Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Einde 32 bit  (gelezen 19163 keer)

Offline rico70

  • Lid
Einde 32 bit
« Gepost op: 2017/09/28, 19:02:35 »
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-release/2017-September/004212.html
Citaat
Dear Release team,

Please action the below and remove Ubuntu Desktop i386 daily-live
images from the release manifest for Beta and Final milestones of
17.10 and therefore do not ship ubuntu-desktop-i386.iso artifact for
17.10.

As a followup to this thread it has been confirmed that argumentation
below is sound, and furthermore there is no longer any effective qa or
testing of the desktop product on actual i386 hardware (explicitly non
x86_64 CPUs).

There are no other changes requested to d-i, mini.iso, archive, or the
upgrade paths.

Regards,

Dimitri.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Einde 32 bit
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/28, 19:32:22 »
De redenatie van Dimitri klinkt overtuigend....

Re: Einde 32 bit
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/28, 20:20:59 »
Ok. Ubuntu only begrijp ik?
Ik zie nog wel Lubuntu 17 in 32bit downloadbaar. Blijft dat wel voorlopig?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/28, 20:33:35 »
Aangezien ze dezelfde basis hebben verwacht ik dat ook die er snel uit gaat.  Persoonlijk vind ik het wel jammer, pas bij een kennis op een vista bak Linux Mint 18 LTS Xfce 32 bit geïnstalleerd omdat 64 bit zo traag was als de bekende bruine substantie in een trechter.

Re: Einde 32 bit
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/28, 20:40:24 »
Naja. Voorlopig kan ik nog vooruit met de oude pc hier. Net vlug nog de laatste gedownload en die wordt nog wel even ondersteund (waarschijnlijk langer dan de pc nog mee gaat :rolleyes: )

Whatever. We zijn ook blij dat we niet nog steeds in een Ford model T rijden. :D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Einde 32 bit
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/28, 20:45:21 »
Btw, ik zie nu net dat Bodhi 4.3.1 ook alleen nog in 64 verkrijgbaar is.

Ik kan in elk geval niet de 32bit versie vinden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Einde 32 bit
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/28, 20:51:49 »
Anders kan je ook nog overstappen naar Linux Lite https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102212.msg1001628#msg1001628 die nog wel in 32 bit leverbaar is.

Handleiding http://www.poweredby.be/litemanual/index.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rico70

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/28, 21:15:26 »
We zijn ook blij dat we niet nog steeds in een Ford model T rijden. :D
Ik wou dat ik er 1 had :D

Offline h2o

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/28, 21:22:36 »
Anders kan je ook nog overstappen naar Linux Lite
Of Debian.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Einde 32 bit
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/28, 21:47:22 »
Anders kan je ook nog overstappen naar Linux Lite
Of Debian.

Linux Lite gebruikt toch Ubuntu (LTS) als basis? Vermoedelijk treft hun dat dan ook.
Ik ben het dan ook met h20 eens, dat Debian de meest voor de hand liggende alternatief is voor een 32 bits systeem.
Tenminste als men een Ubuntu achtergrond heeft (zoveel moeilijker is het tenslotte ook weer niet).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/28, 21:51:31 »
Op sommige punten zelf makkelijker te beheren. Er is bijvoorbeeld maar één kernel per versie en die wordt regelmatig bijgewerkt met patches. Bij Ubuntu krijg je telkens nieuwere kernel (tussen) versies. Niet handig als je een kernel niet wil veranderen, of je moet hem blokkeren/vastzetten. En laat nu de kernel het hart van het systeem zijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Aaron

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/28, 21:59:40 »
Ik heb nog oude zooi met Puppy Linux....

Maar ik vermoed dat de tussen versie alleen in 64 bits komt voor de echte liefhebbers met nieuwe snelle bakken die het als eerste elke nieuwe versie ophalen.

Maar de LTS zal vermoedelijk wel zowel 32 als 64 geleverd worden.
Ook de Lubuntu en Xubuntu zullen dan alleen de  32 LTS versie hiervan leveren.

