Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vreemde partitie(s) na installatie met erase disk  (gelezen 1099 keer)

Offline janhalkes

  • Lid
vreemde partitie(s) na installatie met erase disk
« Gepost op: 2021/04/24, 15:14:22 »
Mijn harde schijf had om verschillende redenen meerdere partities. Ik wil nu met een schone lei beginnen. Als ik bij de installatie (met Ubuntu-Mate 64bits USB stick) koos voor de derde optie "something else" kreeg ik dit overzicht van partities:
Device         Type                Size                    Used                System
/dev/sda
  /dev/sda1 ntfs                 419 MB                 218 MB          Windows 7     
  /dev/sda2 ntfs                 159788 MB          64415 MB
  /dev/sda4 fat32                537 MB                 33 MB
  /dev/sda7 ext4                 14320 MB            10520 MB     Ubuntu 20.04.1 LTS (20.04)
  /dev/sda5 linux-swap           5998 MB              unknown
  /dev/sda6 ext4                  139004 MB          10216 MB
Device for boot loader installation:
/dev/sda ATA TOSHIBA MK3265GS (320.1 GB)
Ik durfde hier niet verder te gaan omdat ik bang was de boot loader te overschrijven en dan misschien niet meer te kunnen opstarten. Daarom ging ik een stap terug en koos de tweede optie "Erase Disk en install Ubuntu Mate". Met het programma Disks (Schijven) zie ik nu de nieuwe partities als volgt omschreven:
(in het 1º vak) Filesystem, Partition 1, 537 MN FAT
(in het 2º vak, bovenaan) Extended Partition, Partition 2, 320 GB
(in het 2º vak onderaan) Filesystem, Partition 5, 320 GB Ext4
Het programma geeft bij deze vakken de volgende specificaties:
(1º vak)
  Size: 537 MB - 536 MB free (0,2% full)
 Device: /dev/sda1
 UUID 6F69-C8FF
 Partition Type W95 FAT32 (Bootable)
 Contents FAT (32-bit version) -- Mounted at /boot/efi
(2º vak, bovenaan)
  Size 320 GB
 Device /dev/sda2
 Partition Type Extended
 Contents Extended Partition
(2º vak, onderaan)
 Size 320 GB -- 304 GB free (4,8% full)
 Device /dev/sda5
 UUID (dat wil je niet weten?)
 Partition Type Linux
 Contents Ext4 (version 1.0) -- Mounted at Filesystem Root

Mijn vragen:
Heeft deze Partition 1 nog wel zin? Zou ik die mogen overschrijven bij een nieuwe installatie op /dev/sda via Something Else?
In het 2º vak staan twee verschillende partities sda2 en sda5 maar het lijkt mij toch één en dezelfde te zijn, de totale omvang van de schijf is immers maar 320 GB. Is dit wel helemaal goed gegaan of toch beter Something Else proberen, maar hoe dan precies?


Offline bart85

  • Lid
Re: vreemde partitie(s) na installatie met erase disk
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/24, 18:38:13 »
De eerste partitie is een efi partitie. Die moet je niet weghalen.

https://help.ubuntu.com/community/UEFI
« Laatst bewerkt op: 2021/04/24, 18:41:00 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: vreemde partitie(s) na installatie met erase disk
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/24, 20:56:15 »
Dat klopt helemaal, die EFI partitie (/dev/sda4 in je huidige build) is heel belangrijk en moet vervangen worden met /dev/sda1 als EFI-partitie.
Dat gezegd hebbende snap ik niet helemaal waarom er een extended partition gemaakt wordt. Dat zou niet moeten... Heb je toevallig een extra home partitie of zo?

Offline Gamer

  • Lid
Re: vreemde partitie(s) na installatie met erase disk
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/24, 21:13:07 »
Zo te zien in je eerste opsomming, heb je nu een dual boot met Windows 7 en Ubuntu 20.04
Als je Windows 7 nog wil behouden, dan moet je niet kiezen voor de opie "Erase Disk en install Ubuntu Mate" Hiermee word de geheele schijf gewist. Dus alle data en patieties worden verwijderd.

In je tweede opsomming staat hoe de schijf er uit gaat zien, als hij opnieuw word ingedeeld.
(1º vak)
Is een efi partitie. Zoals bart85 dat ook al zegt.
(2º vak, bovenaan)
Is een extended partitie. Die je dan weer kan opdelen in kleinere stukken.
2º vak, onderaan)
Is de werkelijke schijf waar je dan data op kan zetten.

En omdat je de extended partitie niet opdeeld in meerdere stukken, is deze dus even groot.
En dat heeft ook te maken met de manier hoe linux tegenwoordig omgaat met het aan maken van patities. Doordat harde schijven steeds groter worden kan je op deze manier, meer verschillende patities aanmaken dan voorheen.


Offline janhalkes

  • Lid
Re: vreemde partitie(s) na installatie met erase disk
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/25, 00:01:56 »
Dank voor deze reacties! Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was. Na die stap terug in het installatieprogramma heb ik gekozen voor Disk Erase en installatie van Ubuntu-Mate en dat ook daadwerkelijk uitgevoerd. Dus de toestand zoals vermeld in 1º vak en 2º vak is de toestand van dit moment. En net als TopGear begrijp ik niet hoe de extended partitie sda2 kan zijn en tegelijk sda5. Maar Gamer stelt me gerust, het zal wel goed zijn zo. Alles werkt zoals het hoort. Belangrijk voor mij was vooral de reactie van bart85 met de verwijzing naar de EFI informatie, ik begrijp dat het inderdaad zo hoort zoals het installatieprogramma het gedaan heeft.
@Gamer: nee ik heb nu geen dual boot meer en dat was de bedoeling! Ik ben blij van die Windows verlost te zijn. Jij suggereert dat de extended partitie nodig is om de volledige harde schijf te kunnen indelen. Ja, blijkbaar, dat zal het wel zijn.
@TopGear: jouw vermoeden dat een extra home partitie er iets mee te maken heeft, zou kunnen kloppen. Op de oude indeling had ik twee Ubuntu systemen draaien, op sda6 stond Ubuntu 18.04 en op sda7 Ubuntu 20.04.
Hoewel het naadje van de kous me nog niet helemaal duidelijk is, is mijn probleem (achterdocht) verdwenen.