Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?  (gelezen 3455 keer)

Offline whity

  • Lid
Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Gepost op: 2008/11/12, 21:58:11 »
Ik heb net Intrepid geïnstalleerd en wil nu ook mijn scanner Canon Lide 600F (is gelijk aan de Lide600, behalve de flimnegatief adapter)  aan de praat krijgen. Hiervoor Xsane geïnstalleerd. Als ik wil scannen wordt mijn scanner niet herkend.  :(
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat deze scanner helaas niet wordt ondersteund door Ubuntu.
Nu is mijn vraag of er iemand is, die zo'n scanner aan de praat heeft gekregen en hoe dat in zijn werk is gegaan. Zijn er misschien universele drivers voor deze scanner? Of moet ik een ander scanprogramma gebruiken, welke?

Offline Allcazar

  • Lid
Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/12, 22:00:37 »
Beste,

Probeer misschien dit eens... bij mij werkte het voor een Canon MX7600 all-in one. 

http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html

Volg wél letterlijk de instructies... het is niet niets.

Overigens werd mijn Canon Lide 30 wel OOB herkend in Xsane.

All
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline ptb

  • Lid
Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/13, 00:52:46 »
is volgens sane nog unsupported (http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-CANON )
er is wel iemand mee bezig (http://www.juergen-ernst.de/info_sane.html)
vuescan ondersteunt de lide 600 niet onder linux (http://www.hamrick.com/vuescan/vuescan.htm#canon)


Offline whity

  • Lid
Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/15, 20:43:13 »
Bedankt voor de links. Ik heb ze bekeken, maar ik kan daar niet veel mee. De link van Allcazar lijkt mij heel hoopvol, maar als beginner heb ik zo mijn twijfels of ik dat tot een goed einde kan brengen. Er worden een aantal begrippen genoemd, die voor ingewijden duidelijk zijn, maar dat mij niet zo veel zegt. Als het fout gaat of niet werkt, zijn die installaties dan nog terug te draaien?

Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/15, 22:21:41 »
De link van Allcazar lijkt mij heel hoopvol, maar als beginner heb ik zo mijn twijfels of ik dat tot een goed einde kan brengen.
Omdat ik hier ook nog een scanner (deel van een all-in-one) heb staan die sinds een in de soep gedraaide XP niet meer gebruikt is, en ik op zijn minst een poging wil doen om die alsnog aan de praat te krijgen, heb ik die link even gevolgd.
Het is inderdaad voor een beginnend Ubuntu-gebruiker niet evident, maar ik zal hier de commando's op een rijtje zetten, zodat je alleen maar regeltje per regeltje hoeft te kopiëren en plakken.  Als hij om een wachtwoord vraagt, tik je je eigen gebruikerswachtwoord. Let op, je ziet niks verschijnen, dat hoort zo. gewoon aan het einde van je wachtwoord op ENTER drukken. let op op één plaats moet je niks intikken, maar dat zeg ik verder nog wel eens...
Bij mij ging het foutloos, maar ik heb nog wel niet getest of m'n scanner nu werkt, want die staat op zolder stof te vergaren. :)
Vooral bij de eerste commando's kun je nogal eens krijgen als antwoord "XYZ is al de nieuwste versie".  Ik zet het installeren van deze programma's er gewoon bij voor de (hopelijk) volledigheid.
Open dus een terminal via Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminaalvenster. Tik dan in sudo apt-get install build-essential libusb-dev cvsGebruikerswachtwoord invoeren, ENTER.
cvs -d :pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/sane loginWeer ENTER
Let op, hier vraagt hij nu naar je CVS-paswoord, maar je hebt een anonieme login gemaakt. Druk hier dus gewoon ENTER, zonder iets in te tikken.cvs -d :pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/sane checkout sane-backendsWeer ENTER. Hij zal nu vanalles downloaden, je ziet dat over het scherm razen...
Wanneer hij klaar is, moet je eerst naar de nieuwe directory en dan configureren, compileren en installeren.Dat zijn volgende vier regeltjes (telkens ENTER, en desgevallend je gebruikerswachtwoord als hij dat voor het vierde regeltje vraagt)cd sane-backends
./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var
make
sudo make install
Het tweede regeltje duurde iets van een minuut, het derde bijna drie minuten. Het laatste ook nog eens een goeie minuut.  Een beetje geduld mag dus wel.
Vervolgens nog een paar kleine dingen, weer regeltje per regeltje. Eerst even zien of er al een libsane-rules file bestaat.ls /etc/udev/rules.dStaat er ergens in die lijst een file met een nummer vooraan en dan libsane-rules, gebruik dan dit nummer in het volgende commando ipv het voorbeeld met 70. Staat er zo geen file tussen, is 70 een goede keuze (heeft iets te maken met prioriteiten).sudo cp tools/udev/libsane.rules /etc/udev/rules.d/70-libsane.rulesBemerk dat ik niet eerst een backup heb gemaakt.  Je kan altijd terug deze versie desinstalleren en dan die vanuit de repo's installeren, waardoor de "normale" file terugkomt.  Overigens was het pakketje sane bij mij nog niet geïnstalleerd... :) en had ik zo dus geen file.
Vervolgens sluit je alle open documenten en vensters en doet een herstart.  Het zou kunnen volstaan met het uittrekken en weer insteken van de USB-kabel van je scanner... maar als dat geen effect heeft, reboot je even. Open dan opnieuw een terminal en tik:scanimage -Vwaarbij je de volgende output zou moeten krijgen:
Citaat
scanimage (sane-backends) 1.1.0-cvs; backend version 1.1.0
Doe dan achtereenvolgensscanimage -L
scanimage -T
xsane
voor achtereenvolgens een lijst van aangesloten scanners en een test, om tenslotte xsane op te starten.
Hoe dat verder werkt, weet ik niet (geen ervaring mee).