Om elke  tussen versie zoals de 16.10  17.04 en 17.10 ook dubbel aan te bieden lijkt mij overbodig en het aantal downloads of upgrades kun je ook meten en weet  je dat alleen de 32 bits LTS rendabel is.

Re: Einde 32 bit
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/28, 22:12:51 »
Op sommige punten zelf makkelijker te beheren. Er is bijvoorbeeld maar één kernel per versie en die wordt regelmatig bijgewerkt met patches. Bij Ubuntu krijg je telkens nieuwere kernel (tussen) versies. Niet handig als je een kernel niet wil veranderen, of je moet hem blokkeren/vastzetten. En laat nu de kernel het hart van het systeem zijn.

Klopt, ik kan uit ervaring vertellen dat het vergeten te blokkeren/vastzetten een probleem kan veroorzaken (dom, maar een foutje is snel gemaakt). Ik had mijn oude kernel aangepast i.v.m. betere performance van de videokaart (Radeon RX 580), en de combinatie van Xorg en nieuw kernel vond het niet zo leuk.  Gelukkig kon ik weer terug naar mijn 'oude' kernel en was het snel opgelost, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit soort dingen zeker anderen de nodige hoofdbrekens kan geven. Debian is misschien een stapje verder in de leercurve (vergeleken met Ubuntu) maar uiteindelijk heb je zeker met dit soort dingen er weer profijt van. Oh ik geloof dat bij Mint de kernel ook vastgezet is, maar dat zou Pjotr ongetwijfeld weten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Einde 32 bit
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/28, 23:09:02 »
Ik heb nog oude zooi met Puppy Linux....

Maar ik vermoed dat de tussen versie alleen in 64 bits komt voor de echte liefhebbers met nieuwe snelle bakken die het als eerste elke nieuwe versie ophalen.

Maar de LTS zal vermoedelijk wel zowel 32 als 64 geleverd worden.
Ook de Lubuntu en Xubuntu zullen dan alleen de  32 LTS versie hiervan leveren.

Om elke  tussen versie zoals de 16.10  17.04 en 17.10 ook dubbel aan te bieden lijkt mij overbodig en het aantal downloads of upgrades kun je ook meten en weet  je dat alleen de 32 bits LTS rendabel is.

Klopt, 1 van de hoofdredenen kan zijn om te zien hoe nieuwere hardware presteert met een testversie.
Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen hier op het forum een FreeSync scherm hebben, maar 17.10  gebruikt een kernel die dit standaard ondersteund. Dat zijn dus inderdaad de mensen met nieuwere hardware en zullen de 32bit versie ook laten liggen.

 Ondertussen moeten we ook reëel zijn, de nieuwere Ubuntu's zijn gespekt met alle pracht en praal en daar ben je ook een passende motor voor nodig. Niet dat er wat mis is met de 32bit motor, maar je plaatst ook geen middenklasser motor in een limo.
KDE plasma, Cinnamon en Gnome3 reken ik tot de limo's en daar hoort een 64bit motor in. Mate/XFCE zijn duidelijk middenklassers en daarmee zou je met een 32bit motor nog prima mee kunnen werken. LXDE is sterk afhankelijk van de gebruiker, de een gebruikt het omdat het niet anders kan en de ander is wars van alle grafisch geweld en wil alle kracht in de programma's stoppen i.p.v. de werkomgeving. Al denk ik dat we de laatste groep echt een minderheid kunnen noemen, omdat de roep naar nog extremere maatregelen altijd lonkt en er nog 'betere' alternatieven zijn (een minimale Debian installatie levert nog betere prestaties qua geheugen en processorgebruik om een voorbeeld te noemen).

