Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Western Digital My Cloud  (gelezen 2619 keer)

Offline Nike

  • Lid
Western Digital My Cloud
« Gepost op: 2014/07/07, 08:42:47 »
Goedemorgen,

Sinds Ubuntu One ermee gestopt is ben ik op zoek naar een andere cloud oplossing om o.a. back-ups te kunnen maken. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Western Digital My Cloud (2TB), maar kan op hun site geen Linux drivers terugvinden. Is er misschien iemand die ervaring heeft met dit apparaat en mij van advies zou kunnen voorzien of deze oplossing binnen Ubuntu aan de praat is te krijgen? Ben een gemiddeld Ubuntu gebruiker en maak op dit moment gebruik van versie 13.10. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nico
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 08:47:55 door Nike »

Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/07, 08:59:03 »
Volgens mij heb je geen drivers nodig.

Ik heb een vergelijkbare NAS van Medion en met deze "aanpassingen" http://steunpunt-almere.nl/artikelen/hoe-je-nas-automatisch-mouten/ werkt het naar behoren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nike

  • Lid
Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/07, 09:51:40 »
Bedankt voor de snelle reactie. Waarchijnlijk een hele domme vraag, want ik neem aan dat deze NAS dan aangesloten moet worden op een vrije Ethernet poort op mjjn KPN Experiabox? Mocht dit inderdaad zo zijn, loop ik dan het risico dat de NAS van 'buiten' door iemand benaderd kan worden omdat je dan op het openbare netwerk van KPN bent aangesloten?

Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/07, 10:16:13 »
Met een KPN Experiabox heb ik helaas geen ervaring.

Mijn Medion NAS is ook van buitenaf te bereiken maar degene die inlogt heeft wel een inlognaam/wachtwoord nodig wat ingesteld kan worden via de software van de NAS.





OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/07, 11:11:29 »
Bedankt voor de snelle reactie. Waarchijnlijk een hele domme vraag, want ik neem aan dat deze NAS dan aangesloten moet worden op een vrije Ethernet poort op mjjn KPN Experiabox? Mocht dit inderdaad zo zijn, loop ik dan het risico dat de NAS van 'buiten' door iemand benaderd kan worden omdat je dan op het openbare netwerk van KPN bent aangesloten?

Als hij aan een vrije poort op je experia box hangt, dan is het toestel verbonden met je interne netwerk. (krijgt dus ook een intern ip adres) Zolang je de juiste poorten niet openzet in je experia box en door zet naar je nas dan kan hij dus ook niet vanaf buiten fysiek benaderd worden.
(Ik zeg specifiek fysiek, omdat er nassen zijn die via een cloud dienst van de leverancier via het web wel te benaderen zijn.)

Offline Nike

  • Lid
Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/07, 12:32:41 »
Maasnet en McVries,

Bedankt voor de aanvullende informatie. Als ik mijn pporten in de Experibox niet openzet voor toegang vanuit buitenaf, dan neem ik aan dat ik bijvoorbeeld mijn iPad wel kan backuppen op de NAS zodra deze via wifi met mijn thuisnetwerk is gekoppeld?

Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/07, 12:48:16 »
Zoals McVries al schreef is je NAS alleen zichtbaar/verbonden met je interne netwerk.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nike

  • Lid
Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/07, 12:56:20 »
Bedankt, het is me duidelijk. Ga eerst even een NAS aanschaffen en mocht ik problemen hebben met de installatie, dan meld ik mij weer. Prettige dag verder! :)

Offline Nike

  • Lid
Re: Western Digital My Cloud
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/10, 07:51:26 »
Gisteren op een NAS uit geweest, maar in de winkel te horen gekregen dat de Western Digital My Cloud (2TB) een lastig apparaat is om te configureren. Mede door gebrek aan kennis van mijn kant de bewuste NAS nog maar even niet aangeschaft. Is er misschien iemand binnen het forum die mij hierin zou kunnen adviseren?

Hoeft voor mij geen heel geavanceerd apparaat te zijn, aangezien ik alleen iets zoek waar ik automatisch back-ups op kan maken en hier niet al te veel omkijken naar heb. Daarnaast zou ik het handig vinden als ik daarnaast muziek en films zou kunnen streamen naar mijn tv, alhoewel ik niet weet of dit met zo'n apparaat mogelijk is.

Alvast bedankt voor jullie reactie.