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact