Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuw moederbord, ubuntu wil niet installeren  (gelezen 1291 keer)

Offline Janos

  • Lid
nieuw moederbord, ubuntu wil niet installeren
« Gepost op: 2011/08/09, 21:30:17 »
Een nieuw moederbord met AMD Llano processor ingebouwd, nu wil ubuntu 11.04 niet meer opstarten , dus geprobeerd het opnieuw te installeren, maar dat lukt ook niet. Het is een dualboot met win7, die heb ik er wel weer op kunnen zetten. Het moederbord is een Gigabyte A75 UD4H , iemand al ervaring met de A75 chipset ?
Ik krijg alleen een hoop tekst op het scherm en na een tijdje gebeurd er niets meer, ook live opstarten is hetzelfde.
Moet ik nu wachten op de 11.10 ?

Re: nieuw moederbord, ubuntu wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/09, 22:01:09 »
Als ik het zo nalees op internet, moet het moederbord gewoon werken onder 11.04. Ik denk dat de juiste driver voor de NVIDIA chip geladen moet worden, teminste ik neem aan dat je van de onboard chip gebruik maakt. Kies in het grub menu de recovery mode, de tweede regel. Staat er ook bij, je ziet eerst een hoop regels witte tekst voorbij komen. Op een gegeven moment krijg je je een keuze menu, kies hier failsafeX, kies hier voor de VESA driver, start nu de computer opnieuw op. Start Ubuntu nu wel grafisch op? Zo ja, installeer dan de juiste driver voor de NVIDIA chip.
Systeem>Beheer>Hardware drivers>Installeer de voorgestelde driver (recommended staat erbij) na installatie de computer opnieuw opstarten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Janos

  • Lid
Re: nieuw moederbord, ubuntu wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/10, 22:09:33 »
Via FailsafeX kon ik niet voor Vesa kiezen, maar kon wel opstarten in Veilige modus, en toen had ik weer beeld. Daarna een systeemtest gedaan en het meeste werkt. Alleen de resolutie blijft nog beperkt tot 1600 x 1200 . Zou daarvoor een AMD-ATI driver op moeten halen, maar dat lukt niet , omdat m`n internet
niet wil werken, de test geeft wel aan dat hij de Lan-chip met het juiste typenummer gevonden heeft, maar ik krijg geen verbinding.
Mijn moederbord heeft zover ik kan zien ook geen NVIDIA chip, het is een AMD-ATI  moederbord met de nieuwe A75 chip.
Ik heb nog een los Lan kaartje, ik ga eens proberen of ik daar verbinding mee kan krijgen. Bedankt voor je hulp,
Janos

Re: nieuw moederbord, ubuntu wil niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/10, 22:54:06 »
Sorry ik had iets gelezen over een NVIDIA chipset op het bord. Kan je de juiste driver niet ergens anders mee downloaden en op een USB stick zetten en dan op je computer installeren?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.