Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TomTom software voor Linux ontwikkelen  (gelezen 16779 keer)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Gepost op: 2010/02/09, 22:21:08 »
Het is erg jammer dat tomtom geen linux-versie van home heeft.
toen tomtom op XUL (van mozilla) overstapte had ik goede hoop dat ze gebruik zouden maken van de platformonafhankelijkheid van die taal om zo op eenvoudige wijze ook linux te ondersteunen.
Die hoop bleek vergeefs.
Overigens staat op de tomtomsite ergens diep verstopt hoe je handmatig de kaart-installatiebestanden kunt uitpakken en verdelen over de juiste mappen van je tomtom-toestel, om op die manier zonder tomtomHOMe nieuwe kaarten te installeren.
Data als pois en stemmen kun je ook op je tomtom kwijt door het apparaat eenvoudigweg te mounten en de gegevens in de juiste mappen te plaatsen.
Misschien een idee om een simpel linux programma te maken dat de kaarten automatisch in de juiste map steekt? Ikzelf heb geen TomTom, anders zou ik het wel willen proberen.
Hierop kwamen een paar enthousiaste reacties in hetzelfde topic. Ik heb daarop voorgesteld om er een nieuw topic voor te openen, dus bij deze heb ik dat gedaan zodat we verder kunnen.  :D

Wat in het andere topic kort besproken is:
  • Geen script maar een app met grafische interface.
  • Er is info gezocht: klik, klik en klik
  • Het idee om contact op te nemen met TomTom voor informatie
Maar eerst is het waarschijnlijk een goed idee om te kijken wie er allemaal zou willen helpen om een TomTom Home concurrent te schrijven, en te kijken of we aan genoeg informatie kunnen komen. (Desnoods door het netwerk- en schrijfverkeer van TomTom Home te monitoren, maar dat schiet niet op.)

Zijn er geïntresseerden, programmeurs, meedenkers? Wie zou het gebruiken?

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/09, 23:32:45 »
Ik ben helaas geen programmeur. Maar mocht er iets zijn waarmee ik kan helpen doe ik dat graag.

Offline ruujan

  • Lid
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/10, 11:12:00 »
Als Garmin-bezitter heb ik niet zoveel met de TomTom. Maar als je dan toch aan de gang gaat zou ik ook eens hier kijken:
http://www.openstreetmap.nl/

Voor de Garmins zijn er al kaartensets beschikbaar, gratis en legaal. Straks als het weer weer wordt voor de motor, wil ik daar toch eens mee gaan testen. Als het werkt ben je meteen van die dure kaartupdates af.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 11:49:59 »
Dit is ook een open gratis project met openstreetmap: http://we-travel.co.cc/joomla/

Ik heb het nog niet getest...
(heeft niets met TomTom te maken hoor....)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 16:46:38 »
OpenStreetMap overzetten naar het TomTom formaat is ook iets wat fantastisch zou zijn als het zou kunnen, (ik vind het nauwkeuriger dan de TomTom kaarten,) maar is wel een compleet ander project.
Dit is ook een open gratis project met openstreetmap: http://we-travel.co.cc/joomla/

Ik heb het nog niet getest...
(heeft niets met TomTom te maken hoor....)
Zoiets porten (op opentom.org staat dat Java al deels draait) is waarschijnlijk simpeler dan.

Ontopic: ik ben wel wat bezig met info opzoeken, maar het heeft niet echt prioriteit. (Vooral informatie over waar dingen op het bestandsysteem van de tomtom komen, en wat TomTom Home aan gedownloade data aanpast is interessant.)

Ik ben helaas geen programmeur. Maar mocht er iets zijn waarmee ik kan helpen doe ik dat graag.
Er zijn ook voor niet programmeurs wel dingen te doen. Dingen die denk ik nu wat zouden kunnen opleveren volgens mij:
  • Contact opnemen met TomTom, met de vraag of ze wat info willen doneren. (hoewel ik daar niet op reken.)
  • Zoeken op internet; vooral dingen van mensen die proberen iets handmatig op de TomTom te zetten is nodig.
  • TomTom Home eens flink onderzoeken, waar slaat het bestanden op etc. Evt. ook het in- en uitgaande verkeer monitoren.

