Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 6.10 vs 6.06 LTS  (gelezen 1896 keer)

Aquila1981

  • Gast
6.10 vs 6.06 LTS
« Gepost op: 2007/02/16, 09:49:07 »
Welke versie?
Er zijn 2 versies van Ubuntu waar u tussen moet kiezen:

Ubuntu 6.10, de nieuwste versie. Kies deze versie als u van alle nieuwe ontwikkelingen gebruik wilt maken

Ubuntu 6.06 LTS, kies deze versie voor langdurige ondersteuning, tot 3 jaar op de desktop en tot 5 jaar op de server

Hey,

Ik ben een software developer uit BelgiĆ« en zou graag ubuntu gaan installeren als server en als gewoon besturingssysteem maar met welke versie ben ik het beste af???  

Dus wat is het verschil tss de 6.10 en de 6.06 qua gebruik en mogelijkheden?

Of is de 6.10 een beta versie van een toekomstige release ??? En de 6.06 een stabiele versie?

En wat zijn de meer waarden van de 6.10 tov 6.06 LTS?

Greetz,

Aquila1981

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 09:59:40 »
6.10 is een stabiele versie en bevat nieuwere versies van programma's en meer geavanceerde technologie. 6.06 is een Long Term Support release.. dit betekent dat je 3 jaar ondersteuning op de desktop krijgt (nu nog 2 te gaan) en 5 jaar op de server (nu nog 4 te gaan) onder ondersteuning verstaan we dan veiligheidsupdates en dergelijke...

Maar het is slim om in je achterhoofd te houden dat er elk half jaar een nieuwe release is... dus wanneer de server release niet meer ondersteund wordt, zullen er alweer 9 nieuwe Ubuntu versies zijn!! :)

6.10 is over het algemeen een aanrader, maar sommige mensen menen dat 6.06 bij hen veel beter werkt... Er is dus geen "werkende formule"... Probeer 6.10 eerst uit, zou ik zeggen... In geval van een server zou 6.06 handiger kunnen zijn vanwege de LTS.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Aquila1981

  • Gast
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/16, 10:01:52 »
Thx profoX Ik ga dan de 6.10 uitproberen ;-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/16, 10:03:20 »
Citaat van: Aquila1981
Welke versie?
Er zijn 2 versies van Ubuntu waar u tussen moet kiezen:

Ubuntu 6.10, de nieuwste versie. Kies deze versie als u van alle nieuwe ontwikkelingen gebruik wilt maken

Ubuntu 6.06 LTS, kies deze versie voor langdurige ondersteuning, tot 3 jaar op de desktop en tot 5 jaar op de server

Hey,

Ik ben een software developer uit BelgiĆ« en zou graag ubuntu gaan installeren als server en als gewoon besturingssysteem maar met welke versie ben ik het beste af???  

Dus wat is het verschil tss de 6.10 en de 6.06 qua gebruik en mogelijkheden?

Of is de 6.10 een beta versie van een toekomstige release ??? En de 6.06 een stabiele versie?

En wat zijn de meer waarden van de 6.10 tov 6.06 LTS?

Greetz,

Aquila1981
twee dingen. de term LTS is een aantal redenen gegeven aan de dapper versie:
- de letterlijke: long time support. idd 5 jaar op de server!
- maar ze heeft ook het predikaat stabiel meegekregen.

na startproblemen is edgy nu ook stabiel. alleen haar opvolger feisty staat
er al aan te komen.(april) en schijnt veelbelovend te zijn.

de verschillen tussen dapper en edgy zijn marginaal. edgy is meer =beryl=
ready gemaakt onder andere, en heeft een betere hardware herkenning.

verder is het een kwestie van "gevoel", smaak, etc.

gr leon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/16, 10:04:04 »
Ubuntu 6.10 is een Ferrari, met (zoals bij Ferrari gebruikelijk) af en toe een kraakje in de versnellingsbak. Ubuntu 6.06 is een Mercedes Benz diesel, rijdt wat minder sportief, maar is oerdegelijk.

