Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: beste portable usb installatie?  (gelezen 4056 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Gepost op: 2011/05/14, 13:00:15 »
Ik heb even een vraagje. Ik heb sinds kort een laptop van het werk en daar wil ik privé graag Ubuntu op kunnen gebruiken. Ik mag helaas geen dualboot maken, maar booten vanaf usb mag wel.

Nu wil ik dus een goede portable Ubuntu installatie doen op een snelle grote usb stick en die gebruiken alsof het een interne schijf is. Dat betekent ook updates en aanvullende programma's installeren in de loop van de tijd.

Nu weet ik dat ik vanuit een Ubuntu installatie een usb stick kan maken, er is natuurlijk unetbootin etc. Maar wat kan ik nu het beste gebruiken, want volgens mij zijn genoemde oplossingen vooral geschikt om een installatie stick aan te maken?

Alvast bedankt voor de tips!

 
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 08:29:42 door valk »

Offline EricH

  • Lid
    • Steunpunt Roosendaal
Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/14, 13:18:36 »
Het schijnt mogelijk te zijn, maar ik heb het zelf nooit geprobeerd..
http://www.zdnet.com/blog/hardware/how-to-install-ubuntu-804-on-a-usb-flash-drive/1873

Dit gaat wel over 8.04 maar wellicht werkt het ook met nieuwe versies..

Succes!

Steunpunt-Roosendaal helpt je verder..
http://www.steunpunt-roosendaal.nl

Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/14, 15:08:59 »
Voor een Ubuntu LiveUSB heb ik de beste ervaringen met een USB aangemaakt met de betreffende functie in Ubuntu zelf. Je kunt daar ook aangeven hoeveel ruimte van de USB vrijgehouden moet worden voor het opslaan van instellingen en updates. Ik weet niet of Unetbootin die optie heeft.



Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/14, 15:48:21 »
Alvast bedankt voor de suggesties.

Ik ben zelf ook nog even aan het googlen geweest en ben nu dus aan het proberen.
http://mintarticles.com/read/operating-systems-articles/how-to-install-portable-linux-ubuntu-on-a-bootable-usb-flash-drive-from-sun-virtualbox,13641/

De installatie loopt nu, maar dat duurde even. Eerst bleek dat ik een extra module moest installeren om usb apparaten te ondersteunen, anders kan er niet op een usb stick geinstalleerd worden. Vervolgens bleek dat je als root virtualbox moet starten anders kan je nog niets met usb apparaten.... Er is echter een truukje om dat toch als gebruiker te mogen. Zie hier http://news.softpedia.com/news/How-to-Fix-VirtualBox-USB-Support-111715.shtml

Nu dus hopen dat het werkt.... Ik heb al een melding "installatie programma is vastgelopen" gekregen. Ik denk dat dat kwam omdat ik aangevinkt had gelijk updates binnen te halen en partner bronnen te activeren. Ik ga dat nu achteraf doen, so far so good, installatie loopt nog steeds  =D

Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/14, 15:49:28 »
Hoi,

Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een USB-schijf van 60GB
Ik neem deze schijf overal mee naar toe. IK kan hem op elke computer aansluiten, en heb overal mijn eigen programma's bij. Als je dan ook nog dropbox gebruikt, heb je ook al je documenten altijd beschikbaar.

Nu het installeren.

Ik heb de computer opgestart met de live-CD. Ik had een USB schijf aangekoppeld.

Bij de installatie van Ubuntu kies je ervoor, om zelf aan te geven waar je Ubuntu wilt installeren.
Als het goed is, wordt ook de USB-schijf getoond. (Harde schijf wordt aangegeven als SDA. De USB-schijf wordt aangeven als SDB. Als je 2 harde schijven hebt, is de 2de harde schijf SDB en is de USB-schijf SDC).

Kies de USB-schijf om Ubuntu te installeren.
Verder geef je aan dat het grub-menu geïnstalleerd moet worden op de USB-schijf (SDB of SDC, afhankelijk wat je USB schijf is).

Op deze manier kun je de USB-schijf op elke willekeurige computer gebruiken. De computer moet wel op kunnen starten vanaf de USB-schijf. (Dit moet in de BIOS worden aangegeven).

ALs je zo opstart, kun je Ubuntu gewoon gebruiken. Alle programma's die je installeerd, worden geinstalleerd op je USB-schijf. Ook als je gaat updaten, worden alle updates geinstalleerd op de USB-schijf.

Je hebt dus eigenlijk je eigen computer overal bij.

mvg, Flip
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 15:51:59 door flipflipsen »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/14, 16:05:17 »
Hmmm, het systeem loopt helaas weer vast, ik zal de CD methode eens proberen. Misschien is die omweg via virtualbox wat te ingewikkeld voor zo'n installatie....

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/14, 16:43:40 »
@flip

Bedankt, jouw tip werkt feilloos! Nu inderdaad een volledige installatie op een usb stick, ideaal!


hanskever

  • Gast
Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/11, 17:17:00 »
Hoe groot moet de USB stick zijn? 2G? ???

Gr. Hans

Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/12, 16:49:41 »
Het lijkt me niet dat je dat met 2GB gaat redden. https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements spreekt van 15GB, het lijkt me dat dat meer in de richting komt.

Als je iets verder leest zie je dat het met 8GB misschien ook zou kunnen, lijkt me een kwestie van uitproberen. Maar daar zit je denk ik wel redelijk op het minimum, overeenstemmend met http://sites.google.com/site/computertip/systeemeisen. Als je een USB-stick ervoor gaat kopen zou ik minimaal 16GB nemen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/12, 16:52:13 door overdenkamp »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/13, 07:06:48 »
Of als je alleen als installatie stick gaat gebruiken is 1 gb in principe al voldoende :)

Offline Tom

  • Lid
Re: beste portable usb installatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/13, 19:31:20 »
Voor een Ubuntu LiveUSB heb ik de beste ervaringen met een USB aangemaakt met de betreffende functie in Ubuntu zelf. Je kunt daar ook aangeven hoeveel ruimte van de USB vrijgehouden moet worden voor het opslaan van instellingen en updates. Ik weet niet of Unetbootin die optie heeft.

Zover ik weet gaat dat niet met Unetbootin wat betreft een extra vrije ruimte voor het opslaan van instell, en updates.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/13, 21:37:27 »
Mag je dan die USB-stick zien als een soort SSD-schijf ? Ik bedoel maar, gaat het dan ook zo snel ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/13, 21:39:49 »
Als je een snelle USB3 stick hebt, misschien.
Alle standaard USB stickjes zijn veel trager dan zelfs een laptop schijf.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/13, 22:07:26 »
Ben ook eens aan 't proberen op een usb-stick van 8 Gb. Even gemakkelijk als een standaard installatie  ^-^
Tijdens de installatie komt men aan "hardware instellen", dat is vermoedelijk van de laptop waar ik de installatie mee doe.
En als de usb-stick dat uiteindelijk in een andere pc of laptop terechtkomt, gaat dit dan wel werken met die hardware ?
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/14, 04:34:21 »
Meestal wel. Je moet alleen even opletten met de drivers voor de videokaart en evt. de wireless.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: OPGELOST: beste portable usb installatie?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/14, 09:32:58 »
Bedankt Johan.

Alle standaard USB stickjes zijn veel trager dan zelfs een laptop schijf.

Inderdaad, ik heb dit duidelijk gemerkt. 200 updates doorvoeren voor Lubuntu 10.10 duurde meer dan 2 uur  :o
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550