Verder is iedereen natuurlijk welkom om te helpen, en met name programmeurs, want zoiets kan ik niet in mijn eentje maken.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/10, 16:49:18 door commandoline »

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/10, 17:11:44 »
Ik wil graag meedenken over de GUI en de gebruikersvriendelijkheid, als het project van de grond komt... en uiteraard de Nederlandse vertaling :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/10, 17:19:31 »
Lijkt me leuk om hieraan mee te helpen. Heb nu ff geen tijd om al dingen uit te gaan zoeken e.d.
IK kan programmeren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Drummies

  • Lid
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/10, 17:24:49 »
Wil niemand echt ontmoedigen,maar je zal nooit de gehele lading kunnen dekken  ;).
Wat als je Renault rijder bent en je navigatie is Tomtom Carminat,speciale software geschreven door de bedenkers van TomTom......om te kunnen updaten of een ander kaartbestand te kunnen opslaan moet je een speciale SD kaart aanschaffen.....de goedkope SD kaartjes van rond de €10 werken absoluut niet.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/10, 17:51:20 »
Wil niemand echt ontmoedigen,maar je zal nooit de gehele lading kunnen dekken  ;).
Wat als je Renault rijder bent en je navigatie is Tomtom Carminat,speciale software geschreven door de bedenkers van TomTom......om te kunnen updaten of een ander kaartbestand te kunnen opslaan moet je een speciale SD kaart aanschaffen.....de goedkope SD kaartjes van rond de €10 werken absoluut niet.
Je hebt gelijk, op dit moment richt ik me op de 'standaard-TomTom' zoals die in de winkel ligt, dus die een apart apparaat zijn, en draaien op Linux zeg maar.

@Wazzzaaa & Cumulus007; Leuk dat jullie ook mee willen werken.

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/10, 19:20:03 »
ik wil wel helpen met programmeren, maar dan is er een voorwaarde: het moet in C++, Objective-C gaat altijd mis bij mij :| (en ik vind gewoon C te beperkt (omdat die geen OOP kan))

maar ik ben nog wel bezig met leren van C++, ik ken ong. 65%. de rest ben ik nog mee bezig.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rinse

  • Lid
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/10, 21:05:56 »
De huidige tomtomHOME is geschreven met Mozilla's XUL en qua interface grotendeels een soortvan website.
Beetje zoals KDE de inhoud van 'Mijn Computer' invult...

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/10, 21:17:50 »
Nou, als mozilla xul gebruikt is voor de huidige tomtom home software, dan snap ik niet waarom er geen versie voor linux komt. Als ik de beschrijving lees van xul dan is dat nu juist gemaakt voor cross platform applicaties.. Dan zou je zeggen dat een linux versie niet veel problemen hoeft op te leveren voor de support afdelingen e.d.

Citaat
XUL (XML User Interface Language) is Mozilla's XML-based language that lets you build feature-rich cross platform applications that can run connected or disconnected from the Internet.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/10, 22:51:28 »
Nou, als mozilla xul gebruikt is voor de huidige tomtom home software, dan snap ik niet waarom er geen versie voor linux komt. Als ik de beschrijving lees van xul dan is dat nu juist gemaakt voor cross platform applicaties.. Dan zou je zeggen dat een linux versie niet veel problemen hoeft op te leveren voor de support afdelingen e.d.

Citaat
XUL (XML User Interface Language) is Mozilla's XML-based language that lets you build feature-rich cross platform applications that can run connected or disconnected from the Internet.
Die reden is waarschijnlijk dat de aansturing van de tomtom als hardware-apparaat iets anders gaat. Dus i.p.v. een X:\ schijf een mountpoint. Wel blijft het vreemd, omdat Mac OS X ook unix-technieken gebruikt. Volgens mij is er als ze er een developer opzetten zo een linux-versie, maar dat doen ze gewoonweg niet.

ik wil wel helpen met programmeren, maar dan is er een voorwaarde: het moet in C++, Objective-C gaat altijd mis bij mij :| (en ik vind gewoon C te beperkt (omdat die geen OOP kan))

maar ik ben nog wel bezig met leren van C++, ik ken ong. 65%. de rest ben ik nog mee bezig.
Ok, enige nadeel, ik kan C++ eigenlijk alleen lezen. Zelf dacht ik aan iets als Python of Java. (Ik ben wel bezig met C++, maar er even een productie-app in schrijven gaat niet lukken.)

Offline Dave

  • Lid
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/10, 22:59:53 »
Zeker weten doe ik het niet maar mijn idee is dat de moeilijkheid niet zozeer zit in een programma maken om de software op het apparaat aan te passen naar de nieuwste versie, als wel de controle te behouden op de legitimiteit van de te installeren upgrade.
Kaartmateriaal updates zijn weinig goedkoop.
De goedkopere routeplanners werken ook allemaal met verouderd kaartmateriaal.