Lang verhaal in het kort, lever de standaard Ubuntu en Kubuntu dus in 64bit, Mate en Xubuntu in 32/64 bit en Lubuntu in 32bit. En voor de zelfbouwers een 32/64 bit mini.iso en dan heb je volgens mij een redelijke afspiegeling van 'wat men toch al gebruikt'. Overigens is dit natuurlijk mijn persoonlijke mening, en verdwijnt in de miljoenen anderen ;)

Ps. Kijk eens op 'die oude zooi' of AntiX werkt (dit kan trouwens ook vanuit het RAM werken). Niet dat ik wat tegen Puppy Linux heb, maar het is niet zo veilig als bijvoorbeeld AntiX en de repositories zijn wat minder gevuld.


 

 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Einde 32 bit
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/28, 23:36:16 »
Btw, ik zie nu net dat Bodhi 4.3.1 ook alleen nog in 64 verkrijgbaar is.

Ik kan in elk geval niet de 32bit versie vinden.

Bij Bodhi is de 32-bits versie de zogenaamde "legacy" editie. Dat weet ik omdat ik recentelijk een hele oude PC heb voorzien van Bodhi, die er als een speer op draait. Kijk hier maar eens.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Einde 32 bit
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/28, 23:56:52 »
Btw, ik zie nu net dat Bodhi 4.3.1 ook alleen nog in 64 verkrijgbaar is.

Ik kan in elk geval niet de 32bit versie vinden.

Bij Bodhi is de 32-bits versie de zogenaamde "legacy" editie. Dat weet ik omdat ik recentelijk een hele oude PC heb voorzien van Bodhi, die er als een speer op draait. Kijk hier maar eens.

Bodhi is ook een distro die zijn roots heeft in Ubuntu, dus hoe lang gaat het dan nog duren?
Opvallend is wel dat men een oplossing zoekt in Ubuntu based distro's, eigenlijk ontbreekt daar een soort van logica.
Een beetje als dat iemand bij een kaasboer komt en vraagt om kaas terwijl je weet dat zijn melkleverancier failliet is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Aaron

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #16 Gepost op: 2017/09/29, 10:32:48 »
De 11" tot 13"  speelgoed laptops met win10/64 bits afgeleverd werken vaak zo matig dat ze gedumpt worden.
Daar Ubuntu 64 bits opzetten blijft hetzelfde.
Later op 32 16.04 van Ubuntu erop en hoewel iets trager wel veel stabieler en probleem opgelost.

De 32 bits is voor zwakke en eigenlijk alleen op papier zou 64 bits kunnen en vooral ouderen die surfen, mailen en de krant digitaal lezen meer dan voldoende.
Ik vermoed dat niet de gebruikers maar aantal downloads gaan bepalen welke nog wel of niet als 32 bits geleverd gaan worden.


Antix,  nooit geprobeerd maar ik hou wel van Puppy en om die te vervangen, ik draai nog op 5.25" floppy want de 3.5" floppy was niet voor deze leverbaar!
 Hoe lang moet ik downloaden,   aantal nog werkende floppy's en  of het lukt, ik weet dat Puppy al vrij zwaar was!

Re: Einde 32 bit
« Reactie #17 Gepost op: 2017/09/29, 11:03:20 »
We zijn ook blij dat we niet nog steeds in een Ford model T rijden. :D
Ik wou dat ik er 1 had :D
Ja? Elke dag 100km ermee naar je werk, en in de zomer op vakantie? Echt?
Zou je nu nog willen surfen op linux 6?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #18 Gepost op: 2017/09/29, 11:07:51 »
@ Aaron: Antix en MX-16 zijn op Debian gebaseerd. Antix is meer voor de lichtgewicht systemen, redelijk vergelijkbaar voor systemen waar je Puppy voor hebt. MX-16 is meer voor de systemen die wat meer aankunnen, en draait op XFCE4. Zelf gebruik ik MX-16 op een test systeem met 64 bits (HP laptop met 3 GB RAM) maar ook op een Toshiba (2 GB) die 32 bits is werkt dat prima.

