Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen dual-boot na installatie xubuntu naast XP  (gelezen 1914 keer)

Offline whirlwim

  • Lid
geen dual-boot na installatie xubuntu naast XP
« Gepost op: 2014/01/07, 20:54:03 »
Beste mensen
Ik heb xubuntu gedownload, op dvd gebrand, even ge”lived”, en vervolgens xubuntu geïnstalleerd naast XP. Dat leek goed te verlopen, alleen de heropstart waarom helemaal aan het eind gevraagd werd, verliep niet goed: het beeldscherm werd en bleef zwart, de computer “hing”. Uiteindelijk uitgezet door stroom uit te schakelen. Bij het opnieuw opstarten krijg ik geen dual-boot menu, xp wordt opgestart.
Onder schijfbeheer is de nieuw aangemaakte partitie terug te vinden : “onbekende partitie, 28.55 GB, in orde”, dit komt volgens mij overeen met de grootte die op het partitie-keuzescherm langskwam, tijdens de installatie.
Suggesties over wat er misgegaan is/wat ik eraan kan doen zijn meer dan welkom!
(opnieuw installeren?)

Voorzover relevant:
Systeem: fujitsu-siemens esprimo, windowsXP prof. 2002, SP3, intel Celeron 2,93 Ghz
Geheugen : Type DDR2 ; Size 1536 Mbytes ; Channels #   Dual ;DRAM Freq 266.0 MHz
Mvg.
w.

Re: geen dual-boot na installatie xubuntu naast XP
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/07, 20:59:41 »
De grub is niet goed geinstalleerd.Kijk hier eens: https://sites.google.com/site/computertip/grub
Opnieuw installeren kan ook.
Kubuntu 20.04

Offline whirlwim

  • Lid
Re: geen dual-boot na installatie xubuntu naast XP
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/07, 21:53:39 »
volgens Gparted staat Ubuntu op sdb5; als ik het aangepaste commando intik krijg ik: command not found.
ik heb in Gparted ook geprobeerd (voor een herinstallatie) om de betreffende partitie te verwijderen, krijg dan de melding dat dat niet mogelijk is
edit: bij nader kijken zag ik dat ik bij het overtikken (knippen en plakken lukt niet, andere computer) van het commando de spaties over het hoofd had gezien,; gecorrigeerd, nu gebeurde er wel iets, heb bij het "vervolgcommando"  (sudo grub-install /dev/sda  etc) sda ook vervangen door sdb; toen kreeg ik op de terminal een lijst met commando's te zien, de dual-boot werkt nog niet.
edit2 de commando's van de hierboven genoemde grub-site nogmaals ingetypt, (nog beter opgelet!)  , krijg nu melding: "error: cannot find a device for mnt/boot/grub (is /dev mounted?)"
edit3 staat dit bericht niet op de verkeerde plaats? ik dacht dat ik het bij  "installatie" had gezet, zie nu dat het ergens anders staat......
edit 4 (t wordt eentonig....) kopiëren en plakken kon natuurlijk wel, en daarmee is het gelukt......     bedankt dellkubuntu
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 23:00:32 door whirlwim »

Re: geen dual-boot na installatie xubuntu naast XP
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/08, 21:10:04 »
Mooi dat het gelukt is,de site is trouwens van Pjotr die deze onmisbare handleiding geschreven heeft.Tip:zet deze site in de bladwijzers.Tikfouten zijn gauw gemaakt,spaties worden vaak vergeten.Plakken en knippen is nauwkeurig. ;)
Kubuntu 20.04