Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inkscape crasht  (gelezen 3024 keer)

Inkscape crasht
« Gepost op: 2021/12/14, 11:08:25 »
Inkscape is eigenlijk geen fotobewerking echter dit subforum komt het dichtst in de buurt van mijn probleem. (Wellicht een idee om "foto, video- en audiobewerking," te veranderen in "grafisch, foto, video- en audiobewerking," dat voor nu terzijde.)

Het probleem: ik maak een lijntekening in Oost-Indische inkt. Deze scan ik, bewerk wat in de GIMP (ok toch fotobewerking :) ) met de "kleur naar alfa" functie voor transparantie. Vervolgens exporteer ik de tekening als PNG en open in Inkscape. Aldaar pas ik de functie: "bitmap overtrekken," toe om de tekening in vectoren om te zetten. Dan heb ik twee afbeeldingen: de scherpe vectortekening en de gepixelde tekening. Die laatste wil ik weggooien om met de vectortekening verder te kunnen werken. Echter wat gebeurde er: Inkscape sluit zichzelf af, crash dus...... Ik heb ook al geprobeerd om de vectortekening te kopieren en in een nieuw Inkscape bestand te plakken. Dat werkte eerder al met een andere tekening echter nu sloot Inkscape wederom af.

Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

PS: mijn hardware lijkt me zwaar genoeg. Langer geleden maakte ik ook al tekeningen die ik op mijn oudere zwakkere machine ook gewoon kon omzetten.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inkscape crasht
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/14, 11:52:08 »
Probeer eens bestand met de bitmap 'en de getraceerde vectorafbeelding te bewaren, Inkscape af te sluiten, dan heropenen: dan lukt het misschien de bitmap te wissen.

Anders eens proberen hertracen met andere instellingen, die de vectorafbeelding minder complex maken.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/14, 12:37:42 »
Probeer eens bestand met de bitmap 'en de getraceerde vectorafbeelding te bewaren, Inkscape af te sluiten, dan heropenen: dan lukt het misschien de bitmap te wissen.

Anders eens proberen hertracen met andere instellingen, die de vectorafbeelding minder complex maken.

Helaas dat werkt ook niet. Dan inderdaad maar eens prutsen met lagere, minder complexe instellingen. Dan nog kan dat haast geen hardwareprobleem zijn, edoch wat dan wel?...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/14, 15:23:00 »
Welke versie van Inkscape gebruik je?

Re: Inkscape crasht
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/14, 18:41:09 »
Welke versie van Inkscape gebruik je?
0.92.5
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/15, 09:50:24 »
Die versie gebruik ik ook (zonder problemen overigens).

Je kunt eens kijken wat het laatste AppImage (versie 1.1.1) met je probleem doet. Downloaden (129 MB) via onderstaande link. Wel even uitvoerbaar maken: rechtsklik op het gedownloade bestand > Eigenschappen > tabje Rechten > Uitvoeren aanvinken.

https://inkscape.org/release/1.1.1/gnulinux/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Inkscape crasht
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/15, 10:44:33 »
Hoi Bal,

Heel vervelende kwestie! Ook erg boeiend

Mijn talenten op het gebied van tekenen zijn flinterdun, maar scannen kan ik weer prima. Ik zal eens wat proberen met een pentekening van mij. De versie van Inkscape weet ik inmiddels. Welke versie Gimp gebruik je? Enne  hoe scan jij en waarmee? Welke opties bedoel ik ook vooral?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Inkscape crasht
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/15, 12:49:30 »
Misschien is er iets fout in de configuratie fout gegaan? Je zou Inkscape kunnen vernieuwen met een 'harde reset'.

