Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop users op server  (gelezen 2061 keer)

Offline bramboos

  • Lid
Desktop users op server
« Gepost op: 2009/10/08, 20:09:17 »
Wij hebben 2 computers met ubuntu desktop (worden er nog meer) nou hebben wij ook een Windows server. Nou heb ik daar de laatste tijd echt veel problemen mee heb. Nou is mijn vraag of ik de gebruikers op de server kan aanmaken op de server en op de desktop daarmee kan inloggen. En dat dan de documenten van die user ook op de server worden opgeslagen.
Bestaat zoiets in ubuntu?
Alvast bedankt!

Bram

Offline track

  • Lid
Re: Desktop users op server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 00:20:52 »
Hoi Bram,

draai je op de Win..-server tegelijk ook een "desktop" ?
Verder, draait op die Win..-server ook een domein (of een centraal gebruikerbeheer) ?

Anders, als het maar om een gewone smb-share gaat is het absoluut geen klus.
En in principe is Linux sowieso flexibeler dan Win.., met name in het server-vak.
Alleen dat je voor bijzondere wensen soms ook iets bijzonders moet configureren.

Vandaar: welke diensten precies zou je willen verplaatsen van de Win..-servern naar
een Uby-pendant ?

track

Offline bramboos

  • Lid
Re: Desktop users op server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/09, 16:05:07 »
Op dit moment:

1 windows server 2003 small businness (domein controller, iss, terminal, print, en file sharing)

2 windows xp buiten domein

2 ubuntu desktops

1 windows xp in domein.

Nou wou ik graag die laatste windows xp in ubuntu veranderen en de server in ubuntu server. Daarbij moet op ubuntu server: LAMP, SAMBA, enz.

Maar bestaat er ook iets in ubuntu wat lijkt op de windows domeincontroller? Zodat ik de gebruikers aanmaak op de server in een soort active directory dat daar de ubuntu clients weer op inloggen met hun eigen achtergrond, bureablad, documenten, afbeeldingen enz.

Re: Desktop users op server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/09, 16:10:18 »
Hallo Bramboos, je kunt een Samba server optuigen als PDC. Een AD server kun je er niet van maken, wel kun je met een combinatie van services en een goede opzet een heel eind komen. Alles wat je nu op de 2003 server draait kan ook onder Ubuntu Server opgezet worden. En alle clients, ongeacht OS kun je daar prima aanhangen.

Offline bramboos

  • Lid
Re: Desktop users op server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/09, 16:17:45 »
Maar volgensmij kun je met PDC niet met clients van ubuntu inloggen? Of heb ik het fout?

Offline track

  • Lid
Re: Desktop users op server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/09, 16:27:06 »
Ik denk haast dat het wél kan, met samba plus misschien nog iets als domein-controller
in te zetten.  Kijk dit verhaal: http://www.steve-lacey.com/blogarchives/2006/11/linux_as_a_wind.shtml

En, er is nog een parallele draad hier op het forum:
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ubuntu-server-windows-xp-clients/

Misschien kunnen jullie het samen uitvogelen ...
(of is dat toch weer een beetje anders dan ?)

track

p.s.: verder nog een handleiding:  http://www.howtoforge.com/ubuntu-gutsy-samba-domaincontroller
« Laatst bewerkt op: 2009/10/09, 16:31:10 door track »

Re: Desktop users op server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/09, 16:45:15 »
Maar volgensmij kun je met PDC niet met clients van ubuntu inloggen? Of heb ik het fout?
Dat kan zeker wel, ik log op mijn werk aan op een Windows AD met een Fedora 10 bak. En die hangt helemaal in het AD. Als ik id draai zie ik keurig in welke OU's ik allemaal zit. En ik kan zo mappings maken naar allerlei shares op diverse servers. Via pam_mount gebeurt dat netjes automatisch. En iedereen met een geldig domein account kan inloggen op mijn PC.

Offline bramboos

  • Lid
Re: Desktop users op server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/10, 12:18:39 »
Maar volgensmij kun je met PDC niet met clients van ubuntu inloggen? Of heb ik het fout?
Dat kan zeker wel, ik log op mijn werk aan op een Windows AD met een Fedora 10 bak. En die hangt helemaal in het AD. Als ik id draai zie ik keurig in welke OU's ik allemaal zit. En ik kan zo mappings maken naar allerlei shares op diverse servers. Via pam_mount gebeurt dat netjes automatisch. En iedereen met een geldig domein account kan inloggen op mijn PC.

Waar kun je dat instellen? Nog nooit tegengekomen... :o En werken dan de roaming profiles ook?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/10, 12:23:09 door bramboos »