Veel succes.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/15, 22:23:48 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline whity

  • Lid
Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/17, 15:56:12 »
Hallo Prosper,

Hartelijk dank voor het opstellen van deze duidelijke en niet mis te verstane stappenplan, hierdoor zijn inderdaad de onduidelijkheden voor mij verdwenen en durf ik het aan om het uit te voeren.  :D Heel erg fijn, dat je de moeite hebt willen nemen!!
Volgens mij is alles goed gegaan, hoewel ik wel enkele opmerkingen heel snel in de Terminal voorbij zag komen, te snel om te kunnen lezen. Na het einde van de actie "cvs -d :pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/sane checkout sane-backends"(daarna een lange lijst voorbijsnellende regels tekst) kon ik in te Terminal niet meer helemaal terugscrollen om te kijken wat het geweest was. (heeft de Terminal bij mij een beperkt geheugen?)
Bij "./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var" stond na de tekst de volgende waarschuwing:
****************************************************************
* Please be sure to read file PROBLEMS in this directory       *
* BEFORE running any of the SANE applications.  Some devices   *
* may be damaged by improper operation, so please do heed this *
* advice.                                                      *
****************************************************************

Na afloop heb ik in de desbetreffende directory gekeken, het kwam er op neer, dat als de scanner door het programma wordt aangestuurd en hij dan rare geluiden produceert of de lees-loper gaat schokken of verspringen, onmiddellijk de scanner van de stroom moet worden gehaald om schade aan de scanner te voorkomen.

Bij "scanimage -T" kreeg ik het volgende:

ruud3@ryard:~$ scanimage -T
scanimage: sane_get_parameters: Invalid argument
Segmentatiefout

Misschien een andere parameter?
Toen kwam het spannende moment van opstarten via "xsane" (misschien had ik dat nog niet mogen doen na de vorige melding?)
Helaas er gebeurde niets, in de Terminal kwam wel de volgende melding:

(xsane:7182): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated

Ook vond de scanner geen drivers voor mijn scanner tijdens opstarten van xsane (xsane startte wel normaal op)
IK weet nu niet meer hoe het verder moet, zal wel moeilijk zijn denk ik.
In ieder geval nogmaals hartelijk dank voor de hulp.

Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/17, 19:52:17 »
Je kan meer informatie krijgen als je in de terminal tikt:
man scanimage

Hopelijk zit er iets tussen.  Je kan daar in elk geval wat inspiratie opdoen... :P
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline whity

  • Lid
Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 12:09:53 »
Aan de hand van de aanwijzing "man scanimage" ben ik een tijd aan het stoeien geweest met allerlei opties, maar momenteel is dat voor mij te hoog gegrepen om daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen, vooral als je de gevolgen niet kunt overzien van wat je aan het doen bent. Ik wil daarom hiermee maar stoppen, totdat de scanner in de toekomst misschien wel ondersteund gaat worden. Misschien is de scanner binnen virtualbox via windows aan de praat te krijgen? Is dat een reële optie?

Nu heb ik alleen nog de vraag, hoe ik het geïnstalleerde weer weg kan krijgen.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 21:06:10 »
Tenzij je een erg kleine HD hebt, zou ik het niet desinstalleren. Het staat niet echt in de weg.  Je kan eventueel wel eens kijken bij Systeem-->Voorkeuren-->Sessies kijken of er geen nutteloze "daemon" (achtergrondprogrammaatje dat wacht op input) wordt opgestart ivm scannen.  Zie je daar zoiets tussenstaan, vink dat dan uit.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline freek63

  • Lid
Re: Is scanner Canon Lide 600F werkend te krijgen?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/26, 18:21:28 »
Ik heb een canon pixma mp 240 en deze werkt na dit te hebben gedaan perfect XD :)