Verwijder (of hernoem) je inscape configs (.inkscape ?) en herstart het.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Inkscape crasht
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/15, 14:21:00 »
Hoi Bal,

Heel vervelende kwestie! Ook erg boeiend

Mijn talenten op het gebied van tekenen zijn flinterdun, maar scannen kan ik weer prima. Ik zal eens wat proberen met een pentekening van mij. De versie van Inkscape weet ik inmiddels. Welke versie Gimp gebruik je? Enne  hoe scan jij en waarmee? Welke opties bedoel ik ook vooral?

groet,

Just

Scannen doe ik momenteel even via windows. Jij had mij onlangs geholpen om mijn printer/scanner werkend te krijgen in kubunt 20.04 op mijn oude machine. Dat werkt op wonderbaarlijke wijze niet meer en op mijn nieuwe pc is e.e.a nog niet geinstalleerd. (Wellicht dat ik je binnenkort nog effe ga vragen mijn geheugen op te frissen over dat trucje van toen van je). Ik gebruik GIMP 10.nog iets. De nieuwste bij mijn weten. Het zou kunnen dat ik de png of jpg die ik heb getracht om te zetten een te hoge resolutie had. Ik heb deze op 1200dpi gescand. Daar stond die nog op ingesteld omdat daarvoor iets gescand moest worden dat een hoge kwaliteit behoefde.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/15, 15:28:17 »
Ik heb deze op 1200dpi gescand.
Het zou me niet verbazen als dit de oorzaak van die crash is. Bij mijn weten houdt Inkscape niet van grote bitmapbestanden en al helemaal niet als je die wilt gaan overtrekken. Probeer dus op een veel lagere resolutie te scannen, volgens mij kom je weg met 100ppi.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/15, 18:34:58 »
Ik heb deze op 1200dpi gescand.
Het zou me niet verbazen als dit de oorzaak van die crash is. Bij mijn weten houdt Inkscape niet van grote bitmapbestanden en al helemaal niet als je die wilt gaan overtrekken. Probeer dus op een veel lagere resolutie te scannen, volgens mij kom je weg met 100ppi.

Bizar is wel dat Inkscape die 1200 dpi wel gewoon overtrekt. Hij crasht zodra ik de bitmap/jpg/png afbeelding probeer te wissen om alleen de vectortekening over te houden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/17, 11:40:28 »
Ik heb deze op 1200dpi gescand.
Het zou me niet verbazen als dit de oorzaak van die crash is. Bij mijn weten houdt Inkscape niet van grote bitmapbestanden en al helemaal niet als je die wilt gaan overtrekken. Probeer dus op een veel lagere resolutie te scannen, volgens mij kom je weg met 100ppi.

Bizar is wel dat Inkscape die 1200 dpi wel gewoon overtrekt. Hij crasht zodra ik de bitmap/jpg/png afbeelding probeer te wissen om alleen de vectortekening over te houden.
Update. Ook met een 100 dpi afbeelding, zegt INkscape: doe het zelf maar...... suggesties dan wel wijsheden zijn welkom
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bart85

  • Lid
Re: Inkscape crasht
« Reactie #12 Gepost op: 2021/12/17, 11:52:48 »
https://inkscape.org/forums/beyond/latest-inkscape-update-crashes-when-trying-to-save/

Je kunt proberen inkscape te verwijderen, daarna weer installeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #13 Gepost op: 2021/12/17, 12:21:42 »
Die versie gebruik ik ook (zonder problemen overigens).

Je kunt eens kijken wat het laatste AppImage (versie 1.1.1) met je probleem doet. Downloaden (129 MB) via onderstaande link. Wel even uitvoerbaar maken: rechtsklik op het gedownloade bestand > Eigenschappen > tabje Rechten > Uitvoeren aanvinken.

https://inkscape.org/release/1.1.1/gnulinux/

Die liep gelijk al vast ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #14 Gepost op: 2021/12/17, 12:22:06 »
https://inkscape.org/forums/beyond/latest-inkscape-update-crashes-when-trying-to-save/

