Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem bij instalatie?  (gelezen 579 keer)

Offline django

  • Lid
probleem bij instalatie?
« Gepost op: 2013/11/01, 09:17:05 »
Hallo allemaal;
Ik heb gisteren met succes ubuntu 12.04 LTS geïnstalleerd en alles verloopt perfect.
Nu heb ik alleen de vraag, bij het opstarten krijg ik een melding schijfstation /dev/mapper/cryptsmap1 niet gevonden of geïnstalleerd.
Kan dit kwaad? Ik heb dit bij mijn vaste computer niet gehad, daar draait ubuntu 10.10 op (omdat het al een oudere computer is).

Groetjes

Re: probleem bij instalatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/01, 09:25:54 »
Bij mijn weten kan dat geen kwaad, heb zelf nooit problemen gehad. Ik krijg die melding overigens alleen bij installaties waar ik er voor heb gekozen de installatie volledig te versleutelen. Denk dus dat de melding daar mee te maken heeft. Misschien probeert Ubuntu die map al te benaderen voordat Ubuntu weet dat je daar ook echt de rechten voor hebt (je bent immers nog niet ingelogd)

Er is hier vast wel iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten. Ben wel benieuwd of mijn theorie klopt.....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probleem bij instalatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/01, 09:47:02 »
Ik heb dit bij mijn vaste computer niet gehad, daar draait ubuntu 10.10 op (omdat het al een oudere computer is).
Ubuntu 10.10 is onveilig, want wordt allang niet meer ondersteund met veiligheidsupdates. Ik dringend raad aan om op die computer *zo snel mogelijk* over te stappen naar 12.04.

Bijvoorbeeld in de vorm van Xubuntu 12.04 of Lubuntu 12.04, aangezien het een oudere bak is.

Tot slot: kies alleen voor versleutelen/encryptie van je harde schijf, wanneer je daar een goede reden voor hebt. Versleuteling doet namelijk altijd afbreuk aan de prestaties van je computer, omdat die immers constant moet gaan zitten ontcijferen en versleutelen.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 09:49:10 door Pjotr »

Re: probleem bij instalatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/02, 21:55:14 »

Tot slot: kies alleen voor versleutelen/encryptie van je harde schijf, wanneer je daar een goede reden voor hebt. Versleuteling doet namelijk altijd afbreuk aan de prestaties van je computer, omdat die immers constant moet gaan zitten ontcijferen en versleutelen.

Dat zijn dan ook machines waar vertrouwelijke bedrijfsinformatie op kan staan. Daarvoor is encryptie een vereiste om met een eigen device te mogen werken.