Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie  (gelezen 3624 keer)

Offline John K

  • Lid
VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Gepost op: 2009/03/02, 12:54:15 »
Ik wil VM Server installeren in 8.04, maar dize downloads bevatten alleen RPM en Tar.gz bestanden. Weet iemand hoe dit te installeren? Ik kom op internet alleen een handleiding van 7.04 tegen.

Mijn doel is op 1 snelle machine verschillende kantoorapplicaties zoals SugerCRM, Archivaris en OrangeHRM draaien.

Nu heb ik verschillende comps staan met elk een Appliance draaien voor elke toepassing, maar dit neemt veel ruimte in beslag.

Kan ik dit oplossen met VM Server? Of is daar een andere oplossing voor te bedenken? Hoe werkt een server met bijv. Xen?

By the way, ik ben gebruik alleen Linuxcomps, maar ben toch een leek. Dus ik zoek naar haalbare oplossingen.

John K


Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/02, 21:04:30 »
Als je meerdere vm's (virtuele machines) wilt gebruiken in een productie omgeving raad ik VMware ESX (betalend) of ESXi (gratis) aan. Dit zijn bare metal hypervisors (draaien rechtstreeks op de hardware, dus zonder tussenliggend OS).
Door de tussenliggende hostlaag uit te schakelen zal je veel performantere en stabielere vm's krijgen.

Wil je Xen of KVM gebruiken dan zal je deftig moeten snoeien in het host OS om dezelfde stabiliteit en performantie te krijgen.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline John K

  • Lid
Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/03, 09:37:17 »
En hoe zit het met Xen of KVM op een server?

Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/03, 10:40:08 »
En hoe zit het met Xen of KVM op een server?

Hoe bedoel je? Een link naar documentatie?
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline John K

  • Lid
Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/03, 11:30:24 »
Nee, qua performance en werkbaarheid. Ik heb begrepen dat ik voor ESXi geschikte hardware nodig heb, maar ik wil alleen maar mijn PIII of PIV gebruiken.

Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/04, 12:04:35 »
KVM en Xen zijn goeie alternatieven voor VMware maar zullen nooit dezelfde performance, stability en consolidation ratio halen. Ik installeer ze vaak in test omgevingen of om het concept van virtualisatie uit te leggen.
Als je echt geen budget heb voor VMware dan zal je wel terecht kunnen bij KVM of Xen. Maar nogmaals, wil je op productie niveau gaan werken met virtualisatie dan raad ik nog altijd VMware aan :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development


Offline John K

  • Lid
Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/05, 12:13:00 »
Ik heb begrepen dat VM Ware server 2.0 niet alleen voor thuisgebruik gratis is of heb ik dat verkeerd begrepen? Kan ik VM Server ook op een 8.04 serverinstall draaien om de Pentium III of IV zo min mogelijk te belasten, of heeft dit geen zin?

John  K

Offline John K

  • Lid
Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/06, 17:21:50 »
Heeft iemand hier nog een update voor?

Ik ben benieuwd wat de handigste optie is voor een beginner; kvm op linux server of centos, vmware esxi of een citrix xenserver? Kan ik zelf op onderstaand apparaat een vps server draaien en zo ja, hoe?

Ik stel de vraag nog een keer, was nog niet toegekomen aan uitproberen. Heb beschikking over een snelle server met 64 bit ondersteuning en 24 gb mem., daar moet ik toch iets leuks van kunnen bouwen nietwaar?

Heeft iemand zin te helpen installeren (op afstand)? Ik durf de stap niet echt te nemen en wil het graag leren.

Groeten John
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 19:51:31 door John K »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VM Server installeren en andere vragen omtrent virtualisatie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/06, 21:34:10 »
Als beginner moet je sowieso een hoop lezen, wat algemene computerkennis hebben is ook wel handig.
In Ubuntu is KVM officieel ondersteund, maar andere oplossingen kunnen natuurlijk ook gewoon werken.
Voor KVM kan je eens de server guide doorlezen: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/virtualization.html
Nog meer leesvoer hier en hier.