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/10, 23:28:34 »
Kaartmateriaal updates zijn weinig goedkoop.
De goedkopere routeplanners werken ook allemaal met verouderd kaartmateriaal.

Openstreetmaps is gratis en werkt prima met mijn Garmin GPS ;)
Het leuke aan OpenStreetMaps is dat je verouderde delen zelf kan aanpassen/verbeteren..
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/10, 23:40:04 »
Ik heb totaal geen programmeer ervaring, wel een TOM-TOM. Waar ik in eerste instantie blij mee zou zijn, is het programma TOM-TOM home, wat nu absoluut niet werkt onder Linux, als dit geschikt zou zijn voor Linux.
Dat ik kaarten moet kopen is op zich geen bezwaar, tenslotte moet het werk betaald worden. Als er open-source kaarten geschikt worden voor de TOM-TOM zou mooi zijn, maar volgens mij niet de eerste prioriteit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/11, 12:20:42 »
Ok, enige nadeel, ik kan C++ eigenlijk alleen lezen. Zelf dacht ik aan iets als Python of Java.
kijk die kan ik dan weer niet =D :|


nog even over dat de TomTom niet via b.v.b. X:\ werkt maar via een mount-point, x:\ is een mount point:
mount X: //?/4857d4bb-5f6b-4f21-af62-830ebae92cffwerkt gewoon in windows, en:
mount c:\hd\backup\ //?/4857d4bb-5f6b-4f21-af62-830ebae92cffis ook prima, want NT is gebouwd op de technologien van meerder kernels, waaronder Unix.
en anders dan veel mensen denken, heeft Microsoft de NT kernel helemaal niet bedacht. alleen uitgewerk.
(niet overal even goed maar...)

ik heb mijn backup HD wel vaker in windows in een map gemount ;).


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/11, 12:30:01 »
Zelf ben ik het best in Java. Verder heb ik ook C en C++ ervaring.
De keuzen van programmeertaal mag niet afhankelijk zijn van wat jullie gewend zijn. Of het "fijnst" vinden. Het moet de taal zijn die het meest geschikt is voor ons doel. (waarschijnlijk de taal die het best met dat apparaat kan werken ofzo?).

OT: Verder ben ik van mening dat je kunt programmeren of niet. In welke programmeertaal is maar bijzaak.
Een andere taal is wennen qua syntax, en API enzo. Dit is wel een beetje kort door de bocht natuurlijk ;)
Maar de hoofdlijnen blijven toch hetzelfde...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/11, 18:47:27 »
Ok, enige nadeel, ik kan C++ eigenlijk alleen lezen. Zelf dacht ik aan iets als Python of Java.
kijk die kan ik dan weer niet =D :|

nog even over dat de TomTom niet via b.v.b. X:\ werkt maar via een mount-point, x:\ is een mount point:
mount X: //?/4857d4bb-5f6b-4f21-af62-830ebae92cffwerkt gewoon in windows, en:
mount c:\hd\backup\ //?/4857d4bb-5f6b-4f21-af62-830ebae92cffis ook prima, want NT is gebouwd op de technologien van meerder kernels, waaronder Unix.
en anders dan veel mensen denken, heeft Microsoft de NT kernel helemaal niet bedacht. alleen uitgewerk.
(niet overal even goed maar...)

ik heb mijn backup HD wel vaker in windows in een map gemount ;).
OK, het kan, maar begrijp je welke kant ik op wil? Het draait waarschijnlijk niet als je de code op een linuxmachine zet en runt.
Zelf ben ik het best in Java. Verder heb ik ook C en C++ ervaring.
De keuzen van programmeertaal mag niet afhankelijk zijn van wat jullie gewend zijn. Of het "fijnst" vinden. Het moet de taal zijn die het meest geschikt is voor ons doel. (waarschijnlijk de taal die het best met dat apparaat kan werken ofzo?).

OT: Verder ben ik van mening dat je kunt programmeren of niet. In welke programmeertaal is maar bijzaak.
Een andere taal is wennen qua syntax, en API enzo. Dit is wel een beetje kort door de bocht natuurlijk ;)
Maar de hoofdlijnen blijven toch hetzelfde...
Je hebt gelijk, maar volgens mij maakt c++/java/python voor dit project niet zoveel uit. (bestanden downloaden, tomtom's benaderen als usb-stick en bestanden uitpakken e.d. kunnen ze allemaal.) Belangrijker is denk ik de GUI-toolkit, omdat voor de populairste (Qt, GTK+/wxwidgets) voor alle drie de talen bindings bestaan. Alleen als we iets als Swing zouden gebruiken, zouden we aan Java vastzitten (opzich geen nadeel.)

En zoals je al zegt: elke taal is waarschijnlijk redelijk snel te leren. (heb ik bijv. met php in een week of twee gedaan) Maar het is toch wel even wennen, je kunt niet direct beginnen met een project als dit volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/11, 18:51:31 door commandoline »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/11, 23:47:28 »

...maar volgens mij maakt c++/java/python voor dit project niet zoveel uit. (bestanden downloaden, tomtom's benaderen als usb-stick en bestanden uitpakken e.d. kunnen ze allemaal.) Belangrijker is denk ik de GUI-toolkit, omdat voor de populairste (Qt, GTK+/wxwidgets) voor alle drie de talen bindings bestaan. Alleen als we iets als Swing zouden gebruiken, zouden we aan Java vastzitten (opzich geen nadeel.)
Als dat het enige is, maakt de taal idd niet zoveel uit. Ik ben het ook eens met wat je zegt over die GUI.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/12, 16:34:32 »

...maar volgens mij maakt c++/java/python voor dit project niet zoveel uit. (bestanden downloaden, tomtom's benaderen als usb-stick en bestanden uitpakken e.d. kunnen ze allemaal.) Belangrijker is denk ik de GUI-toolkit, omdat voor de populairste (Qt, GTK+/wxwidgets) voor alle drie de talen bindings bestaan. Alleen als we iets als Swing zouden gebruiken, zouden we aan Java vastzitten (opzich geen nadeel.)
Als dat het enige is, maakt de taal idd niet zoveel uit. Ik ben het ook eens met wat je zegt over die GUI.
Ik hoop dat dat het enige is, want hoe meer stappen er zijn, hoe lastiger het allemaal wordt. Maar je hebt gelijk dat we dit nog even moeten openhouden.

Ik ben van plan dit weekend een mailtje naar TomTom sturen, met de vraag om informatie. Maar, waarschijnlijk zitten ze niet te wachten op een TomTom Home concurrent, zelfs niet als we 'm alleen op linux zouden laten draaien. (Een belofte waarvan ik vind dat we die niet moeten doen, trouwens. Dat kan ook niet met een opensource-licentie bedenk ik me net. :p)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/12, 16:46:39 »
Goed bezig. En een belofte dat het alleen op linux zou draaien zou idd een beetje krom zijn :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/12, 16:53:40 »
Dit is wat ik wil versturen naar TomTom, nog opmerkingen voordat ik het verstuur?

Citaat
Beste meneer/mevrouw,

Als Ubuntu GNU/Linux gebruiker (http://www.ubuntu-nl.org), vind ik het jammer dat het programma TomTom Home niet voor mijn besturingssysteem beschikbaar is.

Een groepje voornamelijk bestaande uit hobbyprogrammeurs, waaronder ik, zou daar graag verandering in brengen. We zijn van plan om een programma met soortgelijke functionaliteit als TomTom Home te schrijven, en dat te publiceren onder een opensource-licentie.

Mijn vraag is of TomTom enige informatie kan verstrekken die ons kan helpen bij het ontwikkelen. We concentreren ons momenteel op de categorie 'losse autonavigatiesystemen', zoals de GO en de ONE, en op de standaardfunctionaliteit als updaten van de apparaten, en nieuwe kaarten installeren.

Met vriendelijke groet,
Marten de Vries
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 16:58:17 door commandoline »

Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/12, 16:58:37 »
Je zou er aan toe kunnen voegen dat jullie evt bereid zijn om onder een NDA het werk te doen, er zit dacht nl ook een stukje gesloten software in TomTomHome

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: TomTom software voor Linux ontwikkelen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/12, 17:01:43 »
Ziet er prima uit. Heb ik weinig aan op te merken. Ik moet ook wel toegeven dat ik behalve dit forum lezen zelf nog helemaal niets heb uitgezocht ;)
Misschien kun je vragen of TomTom bereid is hun medewerking te verlenen aan dit project.

Toch nog 1 opmerking :P Je vraagt nu om "enige informatie". Dat is een erg open vraag. Het zal heus niet zijn dat uit hunzelf ineens dikke papierwerken/specificaties gaan mailen van hoe hun protocollen in elkaar steken. Dat zou natuurlijk wel het mooist zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!