Maar de tijd dat je met Debian alleen met noeste arbeid kon werken is voorbij. Out of the box gaat het tegenwoordig prima. MX-16 werkt OOTB uitstekend. Bijna kant en klaar als je het installeert, bijna kinderlijk eenvoudig. Er is ook veel werk van driver support gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/29, 11:11:00 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Einde 32 bit
« Reactie #19 Gepost op: 2017/09/29, 11:30:19 »
Maar de tijd dat je met Debian alleen met noeste arbeid kon werken is voorbij. Out of the box gaat het tegenwoordig prima.
Debian heeft één grote onhebbelijkheid.
Wanneer je het op een bestaand systeem, naast een ander systeem installeert, dan veranderd de UUID van alle partities die gemound worden, zoals o.a. swap partities.
Ubuntu veranderd alleen de UUID van de partitie(s) waarop je installeert.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #20 Gepost op: 2017/09/29, 11:50:13 »
Maar de tijd dat je met Debian alleen met noeste arbeid kon werken is voorbij. Out of the box gaat het tegenwoordig prima.
Debian heeft één grote onhebbelijkheid.
Wanneer je het op een bestaand systeem, naast een ander systeem installeert, dan veranderd de UUID van alle partities die gemound worden, zoals o.a. swap partities.
Ubuntu veranderd alleen de UUID van de partitie(s) waarop je installeert.
Klopt!! Dat is te ondervangen met labels. Wanneer je de partities een label geeft en dat in /etc/fstab opneemt gaat dat prima.
Voorbeeld eigen situatie:
Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
LABEL=rufus64 /               ext4    noatime,errors=remount-ro 0       1
# /files was on /dev/sda6 during installation
LABEL=files /files          ext4    noatime         0       2
# /home was on /dev/sda2 during installation
LABEL=home /home           ext4    noatime         0       2
# /multimedia was on /dev/sda5 during installation
LABEL=multimedia /multimedia     ext4    noatime         0       2
# swap was on /dev/sda3 during installation
LABEL=swap none            swap    sw              0       0
/dev/sr0        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
#//10.20.116.201/juliana/MULTIMEDIA /mnt/nas cifs defaults,uid=1000,gid=1000   0   0
Ook het UUID van swap opnemen in het bestandje /etc/initramfs-tools/conf.d/resume en daarna update-initramfs -u uitvoeren
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Einde 32 bit
« Reactie #21 Gepost op: 2017/09/29, 12:59:40 »
Btw, ik zie nu net dat Bodhi 4.3.1 ook alleen nog in 64 verkrijgbaar is.

Ik kan in elk geval niet de 32bit versie vinden.

Bij Bodhi is de 32-bits versie de zogenaamde "legacy" editie. Dat weet ik omdat ik recentelijk een hele oude PC heb voorzien van Bodhi, die er als een speer op draait. Kijk hier maar eens.
Bodhi is ook een distro die zijn roots heeft in Ubuntu, dus hoe lang gaat het dan nog duren?
Opvallend is wel dat men een oplossing zoekt in Ubuntu based distro's, eigenlijk ontbreekt daar een soort van logica.
Een beetje als dat iemand bij een kaasboer komt en vraagt om kaas terwijl je weet dat zijn melkleverancier failliet is.

Bij Bodhi is de 32-bits versie de zogenaamde "legacy" editie. Dat weet ik omdat ik recentelijk een hele oude PC heb voorzien van Bodhi, die er als een speer op draait. Kijk hier maar eens.

Citaat
Bodhi is ook een distro die zijn roots heeft in Ubuntu, dus hoe lang gaat het dan nog duren?
Opvallend is wel dat men een oplossing zoekt in Ubuntu based distro's, eigenlijk ontbreekt daar een soort van logica.
Een beetje als dat iemand bij een kaasboer komt en vraagt om kaas terwijl je weet dat zijn melkleverancier failliet is.