Je kunt proberen inkscape te verwijderen, daarna weer installeren.
Dat ga ik nu eens doen. Eerst alles grondig weghalen via synaptic.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Inkscape crasht
« Reactie #15 Gepost op: 2021/12/17, 12:42:43 »
vergeet dan niet om eerst instellingen in de map ~/.config/inkscape te verwijderen (evt. backup maken)

Re: Inkscape crasht
« Reactie #16 Gepost op: 2021/12/17, 12:43:03 »
https://inkscape.org/forums/beyond/latest-inkscape-update-crashes-when-trying-to-save/

Je kunt proberen inkscape te verwijderen, daarna weer installeren.
Dat ga ik nu eens doen. Eerst alles grondig weghalen via synaptic.

Twee pogingen gedaan. Eerste poging: bitmap overtrekken. Pixeltekening wissen ging goed
Tweede poging: crash.
Derde poging: oude tekening waarmee ik dit al eens had gedaan, redelijk zwaar bestand: crash
vierde poging: wederom oude tekening PNG bestand. lukte wederom wel.
Conclusie: met net de goede instellingen is het mogelijk maar vaak gaat inkscape zitten miepen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #17 Gepost op: 2021/12/17, 12:46:13 »
vergeet dan niet om eerst instellingen in de map ~/.config/inkscape te verwijderen (evt. backup maken)
Help es effe :) : ik zie nergens een map .config in mijn "basic data partition"
« Laatst bewerkt op: 2021/12/17, 12:50:51 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #18 Gepost op: 2021/12/17, 13:20:53 »
vergeet dan niet om eerst instellingen in de map ~/.config/inkscape te verwijderen (evt. backup maken)
Help es effe :) : ik zie nergens een map .config in mijn "basic data partition"
Laat maar ;) Ik gebruik Kubuntu al jaren echter dit wist ik nog niet: "config is a hidden folder it will not appear in your File Manager by default. To be able to view it, open your home folder and press Ctrl + H . It will show all the hidden folders in your home directory. To hide the folders, press Ctrl + H again" Reden: nooit nodig gehad.
Dus: nog een keer Inkscape dr af, folder leeghalen en nog eens proberen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inkscape crasht
« Reactie #19 Gepost op: 2021/12/17, 13:26:00 »
Ik vrees dat dit iets is voor de ontwikkelaars. Wat je wel nog eens kan proberen (waarschijnlijk enkel voor de fun) is het .svg bestand openen met een texteditor. Je haalt er alle informatie over de bitmap weg (begrensd door <image>...<image> tags). Dat moet  gemakkelijk te herkennen zijn als je in dit bestand maar één enkele bitmap hebt. Met wat geluk kan je het aangepaste bestand dan openen in Inkscape om zonder verdere crashes verder te doen (maar ik betwijfel het). Ik weet niet of je ook al de tip geprobeerd hebt om de instellingen te wijzigen zodat er eenvoudiger vectorafbeeldingen (die nog aanvaardbaar moeten zijn, natuurlijk) gegenereerd worden.

Re: Inkscape crasht
« Reactie #20 Gepost op: 2021/12/17, 13:58:47 »
https://inkscape.org/forums/beyond/latest-inkscape-update-crashes-when-trying-to-save/

Je kunt proberen inkscape te verwijderen, daarna weer installeren.
Dat ga ik nu eens doen. Eerst alles grondig weghalen via synaptic.

Yep. Reactie #7. De uiteindelijke noodgreep.

Je kunt Inkscape opnieuw installeren wat je wilt, als de configs blijven staan (met fout er in) dan blijft deze fout terugkomen hoe veel verschillende versies je ook herinstalleert.

Algemeen. Vaak hoeft herinstallatie niet eens, want is verwijderen van de configs vaak al de oplossing voor een verse start.
Prima noodoplossing vaak, maar let wel op met proggies die wel gegevens bevatten dat je daar niet te veel weg gooit (bv thunderbird, de accounts emails die daar ook staan, of bladwijzers van FF).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore