Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server  (gelezen 3102 keer)

Offline force317

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Gepost op: 2008/11/09, 07:43:36 »
Ik gebruik momenteel onder meer een PC met 2 harde schijven - dual boot - 1 HD met Windows XP Home en 1 HD met Ubuntu 8.10 Desktop. Ik wil op de HD met Ubuntu 8.10 Desktop nu Ubuntu 8.10 Server installeren.

Hoe ga ik best tewerk bij de installatie vanaf CD om te vermijden dat de verkeerde HD - die met Windows XP - wordt overschreven ? Ik kan ook niet het risico lopen dat de dual boot niet meer werkt.

Is er ook een alternatief door aan de Ubuntu 8.10 Desktop installatie alle Server funktionaliteiten toe te voegen ? De applikaties die ik op deze HD installeer wil ik ook vanaf deze PC kunnen bewerken : CMSMadeSimple, eGroupware, en dergelijke. Dus eigenlijk een HD combinatie Desktop/Server. Kan dit ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline frank7

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/09, 07:47:15 »
Je zou eventueel de windows HD hardware matig kunnen afkoppelen in de PC, dan weet je zeker dat deze dus niet overgeschreven gaat worden.

Frank
Ubuntu user #248431
linux user #480561

Offline force317

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/09, 07:49:27 »
Brengt dit de dual boot instellingen niet in gevaar ?

Is server funktionaliteit gaan toevoegen aan de Ubuntu Desktop installatie geen mogelijkheid ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline frank7

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/09, 08:21:41 »
Citaat van: force317
Brengt dit de dual boot instellingen niet in gevaar ?
Heb ik zo geen ervaring mee, ik hoop dat een ander dit voor je kan beantwoorden.
Het is natuurlijk wel zo dat een HD niet overschreven kan worden als ie niet aangekoppeld zit. Volgens mij word in Grub verwezen naar welke HD hij kijken moet als je windows wilt opstarten, ik zou niet weten waarom dit dan een probleem zou moeten opleveren voor de dual boot.
Wel moet je goed uitkijken als je toch installeert met de HD windows erin, dat je de juiste HD kiest in het installatie menu.

Citaat van: force317
Is server funktionaliteit gaan toevoegen aan de Ubuntu Desktop installatie geen mogelijkheid ?
Ik neem aan dat je weet waarom je een server wilt installeren?
 Ik zou ervoor kiezen om dit eerst uit te proberen op een oudere computer, als je die hebt, en voolopig dan de 8.10 laten staan op je dual boot tenzij je zeker weet wat je met de server wilt gaan doen.

Frank
Ubuntu user #248431
linux user #480561

Offline force317

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/09, 08:53:34 »
Goed idee, die test. Mijn oudste zoon heeft enkele weken geleden een nieuwe pc gekocht. Ik kan dus van zijn oude pc een Ubuntu server maken en deze als leerplatform gebruiken.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/09, 12:22:33 »
Dual boot Windows XP Home/Ubuntu 8.10 Server lukt niet. En ik heb geen plaats om een bijkomende  Ubuntu server teinstalleren.

Dus : tja, schaakmat, zeker !
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/09, 12:49:51 »
Wat gaat er dan mis met de dual boot?
Het maakt geen bal uit of je Windows XP of Vista hebt, en of je Ubuntu desktop of Ubuntu server of Ubuntu studio gebruikt. Het is allemaal hetzelfde.
Als het één wel lukt, dan moet een ander op precies dezelfde manier ook lukken.

Als je eens duidelijk vertelt wat het probleem is of wat je precies wil, dan kunnen we je ook wat makkelijker helpen.  Als we moeten gaan raden naar het probleem, dan kan je ook geen goede oplossing verwachten.

Offline force317

  • Lid
Dual boot Windows XP Home en Ubuntu 8.10 server
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/09, 15:03:47 »
De Ubuntu 8.10 serverinstallatie van de installatie CD naar mijn 2e harde schijf loopt vast na het kiezen van de HD (ik kies voor de optie 'benut de gehele schijf' , en maak dan gebruik van de gehele 2e harde schijf voor installatie van Ubuntu 8.10 server) en na het aanmaken van de nieuwe partitie. Dit doet hij zonder problemen. Op het moment van het starten van de installatie van de basisinstellingen stopt hij gewoon. Hij doet niks meer, vraag naar klaarzetten van de Ubuntu 8.10 iso CD maar die zit gewoon al in het DVD station. Hij was er trouwens al de hele tijd mee bezig geweest. Een CD check geeft geen fouten aan op de CD. Het probleem is dus dat hij gewoon de installatie via CD niet afwerkt. Het viel mij op dat het op dat moment ook niet mogelijk was de CD uit de DVD player te laten komen. Alsof het DVD station niet meer beschikbaar was in de konfiguratie ? Is dat soms het probleem ?

Toen de installatie mislukte heb ik op mijn 2e HD opnieuw Ubuntu 8.10 Desktop geinstalleerd, en dat verliep prima. Ik had geen andere keus, want ik kon anders mijn Windows XP Home HD ook niet meer opstarten.

Mocht de installatie met Server .iso CD echt niet lukken, is dit misschien een alternatief : de Ubuntu 8.10 Desktop installatie uitbreiden met alle vereiste server komponenten. Wat moet ik dan allemaal toevoegen ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.