Op zijn minst tot eind april 2021, want gebaseerd op Ubuntu 16.04. We hebben dus in ieder geval tot die tijd respijt. Anders gezegd: je hardware heeft vanaf het moment van schrijven nog 3,5 jaar de tijd om kapot te gaan. :D

Nee, alle gekheid op een stokje: Ik heb ook nog een arsenaal aan 32-bits computers en laptops die nog prima draaien en lekker snel zijn (dankzij Linux), en waarvan het steeds moeilijker wordt daarvoor een up-to-date systeem voor te vinden. Aan de andere kant: mijn oudste nog werkende computer is in februari 15 jaar oud. Het bejaarde beestje draait Lubuntu zonder al teveel problemen en is nog steeds prima in te zetten voor de meeste taken. Ik denk dat er een wonder moet gebeuren wil dat oude bakkie nog tot 2021 door kunnen ploeteren. Op dit moment draait het oude beestje nog zonder problemen, maar op een gegeven moment is de koek gewoon op. Maar ik vind het wel kicken dat zo'n oude machine nog gewoon meedoet, en ook dat het (wederom dankzij Linux) ook gewoon kan. Zo'n oude machine in leven houden is voor mij meer een "sport" dan een noodzaak.

Ik vraag me wel af: zijn 32-bits computers niet nog alom vertegenwoordigd in arme(re) landen? Leuk dat de meeste distrobouwers afstappen van 32-bits, maar ik kan me voorstellen dat veel van die machines toentertijd al naar derde wereldlanden zijn verstuurd. Daar zullen veel van deze computers nog even mee moeten gaan omdat er geen geld is voor nieuwe(re) computers. Zal Ubuntu zich daarmee niet in de vingers snijden? De wereld is immers groter dan alleen het rijke Westen.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/29, 13:02:41 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Einde 32 bit
« Reactie #22 Gepost op: 2017/09/29, 13:11:24 »
Op zijn minst tot eind april 2021, want gebaseerd op Ubuntu 16.04. We hebben dus in ieder geval tot die tijd respijt. Anders gezegd: je hardware heeft vanaf het moment van schrijven nog 3,5 jaar de tijd om kapot te gaan. :D

Nee, alle gekheid op een stokje

Niks gekheid. Tegen die tijd zijn die huidige 32 bit systemen voortaan wel echt af te schrijven, en gegarandeerd dat er weer een nieuwe stroom snellere 64 bit "afgeschreven want erg traag geworden" voor ons beschikbaar komt voor een habbekrats.
Voor die tijd zal er hoogstwaarschijnlijk al wel een versie win 11 verschenen zijn. :evil:

Op die 'afgeschreven langzame' systemen draaien 64 bits puppy en bodhi dan ook wel weer als een 'supercomputer'.  =D
I♥Linux
« Laatst bewerkt op: 2017/09/29, 13:13:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Einde 32 bit
« Reactie #23 Gepost op: 2017/09/29, 14:14:40 »
Zoals het er tot nu toe uitziet alleen voor de Gnome versie
Citaat
In case you’re wondering, this change, currently, only affects the flagship Ubuntu Desktop version, which now ships with GNOME desktop environment. Other Ubuntu flavors like Lubuntu, Ubuntu MATE, Xubuntu, etc., haven’t announced any related plans. It won’t be surprising if these lightweight flavors continue to ship 32-bit images in future as well.
https://fossbytes.com/ubuntu-17-10-killing-32-bit-desktop-iso/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Einde 32 bit
« Reactie #24 Gepost op: 2017/09/30, 10:47:45 »
Nog wat meer achtergrondinformatie:
http://www.omgubuntu.co.uk/2017/09/ubuntu-17-10-32-bit-builds-dropped

Kerncitaat:
Citaat
No changes are being made to other builds of Ubuntu 17.10, such as minimal install ISOs or the net install option. And this news does not mean Ubuntu won’t run on 32-bit, simply that you won’t be able to download a pre-made desktop ISO image for it.

So, don’t panic: you can still install the Ubuntu desktop on 32-bit machines; you’ll just need to use a different ISO to do it.

Maar ja, 32-bits is en blijft een stervend ecosysteem.... Steeds minder ontwikkelaars nemen de moeite om een 32-bitsversie te maken van hun programmatuur.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/30, 11:54:59 door Pjotr »