Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HUMAX terugzetten naar fabrieksinstellingen vooraf aan formatteren?.  (gelezen 2611 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Televisie uitzendingen laten zich normaal opslaan via de HUMAX mediabox 5300c, door daarop een harde schijf (HD) aan te sluiten op een van de twee aanwezige USB poorten.
Dat heb ik gedaan met een externe HD, van 500GB en dooor het interne programma van de mediabox laten formatteren(ext3): een Linux systeem dus!

Toewijzen(tsr), video opnemen en afspelen verliep veder prima, het is dan ook Linux apparaat!

Echter heb ik daarna enkele foutieve  (begin en einde op verkeerde tijd gekozen) verwijderd
(rm xxx.ts na cd /)  m.b.v. een Linux (Ubuntu 16.04) PC.

Als gevolg bleek de HUMAX mediabox 5300c niet meer op te nemen doordat de er op teruggeplaatste HD niet meer te herkend werd.

Jammer genoeg bleek herstellen, d.w.z. opnieuw formatteren en toewijzen van de HD op de mediabox) niet meer mogelijk (INSTELLINGEN → SYSTEEM → GEGEVENSOPSLAG → FORMAT}.

Vraag dus of noodzakelijk is:
de HUMAX mediabox terug te zetten naar "fabrieks-instellingen"?
 Ziet die  mediabox dan weer de externe HD als nieuw (schoon) en dus voor de eerste maal geformatteerd moet gaan worden?

Precies als bij eerste keer aansluiten van de HD op de Humax?
Zoals op de handleiding ervan op pag. 30 aangegeven is dat er dan om gevraagd wordt.

swake

  • Gast
Re: HUMAX terugzetten naar fabrieksinstellingen vooraf aan formatteren?.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/11, 22:32:04 »
Ik hoop dat je er mee geholpen bent , maar hier vind je een handleiding .
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-irhd-5300c/

Nota : Onderaan gelezen dat je verwijst naar pagina 30 in de handleiding . Sorry hiervoor .
« Laatst bewerkt op: 2017/08/11, 22:38:39 door swake »


Re: HUMAX terugzetten naar fabrieksinstellingen vooraf aan formatteren?.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/11, 23:47:30 »
Echter heb ik daarna enkele foutieve  (begin en einde op verkeerde tijd gekozen) verwijderd (rm xxx.ts na cd /)  m.b.v. een Linux (Ubuntu 16.04) PC.

Als gevolg bleek de HUMAX mediabox 5300c niet meer op te nemen doordat de er op teruggeplaatste HD niet meer te herkend werd.
Hallo, ik kan je niet direct helpen maar hier overkomt me dat ook, dat de harde schijf die aan een tv-ontvangboxje hangt op de ene pc niet herkend wordt maar op een andere wel. Dus misschien kun je dat ding eens aan een andere pc hangen.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen is denk ik wel mogelijk, mijn satellietontvanger heeft die optie ergens in het menu. Of die handeling ook je schijf formatteert denk ik niet. Ik zou die schijf aan een pc koppelen en dan met een programma als Gparted dat ding formatteren. Mocht dat niet werken, dan zou ik (maar da's een persoonlijke tic) Puppy Linux inschakelen (downloaden, naar een usb-stick 'branden' en vanaf dat ding je pc starten). Dan heb je fijn veel low-level tools tot je beschikking die naar mijn ervaring elk computerprobleem kunnen oplossen (nou ja, bijna elk dan).

Offtopic: DAFNE KAMPIOEN!!!!  :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HUMAX terugzetten naar fabrieksinstellingen vooraf aan formatteren?.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/12, 11:48:06 »
De externe disk aan een Linux PC hangen en als root in terminal fsck op de partities uitvoeren.
Ongeveer:

sudo su            # wordt root (andere Linux's alleen su)
                   # password
fdisk -l           # lijst met disks en partities, externe disk gevonden?
fsck -p /dev/sdXY  # X is de disk, Y is de partitie, (sdc1 enz.)
                   # herhalen voor alle Linuxpartities op de externe schijf.

Nu zou de Humax de schijf weer moeten herkennen.

Check ook of onder Instellingen > Systeem > Gegevensopslag de schijf als Opslagruimte staat geselecteerd, anders Selecteer externe opslag voor PVR.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/12, 11:50:16 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Beekhof

  • Lid
Re: HUMAX terugzetten naar fabrieksinstellingen vooraf aan formatteren?.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/12, 16:03:56 »
Dank voor snelle reacties.
Fout: de HD trekt ongeveer het maximum wat de Humax USB kan leveren.
Deze oplossing vond ik op sr.-pc-hulp.nl.
Paul: wat voor sateliet ontvanger past als backend op Kodi(XBMC)?
Puppy is inderdaad een pracht gevalletje.

Re: HUMAX terugzetten naar fabrieksinstellingen vooraf aan formatteren?.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/13, 15:29:21 »
Paul: wat voor sateliet ontvanger past als backend op Kodi(XBMC)?
Met de combi satelliet en Kobi heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat elke satellietontvanger geschikt is zolang je dat signaal maar naar je pc/mediacenter kunt sluizen.