Ik zou zeggen: pak sowieso 6.06 voor de server. Voor de desktop: dat is een kwestie van smaak. De gebruiksmogelijkheden zijn nagenoeg dezelfde. 6.10 heeft alleen nieuwere versies aan boord van het standaard-programmapakket (Open Office, Firefox en dergelijke). De verschillen tussen 6.10 en 6.06 zitten vooral onder de motorkap (zie hierboven!).

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/16, 10:05:04 »
oeps. twee/drie verhaaltjes... :) ik hoop dat ze overeenkomen! (een beetje)

6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/16, 10:06:22 »
Hallo Aquila,

6.06 is de Long Term Support versie van Ubuntu. De desktop versie krijgt 3 jaar lang updates en bug fixes, de server versie 5 jaar lang. Dit is de meer stabiele versie van Ubuntu, maar dit wil niet zeggen dat 6.10 een beta versie is.

6.10 is de nieuwste versie van Ubuntu en bevat meer drivers (handig als je een moderne pc hebt) en nieuwe software. Deze versie krijgt niet zo lang updates en bugfixes als de LTS versie (hoe lang precies ontsnapt me nu).

Voor een server ben je beter af met de LTS versie, op de desktop werk ik liever met de recentste versie.
Persoonlijk vind ik de 6.10 versie heel goed voor de desktop, maar bij problemen zou ik je aanraden de LTS versie te proberen.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Nero

  • Lid
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/16, 12:37:19 »
6.06 LTS (live cd) had bij mij problemen met SATA disk, gigabyte netwerkkaart en 17" TFT DCC. 6.10 werkte out of the box.

6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/16, 13:40:00 »
6.10 vind ik persoonlijk niks.
Heb zowel xubuntu 6.10 als ubuntu 6.10 op een oudere pc geinstalleerd.
Waar 6.06 het altijd perfect deed maar 6.10 geen eens beeld heeft.
Dus wat mij betreft vind ik 6.10 in vergelijking van 6.06 alleen maar slechter..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Aquila1981

  • Gast
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/16, 15:57:44 »
Thx to you all 4 the info :-) Als ubuntu zo soepel draait als de info en the quick responses kan het niet meer stuk ;-)

Nog 1 vraagje alvorens ik begin wat is het verschil tss Desktop CD en Alternate install ...

Ik vermoed dat desktop CD een soort van unattended install is die ubuntu naast het huidige operating system installeert.
Alternate install is een volledige installatie waar je zelf de nodige wizards moet doorlopen en de juiste instellingen moet doen? (windows-like)

Juist?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/16, 16:28:14 »
Deze pagina is onlangs aangepast om een korte uitleg te weergeven tussen de Alternate en Desktop cd: http://www.ubuntu-nl.org/download/

Desktop cd of Alternate install cd?

Voor de meeste mensen is de Desktop cd de meest geschikte cd. Met deze cd kunt u Ubuntu uittesten zonder te installeren en als u tevreden bent, dan kan u Ubuntu ermee installeren. Om de Desktop cd te gebruiken moet uw computer echter wel beschikken over 192MB werkgeheugen. Een alternatief voor computers met minder werkgeheugen is de "Alternate install cd".

Mocht de Desktop cd om welke reden dan ook niet werken, of u beschikt over minder dan 192MB werkgeheugen, dan kan de alternate install cd een oplossing bieden. Met deze cd is slechts installeren mogelijk.
Meer uitgebreid gezegd: met de Alternate cd zijn uiteindelijk meer mogelijkheden beschikbaar, maar de installatie is in een soort van tekstwizard omgeving (ncurses denk ik) De Desktop cd is volledig grafisch (in een live linux omgeving!) en dus ook makkelijker
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline siegi

  • Lid
6.10 vs 6.06 LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/16, 18:50:51 »
Edgy gaat over het algemeen meer hardware ondersteunen.  Zeker als je een nieuwe computer hebt zou ik voor edgy gaan.  Er is ook wat gewerkt aan de opstartsnelheid van edgy die is nu een paar seconden beter als die van dapper dus dat is ook mooi.  
Edgy heeft ook meer nieuwe software.  
Edgy zal dacht ik nog iets van een 12 maand ondersteund worden na de release van feisty.